Kézlevágás, kövezés, saría – mi vár a hátramaradókra Afganisztánban?

2021. szeptember 06. 07:04

Sayfo Omart, az Avicenna Közel-Kelet Kutatások Intézetének kutatóját kérdeztük arról, mire számíthatnak az afgánok a tálib megszállás után.

2021. szeptember 06. 07:04
null

Veczán Zoltán írása a Mandiner hetilapban

 

Özönlenek a hírek Afganisztánból, miután a tálibok afféle blitzkrieggel bevették az ország döntő részét. Bár az első napokban azt mondták, nem fogják nagyon megnyirbálni például a nők jogait, és amnesztiát hirdettek a korábbi kormány­alkalmazottaknak – sőt hirdetésben kezdtek vadászpilótákat keresni a megszerzett nyugati fegyverarzenál használatához –, nem tagadták, hogy alapvetően a saría szerint fogják kormányozni az országot.

És ahogy kezd szilárdulni a hatalmuk, a helyzet napról napra, hétről hétre rosszabb. Érkeznek jelentések – feltehetőleg – viccei miatt kivégzett humoristáról, levágott kezű tolvajról, az Allahnak nem tetsző köztéri zene betiltásáról, és jött a felszólítás is a nőknek címezve, hogy ne nagyon mászkáljanak az utcán, mert még bajuk talál esni.

Sayfo Omar segítségével igyekeztünk feltérképezni, mi vár a hátramaradókra, a nyugatias értelemben vett szabadságot megszokó nőkre, akik csak folytatni szeretnék hétköznapi életüket. Arra is kíváncsiak voltunk, hogyan is működik a jogrend, miért milyen büntetés jár.

Afgán gyerekek Bámiján térségében. <br> Fotó: Shutterstock
Afgán gyerekek Bámiján térségében.
Fotó: Shutterstock

A kutató felhívja a figyelmet, hogy a helyzet megértéséhez szükség van a kontextus ismeretére. Három fontos tényező van, amelynek metszéspontjában kialakult a tálibok korántsem gránitszilárdságú ideológiája: az Arab-félszigetről hozott, de az évszázadok során számos változáson átmenő iszlámértelmezés, a pastuk – a domináns afgán és pakisztáni törzs – kulturális gyökerei, valamint a helyi, belföldi és nemzetközi reálpolitika. Ez határozza meg a törvénykezést is.

A muszlim jogforrások – a Korán és a prófétai hadíszok – sokszor maguk is ellentmondásos szövegeket tartalmaznak, amelyeket analógiákon keresztül szokás értelmezni és az aktuális ügyekre alkalmazni, így aztán mindenre és annak ellenkezőjére is van utaló szöveg.

Sayfo Omar a tömegpusztító fegyverekkel példálózik: ezek bevetése kapcsán lehet azt mondani, a Korán azt írja, hogy aki ártatlanokat öl, az az egész világot öli meg, tehát nem szabad bevetni ilyen fegyvereket háborúban; de azt is lehet mondani, hogy Mohamed korában a katapult volt a tömegpusztító fegyver, és éppen azzal ostromolták ellenségeiket, tehát be lehet vetni. Egyszóval előbb jön a politika, és aztán a politikai döntés vallási legitimációja. Ez a kiindulópont lényegében minden muszlim állam esetében.

Az északkeleti Pandzssir tartomány. <br> Fotó: Shutterstock
Az északkeleti Pandzssir tartomány.
Fotó: Shutterstock

Nincsenek kőbe vésett szabályok

Közép-Ázsiában – Pakisztánban és Afganisztánban is – a liberálisabb hanafita szunnita vallásjogi iskola uralkodik általában, ezzel megy szembe egyfajta reakciós „reformátorként” a tálibok neofundamentalista irányzata. Fundamentalista, mert a szent szövegek szó szerinti értelmezéséhez térnének vissza, viszont elsősorban a banalitások, a mindennapi viselkedés szintjén vannak szabályaik, és nincs átfogó világképük, a nagyobb döntések még inkább a reálpolitika szerint alakulnak – ezért az előtag.

