A lapunknak nyilatkozó Tymoteusz Zych, az Ordo Iuris nevű jogi intézet alelnöke szerint a Fegyelmi Kamara felállítása mögött a bíróságokkal szembeni társadalmi elégedetlenség áll. A testület szankcionált már okirat-hamisításon ért, valamint a perrendtartást figyelmen kívül hagyó bírát is. A szakember hangsúlyozza, a kamara szakmai munkát végez, hiszen a Legfelsőbb Bíróság tagjaiból áll, a testület elnökének vezetése mellett. Az előzetes döntéshozatali eljárással kapcsolatban Zych azt mondja, az eljárások tilalma kifejezetten a nemzeti hatáskörben lévő területekre, jellemzően az alkotmány szabályaival összefüggő ügyekre vonatkozik.
Tatárt fogott a kozák, de mások is megtették már
A szóban forgó szabályozásról az EUB 2020 elején mondta ki, hogy összeegyeztethetetlen az Európai Unió jogával, s ezért ítéletében a felfüggesztésére kötelezte Lengyelországot. A varsói kormány szerint azonban a terület nem tartozik az EUB hatáskörébe. Ezután fordult a TK-hoz, hogy állapítsa meg, kinek van joga ítéletet mondani a jogszabályról. Múlt héten a testület alkotmányellenesnek minősítette az EUB vonatkozó döntését, és kimondta: az alaptörvény értelmében a bírákat kizárólag az alaptörvényből következően lehet kinevezni, alkotmányos kérdéseket pedig csak az Alkotmánybíróság vizsgálhat. Fontos megjegyezni, hogy a TK nem általánosságban, az uniós jog egészére nézve mondta ki a nemzeti jog elsőbbségét, pusztán a konkrét ügy, a bíróválasztás jogával összefüggésben.
Az sem mellékes, hogy az uniós jog elsőbbségének elvét épp maga az Európai Unió Bírósága mondta ki 1964-ben”
Hasonló ítéletekre akad példa. Németország Szövetségi Alkotmánybírósága tavaly májusban az Európai Központi Bank kötvényvásárlási programja kapcsán a lengyel „kollégákéhoz” hasonló kihívást intézett az EUB-hoz. Akkor a német grémium is az Európai Unió Bíróságának hatásköri túllépését mondta ki. S bár a karlsruhei testület utólag visszakozott, az Európai Bizottság kötelezettségi eljárást kezdeményezett Németországgal szemben. Persze az ügy lassan halad előre, s az ítélettől számított egy év után indult csak meg az eljárás. Még markánsabb példa a spanyol Legfelsőbb Bíróság esete: a testület a hatályos EUB-végzés ellenére megtagadta a katalán szeparatista Oriol Junqueras európai parlamenti képviselőtől a mentelmi jogát. A német és a spanyol esetek közel sem váltottak ki akkora megrökönyödést, mint a renitens Lengyelország ügye.
Quo vadis, Europa?
A fenti példák is mutatják, a nemzeti és az uniós jog viszonya konfliktusokkal terhelt terület. A lapunknak nyilatkozó Tóth Norbert, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Nemzetközi Jogi Tanszékének tanszékvezető egyetemi docense szerint ugyanis az Európai Unióról szóló és az Európai Unió működéséről szóló szerződések nem szabályozzák elég részletesen a kérdést, így az értelmezési vita szinte elkerülhetetlen. A szakértő szerint az EU-s szervek közül is leginkább integrációbarát EUB hajlamos az uniós jogra mint a tagállami alkotmányok feletti kvázi alkotmányra, magára pedig egyfajta EU-s alkotmánybíróságra tekinteni. A tagállamok viszont igyekeznek korlátokat szabni az uniós jog elsőbbségének. Ez különösen igaz Lengyelországra, az ottani alkotmánybíróság még 2011-ben – tehát még a PiS nagy ellenfelének számító Donald Tusk kormányzása alatt – kimondta: fenntartja magának a jogot, hogy minden nemzetközi szerződést az alkotmányra tekintettel vizsgáljon, s annak szövegét kötelező erővel érvényesítse.