Naná, hogy Trumpot hibáztatja Barack Obama Charlie Kirk meggyilkolásáért

„Az én Fehér Házamban ezek a szélsőséges nézetek nem voltak jelen.”

Napjaink mentálhigiénés üzemzavarát már 1978-ban leírták. A diagnózis: kóros narcizmus. Ez a csökkenő elvárások kora és a felnőtté válás válsága, aminek legfőbb következménye az apakép eltűnése a társadalomból – látta meg mindenki előtt egy nebraskai történész.
E hasábokon több alkalommal is felidéztem már olyan könyveket, amelyek bár évtizedekkel ezelőtt születtek, a 2020-as években aktuálisabbak, mint valaha. Idetartozik Kenneth Clark angol művészettörténész és a Nézeteim a civilizációról, Ivan Illich horvát származású teológus és a Tools for Conviviality (kedélyes technológiák) vagy legutóbb a The Case Against the Global Economy (a globális gazdaság elleni ügy) című lokalista szöveggyűjtemény. Most egy újabb klasszikusra hívom fel az olvasó figyelmét, amelyet olvasni vagy újraolvasni roppant időszerű.
Bár Christopher Lasch az észak-amerikai vadon szívében, Nebraska államban született, predesztinálva volt a baloldaliságra. Apja Pulitzer-díjas pacifista újságíró, édesanyja szociális munkás – aligha véletlen, hogy 1932-ben született fiuk neomarxistaként kezdte a pályát. Történészi megközelítése azonban élete második felére – az amerikai társadalomban zajló átalakulások hatására – drámaian megváltozott. Lasch az elsők között vette észre, hogy a második világháború utáni eufória lassú, de egyértelmű romláshoz vezetett a közösségekben, és a család helyett az individuum vált nemzeti alapegységgé. 1978-as könyvében, Az önimádat társadalmában nem elégedett meg a tudományos óvatoskodással. Azt állította, hogy a fogyasztói társadalom és a proletarizálódás együttese olyan személyiségtípust tett általánossá, amely – a freudi pszichoanalízis kategóriái szerint – megfelel a kóros narcizmus klinikai meghatározásának. Ezzel Lasch volt az első, aki nem csupán értékválságról, de patológiai szintű üzemzavarról beszélt a bolygó legmodernebb társadalmában. A tüneteket pedig elsősorban a korszak szélsőséges politikai és spirituális mozgalmaiban azonosította. Ez negyvenöt éve volt. Ugye, ismerős?
Nem vesztegetem a helyet a magától értetődő aktualitások taglalására; aligha igényel alátámasztást, miért igazak Lasch megállapításai még saját idejénél is inkább a liftek tükrében készülő szelfik, az áldozatipar és a woke nagyvállalatok korára. Ami új, hogy a jelenkori tébolyt és előképeit a könyv megjelenésekor még lehetséges volt rendellenességként diagnosztizálni. Mára a jelenség – miközben önmaga karikatúrájává vált – sűrű és mély gyökérzetet eresztett, az Amerikán túli világban is a kóros narcizmus lett a normalitás.
Christopher Lasch fontosnak tartotta, hogy ez a betegség nem tévesztendő össze a puszta önzéssel. Az egoista önimádat 1978-ban sem számított újnak, hiszen a világirodalomban számos lenyomatát találjuk. A narcisztikus ember azonban szorong önmagától, ami a családja és közössége iránti hűséget és odaadást lehetetleníti el. Ez a látszat ellenére nem annyira saját jelentőségének túlértékelésén és a mások iránti közömbösségen alapul, hanem hogy képtelen szeretni önmagát akként, amilyen. A narcisztikus embernek még ahhoz sincs lelkiereje, hogy teljes szívvel vágyakozzon valami iránt, élvezze vagy őszintén gyászolja azt. A keresztény antropológia szemszögéből értelmezve, „az ember visszahőköl saját lényének mint jónak az elfogadása és az abba való belenyugvás előtt”.
Lasch sok izgalmas válságtünetet azonosít az oktatás értékmentes, technokrata szemléletű átalakításától a sport – ezáltal a játék – professzionalizálódása jelentette veszélyig. Szerinte azonban ez mindenekelőtt a felnőtté válás válsága: félelem attól, hogy apává vagy anyává váljunk. A posztmodern élet nem más, mint a csökkenő elvárások kora. A családi élet e kiüresedésének alapvető gyökere pedig az apai tekintély eróziója, amely csakis forradalmi (autogén) szabadságfelfogáshoz vezethet.
Christopher Lasch: Az önimádat társadalma. Európa Könyvkiadó, 1984
A szerző a Brain Bar jövőfesztivál alapítója.