A héten két érdekes hír motoszkál a fejemben. Az egyik az a meglepően kis port kavaró ügy, hogy a híres, már elhunyt francia gondolkodó, Michel Foucault tunéziai temetőkben állítólag kiskorú fiúkat erőszakolt meg. A másik az a világhálón elérhető felvétel, amelyen a Bethesda gyermekkórház munkatársai egy „kihívásnak” megfelelve a Jerusalema című dalra táncolnak. Elképzelem Foucault-t a hideg márványlapon, és látom azokat az elfáradt, de bizalommal és reménnyel eltelt arcokat. Egy antikrisztusi és egy krisztusi kép. Mindkettőben erősen jelen van a testiség: az első a test tagadása, a másik a test igenlése.
Számomra Foucault egész tagadásra épülő munkásságát jól jelképezi René Magritte festőművész A képek árulása című alkotása. Biztosan ismerik ezt a művet. Egy élethűen megfestett, szép pipát ábrázol, alatta franciául a híres „Ez nem pipa” felirattal. Foucault egy kisebb tanulmányban elemezte is a képet. A szemlélőben a pipa képe és a felirat közötti nyilvánvaló ellentét kelt feszültséget.
Ez az ellentét egyfajta normativitást generál. Normativitás alatt itt most azt értem, hogy indokul szolgál számunkra a cselekvésre. A festményt látván szinte fel akarunk kiáltani, hogy szóljunk, valami tévedés történt.