A mögöttünk hagyott évtizedben egyre több jel utalt arra, hogy ez a gondolkodásmód a politikára vonatkozóan is terjed. Ami stabil, „ütés- és válságálló”, az szürke, unalmas, sőt egyenesen veszélyes. Az innovatív politikai teljesítményt éppúgy könnyelműen illetik az előbbi jelzőkkel, mint a pragmatikus, választói igények és valódi lehetőségek között egyensúlyozó kormányzást.
Azok tevékenységét kísérik kritikák, érik politikai támadások, akik stabilitást hoztak”
A 2008-as válság kétirányú mozgást indított el az európai politikában. Voltak olyan szereplők, akik sikeresen teremtettek egyensúlyt a nemzeti érdek, a választók elvárásai és a gyorsan változó nemzetközi környezet kínálta lehetőségek bonyolult hálójában. Ennek következtében kiemelkedtek a politikai versenyből, és jelentős előnyre tettek szert azokkal szemben, akik nem tudtak alkalmazkodni az új helyzethez, esetleg fel sem fogták a megváltozott körülmények természetét. Ha nem lépett színre ilyen szereplő (például Románia, Spanyolország), akkor ellentétes politikai folyamatok jelentkeztek: a megosztottság és a bizonytalanság fokozódása, a korábbi politikai közösségek szétesése következett. Bármennyire meglepő, az európai politikai életben az előbbi kategóriába tartozókat szemlélik gyanakvással, sőt egyre határozottabban kifejezett ellenszenvvel. Azok tevékenységét kísérik kritikák, érik politikai támadások, akik stabilitást hoztak, egyúttal határozott, nemzeti érdekkel összhangba hozott álláspontot fogalmaztak meg az aktuális társadalmi, gazdasági és biztonságpolitikai kihívásokkal kapcsolatban. Bojko Boriszov bolgár, Sebastian Kurz osztrák és Andrej Babiš cseh kormányfő távozását széles körben ünnepelték 2021 során, pedig „fő bűnük” csupán az volt, hogy több kérdésben is a fősodortól eltérő, határozott véleményt képviseltek, amit ráadásul korábban a választók jelentős része elismert.