A talibán gyökerei a deobandi mozgalomhoz nyúlnak vissza: egy olyan irányzathoz, amelynek radikalizálódását már születése körülményei is determinálták. India Uttar Pradesh államában hozták létre az 1860-as években, s követői hamar bekapcsolódtak a brit gyarmatosítás elleni mozgalomba. Egyik politikai ága, a Jamiat Ulema-e-Islam (JUI) 1945-ben, Pakisztán különválása előtt jött létre, és a későbbi évtizedekben a mindenkori pakisztáni vezetéssel együttműködve szerveződött. Az afgán–szovjet háború idején a JUI által alapított vallási iskolákban, medreszékben oktatták a menekült pastu gyerekeket Pakisztánban és Afganisztán egyes részein. Ők lettek a diákok, vagyis a tálibok.

Tálib küldöttség egy moszkvai tárgyaláson 2021. július 9-én <br> Fotó: Reuters / TASS / Sergei Savostyanov
Tálib küldöttség egy moszkvai tárgyaláson 2021. július 9-én
Fotó: Reuters / TASS / Sergei Savostyanov

Az itt jellemző maszkulin és lebutított iszlámértelmezés tovább maszkulinizálódott és tovább butult az oroszok elleni afganisztáni harcokban, s ez a folyamat teljesedett ki, amikor 1996 és 2001 között a tálibok átvették a hatalmat az országban. Saját gondolati tartalom híján nem véletlenül a szimbólumoknak rontottak neki először, s ez most is látható a női arcképes plakátok lefestése esetében.

Kőbe vésett dogmák persze már akkor sem voltak, mindent a körülmények határoztak meg. Eleinte keményen felléptek Allah nevében a kábítószer-termesztés ellen, aztán amikor az amerikaiak elkezdték kiszorítani őket, sokszor már a – kötelező – 2,5 százalékos muszlim alamizsnát is elfogadták ópiátokból származó bevételekből. „Ha pálinkafőzésből lenne jó jövedelmük, valószínűleg azt is megmagyaráznák valamilyen nyakatekert módon” – fogalmaz a kutató.

Minden helyben érvényes döntést az ottani hagyományok alapján hoznak meg a helyi vezetők és tanácsok”

S mivel nemcsak dogmák, hanem egységes tálib irányzat sincs, minden helyben érvényes döntést az ottani hagyományok alapján hoznak meg a helyi vezetők és tanácsok. Például azt is, hogy milyen szabályok vonatkoznak a kendőviselésre, elvégre valódi előírás nincs rá, általában a helyi törzsi hagyományok döntenek róla, hogy milyen legyen. A kendőnélküliség elképzelhetetlen, így a hidzsáb általános, a burka viszont nem jellemző mindenhol. A miniszoknyás kabuli nők sokat mutogatott hetvenes évekbeli fotója szemfényvesztés: még a fővárosban sem volt általános ez az öltözködés a tálib uralom előtt, nemhogy a vidéki területeken.

Törzsi tanácskozás az afganisztáni Gardezben. <br> Fotó: Shutterstock
Törzsi tanácskozás az afganisztáni Gardezben.
Fotó: Shutterstock

Revans, példastatuálás, elrettentés

A közelmúltban előkerült kézcsonkolós videóról semmit nem tudunk. Kabul eddig sem volt biztonságos – ahogy Afganisztán többi része sem –, de most, hogy eltűnt a hadsereg, a tálibok pedig kevesen vannak, biztosan durva fosztogatási hullám söpör végig az országon. Ennek megfékezésére is nyúlhatnak az elrettentés eszközéhez a tálibok, akár egy egész rablóbanda minden tagjának a kezét is lecsapkodhatják, és bemutathatják a neten, mert a közösségi médiának ott is van hatása. De lehet a történtek mögött revans is, mert a talán lopáson kapott illető korábban kiszolgálta az odaejtőernyőztetett Amerika-barát kinevezettet.

Az ítélkezésnél ugyancsak a helyi megítélés számít, a viszonyok, a konszenzus, nem pedig a vallási dogmák. Nem nagyon léteznek minimális és maximális büntetési tételek. Amire a szent szövegekben található konkrét büntetési tétel, az például a lopás: egy csirke értékéig nincsen büntetés, azaz a megélhetési lopást eltűri a prófétai hagyomány, a fölötti érték esetében alkalmazható a Korán kézcsonkításra vonatkozó passzusa. „Vegyünk egy félig tanulatlan vallástudót egy tálibok uralta faluban. Egészen más körülményeket mérlegel és más ítéletet hoz, mint ha mondjuk a saját unokaöccse fölött kellene ítélkeznie, pláne ha még utálja is a vádlottat” – mutat rá a visszásságokra Sayfo Omar.

