A 4. cikk követelése arra vonatkozóan, hogy az állami vezetők és politikusok mindig „az igazságnak megfelelően” nyilatkozzanak, meglehetősen izgalmas. Különösen, ha belegondolunk, hogy mi lenne, ha ezt a politikusokon kívül minden reklám- és marketinganyagra, hétköznapi üzleti tárgyalási fogásra, sőt akár a főnök és beosztott közötti információs aszimmetriára is kiterjesztenénk. Vagy ha egy pillanatra elképzeljük, hogy az igazmondás számonkérése nem csupán belföldön, de mondjuk magyar–portugál vagy éppen észt–német vonalon is működne a polgárok és az állami tisztségviselők között. A nyugati gondolkodásban az egyetlen „igazság” fogalma ismeretelméletileg igencsak problematikus. Azok a kísérletek, amelyek korábban e hagyománnyal szakítva hatalmi szóval próbálták meg eldönteni, hogy mi az egyetlen igazság, rendszerint totalitarizmushoz vezettek.
Azok a kísérletek, amelyek hatalmi szóval próbálták meg eldönteni, hogy mi az egyetlen igazság, rendszerint totalitarizmushoz vezettek”
A felvetések jogi érvényesítéséről szóló 6. pont szintén nagyon érdekes kérdéseket vet fel. „Joga van pert indítani azok kikényszerítése érdekében az európai bíróságok előtt.” Ez azt jelenti, hogy minden ember minden tagállamot beperelhet az európai bíróságok előtt, vagy éppen magát az EU-t, mert valamelyik tagállamában a charta valamelyik cikkét megsértették? De ki sértette meg? Vagy akár konkrét érintettség hiányában is pert indíthat valaki?
Alapjogok véget nem érő sora
A kezdeményezés jól illeszkedik abba a tendenciába, amelyet több neves jogtudós is az alapvető emberi jogok utóbbi évtizedekben megfigyelhető devalválódásaként ír le. Aaron Rhodes The Debasement of Human Rights: How Politics Sabotage the Ideal of Freedom (az emberi jogok leértékelése – hogyan szabotálja a politika a szabadság eszméjét) című könyvében például kifejti, e tekintetben a második világháború után az ENSZ által 1948-ban elfogadott Az emberi jogok egyetemes nyilatkozatával lényegi változás következett be. Szerinte az emberi jogok területén a természetes jogok és a pozitív jog közötti különbségtételt az 1948-as nyilatkozat alkotói figyelmen kívül hagyták. A klasszikus szabadságjogok mellett ugyanis a nyilatkozat gazdasági és szociális jogokat is rögzít. Összemosták az olyan természetes jogokat, mint az emberi méltósághoz való jog vagy a szólásszabadság és az olyan pozitív, állam által alkotott jogokat, mint a megfelelő egészségügyi ellátáshoz, a hasznos és jövedelmező munkához vagy a jó oktatáshoz való jog. Ezzel megfosztották az emberi jogokat a tradicionális, természetjogi alapoktól. Ennek elsősorban politikai okai voltak: a hidegháborús rivalizálás következtében az emberi jogok egyetemességének gondolatát csakis a Szovjetunió, illetve a keleti blokk országainak legitimálása tudta garantálni, ezért a Nyugat a jóléti – gazdasági és társadalmi – intézkedéseket emberi jogi szintre emelte. Ők a kommunista gondolkodásban nagyobb hangsúllyal bíró gazdasági és szociális pozitív jogokat kívánták beemelni a nemzetközi jogrendszerbe, az otthoni társadalmi feszültségektől tartó nyugati hatalmak pedig asszisztáltak ehhez.
Hasonlóan értékeli a fejlődési folyamatot Hurst Hannum, a Tufts University nemzetközi jogi professzora: szerinte is le kell szűkíteni, hogy mivel foglalkozzanak az emberi jogok, és univerzálisabb megközelítést kellene alkalmazni. Azokra az alapvető jogokra kell koncentrálni, amelyekért a kormányok önmaguk is felelősek, vagyis el kell különíteni a jogi kötőerővel bíró emberi jogokat azoktól az „új típusú” jogoktól, amelyek minden társadalmi problémát emberjogi szempontból próbálnak megközelíteni. Hannum úgy látja, az ENSZ a gazdasági és szociális jogok képviseletének megszállottja, amellyel jelenleg is dominálja a nemzetközi emberjogi diskurzust és gyakorlati politikát.