Navracsics Tibor: A lyukas zászló csak és kizárólag 1956, és ne a mi jövőképünk hiányának jelképe legyen

1956 hőseinek nem adatott idő ezen viták lefolytatására. Nekünk kötelességünk, hogy legalább kísérletet tegyünk rá.

Boldoggá avatják Stefan Wyszyńskit, akit népe és egyháza szolgálatában nem tudott megtörni sem a náci, sem a kommunista elnyomás.
Bármilyen jelző, amellyel a lengyelek néhai prímásának emberi nagyságát próbálnánk leírni, csak banális lehet a valósághoz képest. Hogy a huszadik század kataklizmái után – mint a két ateista diktatúra, a nemzeti- és a nemzetközi szocializmus, valamint azok következményei – Európa újjá tudott épülni, és még ma is maradt mire alapoznia a jövőjét, azt jórészt olyan kivételes embereknek köszönhetjük, mint Wyszyński bíboros.
Stefan Wyszyński 1901-ben született egy, a cári Oroszországhoz tartozó kis lengyel faluban. Amikor a náci Németország megszállta Lengyelországot, a fiatal pap a Gestapo egyik célpontja volt, és bujdosni kényszerült. Már akkor nagy hatású vezetőként tartották számon, aki bárkivel szemben kiáll népéért, a teremtett ember méltóságáért és az üldözöttekért. A varsói felkelőket káplánként segítette. 1948-ban lett Varsó érseke és ezzel a lengyel katolikusok prímása, első számú vezetője.
Ám Wyszyński több volt, mint egyházi elöljáró: a szovjet megszállás és a kommunista hatalomátvétel ellenére lelkében szabadnak megmaradó Lengyelország nem hivatalos, de annál nagyobb hatású vezetője. Ekkor a lengyeleknek és a lengyel egyháznak ugyanolyan támadásokkal kellett megbirkóznia, mint a szovjet uralom alá rendelt többi közép- és kelet-európai országnak. A totalitárius kommunista rezsimek mindent el akartak törölni a föld színéről, aminek a nemzeti és keresztény identitáshoz köze volt, hogy az uralmuk alá vont népek felolvadhassanak a szovjet Oroszország által vezetett nagy, nemzetközi véres kommunista utópiában.
A kommunisták hatalomra kerülésük után Lengyelországban is elkezdték kivezetni a vallás oktatását az iskolákból, az egyház vagyonának jelentős részét államosították, szolgái közül sokakat bebörtönöztek, és békepapokkal igyekeztek belülről megosztani a szervezetet. Stefan Wyszyński prímásként tudta, hogy a kommunista elnyomással szemben egyház és nemzet csak együtt harcolva maradhat fenn. Először megpróbált részleges egyezségre jutni a hatalommal, de az újabb egyházüldözés kezdetén már ő is látta, amiről Mindszenty József a kezdetektől meg volt győződve: bármiféle engedmény a kommunistáknak nem csillapítja az étvágyukat, sőt csak növeli. Ugyanez igaz az újmarxista szellemi áramlatokra is, amelyek az „elnyomott társadalmi csoportok felszabadításának” émelyítő harcával sajátítják ki a Nyugat teljes szellemi infrastruktúráját. Ennek áldozata a mai nyugati jobboldal is, amikor elvi és értékbeli kérdésekben enged a baloldal nyomásának.