Az alkoholfogyasztás is ilyen: van prófétai hadísz arról, hogy az ivókat meg kell botozni, de hogy ez egy korty alkohol elfogyasztóját jelenti vagy a bajkeverő iszákost, nincs leszögezve. Az sem, hogy csak rá kell suhintani a hátára megszégyenítés céljából, vagy addig kell ütni, amíg el nem törik minden csontja. Szintén van szent szöveg a házasságtörésre és a házasság előtti tiltott kapcsolatra, amit paráználkodásnak írnak le. Itt megint sokféle mérlegelendő szempont van, mutat rá a szakértő: kik, miért és hogyan követik el. A házasságtörésért kövezés jár, a paráználkodásért vesszőzés – de a fogalom alatt érthetünk randevút is, nem csak ennél konkrétabb dolgokat.

Középkori, sivatagi térségből eredő vallásként az iszlám nem ír elő például börtönbüntetést, mert nem volt börtön – magyarázza Sayfo. A forrásszövegekben a hadifogságról vannak csak rendelkezések, de a sivatagban eleve biztonságosabb a fogvatartókkal maradni, mint megpróbálni megszökni.

Mosó nők Nechemben. <br> Fotó: Shutterstock
Mosó nők Nechemben.
Fotó: Shutterstock

Középkori sivatagi normák

„Jó kérdés, hogy mi lesz a nőkkel” – fogalmaz a kutató. Ha abból indulunk ki, hogy Mohamed felesége, Áisa fogadta a próféta helyett az idegen követeket, akkor akár női politikusok is lehetnek, de lehetséges maszkulin, szélsőségesen korlátozó nézet is, mely szerint ki se léphetnek az utcára. 

A saría gumitörvényeket ad, amelyeket mindenki úgy hajlít, ahogy éppen az érdekei kívánják”

Problémát jelent, hogy minden tanúvallomáson alapul – például a nemi erőszak bizonyításához négy tanú szükséges –, és az elfogultsággal nem foglalkoznak. Ha egy nőt a bíró rokona erőszakol meg, esetleg visszalépnek a tanúk, így nemhogy nem ítélik el az elkövetőt, de a nőt vesszőzik meg paráználkodásért, mert csak az van bizonyítva az áldozat vallomása alapján, hogy házasságon kívül szexuális kapcsolata volt.

Mindezek azonban nem a saría előírásai, hanem a jog­értelmezés kérdései. A saría gumitörvényeket ad, amelyeket mindenki úgy hajlít, ahogy éppen az érdekei kívánják. „És éppen a kiszámíthatatlansága az ijesztő” – fogalmaz a szakértő.

 

Gender és saría
Az eddigi kormány centralizációt próbált ráerőltetni a mindig is széttagolt országra: a tartományokba Kabulból küldte a nem a helyiek által voksolással, hanem a központból pályázati úton megválasztott vezetőket és magas rangú alkalmazottakat. Nekik nem nagyon volt helyismeretük, pláne társadalmi beágyazottságuk, így a helyiek sokszor mint megszállókra tekintettek rájuk. Viszont Kabul eddigi urai tudták, milyen kulcsszavakat – nők jogai, emberi jogok, gender stb. – kell kommunikálni, ha jön egy nyugati hatalom képviselője. A kabuli egyetemen még gender szak is volt; el tudjuk képzelni, hogy egy itt végzett, nyugatos fiatalnak az értékrendje áll közelebb a vidéki pastuk valóságához, vagy a saría helyi változata. Mindenesetre most a tálibok is igyekeznek úgy viselkedni, hogy az ország bruttó hazai össztermékének 43 százalékát kitevő segélyek ne apadjanak el, és megpróbálják felmondani a hívószavakat: azt ígérik, a nők is dolgozhatnak, tanulhatnak, és így tovább – ahogy a reálpolitika megköveteli.

