A szomálik egy nomád társadalom polgárai, és ennek megfelelően gondolkodásuk, kultúrájuk alapvetően közösségközpontú. Bár bizonyos helyzetekben meglepően individualisták tudnak lenni, egész felfogásuk gyökeresen különbözik a döntően egyénközpontú európai gondolkodástól. Ez a nomád társadalom évszázados történelmi és kulturális hagyatéka: Afrika szarvának mostoha viszonyai között senki nem maradhatott sokáig életben, aki nem érezhette maga mögött a klánja támogatását.
A klánok szerepe ma is megkerülhetetlen az országban. Az, hogy ki legyen az ország következő elnöke, alapvetően a klánhatárok mentén dől el, mint ahogy az is, miként nézzen ki a parlament összetétele: az úgynevezett 4,5-es formula alapján ugyanis egy-egy egységi részt kapnak a nagyobb klánok a miniszteri és képviselői helyekből, a kisebbségi csoportoknak pedig a 0,5-es hányad jut. Ez azt jelenti, hogy egy 45 fős kabinetben 10-10 tárca jut a négy nagy kláncsaládnak, és 5 helyen osztozkodnak a kisebb csoportok. A klánok a dzsihádista felkelés kapcsán is meghatározó entitások: vezetőik döntik el, hogy az adott közösség csatlakozik-e a Mudzsahedin Ifjúsági Mozgalom (arab nevén Harakat as-Sabáb al-Mudzsáhidín) nevű szélsőséges szervezethez, vagy a kormányerők felé húz, ne adj’ Isten adó fejében békét vásárol a harcoló felektől. A klánok és egymáshoz való viszonyuk szinte mindent és mindenkit meghatároz az országban.
Számos kutatás bizonyítja, hogy a szomáli diaszpórákban is jelen van a klánalapú szerveződés. A szerző saját maga is tapasztalta, hogy a jóval kisebb magyarországi szomáli közösség esetében is tetten érhető a klánok mentén megvalósuló szerveződés – legyen szó szimpátiáról vagy épp ellenérzésről. Mindezek után nem meglepő, hogy nem csupán a szervezett bűnözői csoportok tagjai, de gyakran az azonos klánokhoz tartozó civilek sem hajlandók tanúskodni; azzal ugyanis elárulnák a közösségüket, ami saját kulturális kódjuk alapján a legsúlyosabb vétek.