És mi a másik megoldás a problémára?
A második válasz, ha maradunk a vallásnál, az lehetne, hogy a szövetségi kormány és az államok akkor is kezelhetik vallásként például a buddhizmust, ha esetleg az alkotmány szövegének jelentéstartománya nem terjed ki rá. Ezt elég alsóbb szintű jogszabályokkal rendezni.
Esetleg az alkotmány szövegének módosítása is szóba jöhet?
Van rá lehetőség, de ezt azért nem tekintem reálisnak, mert az Egyesült Államok alkotmányát talán túlságosan is nehéz módosítani. Ez a hibái közé tartozik.
Ha már itt tartunk, mi a véleménye a magyar Alaptörvény elfogadása körüli vitákról, különös tekintettel a többek által kritizált értékalapúságára? Milyen messzire mehet vallási, világnézeti állítások megfogalmazása tekintetében egy alkotmány a huszonegyedik században?
Amennyire én tudom, két fő kifogás merült fel a magyar Alaptörvénnyel kapcsolatban. Az egyik az ön által említett kikötéseket illette, a másik pedig az elfogadási folyamatot, ami a kritikusok szerint nem vonta be a társadalom kellően nagy hányadát. Lehet, hogy az Alaptörvény esetében nem voltak ideálisak az elfogadás körülményei, de a jelek szerint működik, még ha nem tökéletes is a rendszer, ahogy egyetlen más politikai rendszer sem az, az amerikai sem. Ezenfelül lehet módosítani is, ha nagy szükség van rá, nem igaz?
Nyilvánvalóan.
Önmagában a tény, hogy valakik különböző érvek alapján kritizálják a hatályos magyar alaptörvény egyik vagy másik kitételét, még nem bizonyíték arra, hogy illegitim lenne, vagy nem kellene értékelni a létezését. A legtöbb, amire bizonyíték lehet, hogy módosítani kell indokolt esetben. De ez nem egyenlő azzal, hogy alá lehetne ásni a legitimitását.
Egy korábbi interjújában rámutatott, hogy az emberi jogok túlzottan kiterjesztett értelmezése alapvetően hibás. Felmerül a kérdés, hogy az EU részéről Magyarországgal és Lengyelországgal szemben megfogalmazott kritika a jogállamiság érvényesülésére vonatkozóan mennyiben problematikus, hiszen a fogalomnak még egységes értelmezése sem létezik.
Az emberi jogok és a jogállamiság ugyanarra a jelenségre összpontosítanak: teljesítenünk kell egy minimumszintet azért, hogy az emberi együttélés működőképes legyen. Például az élethez való jog, hogy nem gyilkolhatjuk szabadon meg egymást, alapvető kitétel. Egyszóval van minimális körük az alapjogoknak, amelyeknek mindenképpen érvényesülniük kell. Azt azonban nehéz megmondani, hogy mindez miként valósítható meg az egyes konkrét közösségek, nemzetek esetében. Az, hogy miként alkalmazzuk a jogállamiság alapelveit egy-egy országban, rendkívül körültekintő, helyi döntés kérdése.