Az eddigi kormány centralizációt próbált ráerőltetni a mindig is széttagolt országra: a tartományokba Kabulból küldte a nem a helyiek által voksolással, hanem a központból pályázati úton megválasztott vezetőket és magas rangú alkalmazottakat. Nekik nem nagyon volt helyismeretük, pláne társadalmi beágyazottságuk, így a helyiek sokszor mint megszállókra tekintettek rájuk. Viszont Kabul eddigi urai tudták, milyen kulcsszavakat – nők jogai, emberi jogok, gender stb. – kell kommunikálni, ha jön egy nyugati hatalom képviselője. A kabuli egyetemen még gender szak is volt; el tudjuk képzelni, hogy egy itt végzett, nyugatos fiatalnak az értékrendje áll közelebb a vidéki pastuk valóságához, vagy a saría helyi változata. Mindenesetre most a tálibok is igyekeznek úgy viselkedni, hogy az ország bruttó hazai össztermékének 43 százalékát kitevő segélyek ne apadjanak el, és megpróbálják felmondani a hívószavakat: azt ígérik, a nők is dolgozhatnak, tanulhatnak, és így tovább – ahogy a reálpolitika megköveteli.

Nyitókép: Shutterstock

Összesen 107 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
namégmitnem
2021. szeptember 07. 10:26
Húsz év a történelemben nulla, te is tudod. De ez alatt a húsz év alatt felnőtt egy teljesen új nemzedék, amelynek kinyílt a szeme - és igenis: változtatni akar. Úgy tűnik, a fiúk félrehúzódtak és/vagy megfutottak - a lányok ott maradtak, és a legjobbjaik bőrüket viszik a vásárra. Végtelen tiszteletet érdemelnek érte. Hogy aztán sikerül-e pusztán csak életben maradniuk, majd elindítani egy passzív rezisztenciát, ami - talán - vezet valahová, nem lehet tudni. Sőt: Afganisztánnal kapcsolatban egyelőre minden találgatás, nem "forgatókönyv". "...nem csak az az egyetlen életforma létezik..." Természetesen nem - de arról az életformáról, ami évezredek óta nyomorítja a hegylakókat, nemrég egy egész generáció ítélkezett. Más kérdés, hogy a zömük nem ismerte fel a történelmi esélyt, ill. nem vállalta a felelősséget. Ahogy mondás tartja: "Szégyen a futás"...de a konkrét esetben nem is "hasznos". Ha kérhetem, olvasd figyelmesebben és értőbben, amit írok. Kösz.
balbako_
2021. szeptember 06. 15:16
Nyugat Európában kötelezővé tenném ezt az olvasmányt! Csak tudják, hogy mi vár rájuk.
geyza1947
2021. szeptember 06. 14:33
Polgárháború nélkül nem ússzák meg. Nincsen pénz, semmi tartalék, semmi müködő gazdaság, nincsen így munka sem. Nincsen támogató aki a tálibok közlépkori örületeiket támogatná, így aztán hamar balhé lesz ! A kábítószer nem opció, mert a világ azt nem fogja eltűrni. A kör bezárul és nem marad más mint a polgárháború aminek a végén a tálibok rájönnek, hogy velük nem megy. és talán jön egy olyan vezetés akiknek esetleg akadnak támogatói. Nem egyszerű, vagy marad még annyi, hogy a tálibok által lesz terrorista állam akik abból fognak élni, hogy túszokat ejtenek, gyilkolnak, rabolnak, robbantank és így tovább. Mert pénz nélkül ök sem tudnak élni !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
namégmitnem
2021. szeptember 06. 13:54
istvánkeve Bocsánat. Fogalmam sincs, hogy kerülhetett ide a kommentem kb. fele, ráadásul három "felvonásban", mert én nem küldtem el, de működhetett valami tálib-átok. Tehát folytatom) Megvárták, amíg kirajzik az iskolából egy-két tíz éves kislány-osztály, és robbantottak. 85 gyerek odalett - miért? mert iskolába akart járni. És nem ez volt az egyetlen eset. Az afgán nők EZT nyilván nem akarják, amint azt sem, hogy begőzölt szadisták nagymamakorú nőket verhessenek agyba-főbe a kabuli utcán, csak mert...ki tudja, hogy miért? Talán mert egyedül indultak a piacra, vagy csak rájuk jött egy erős botozhatnék (nézd meg a hasonló videókat: https://www.youtube.com/watch?v=jU5kjiJvT5c ) mint ember: AKARNÁD TE EZT? Feltételeznéd valakiről, hogy EZT akarja? Nagyon egyszerű tudni, érteni, helyeselni amit akarnak. Neked sem nehéz.
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!