Ötmilliárd forinttal elszálló költségekkel, ötvenszeres előleggel és megfelezett késedelmi kötbérrel kezdődhet a Lánchíd felújítása. Karácsony Gergelyék közbeszerzése gyakorlatilag mindenben kiszolgálja a kivitelező A-Híd Zrt. érdekeit, amelynek korábbi rendezvényén Tüttő Kata főpolgármester-helyettes is feltűnt.
2021. január 27. 10:50
p
0
0
0
Mentés
Kereki Gergő írása a Mandiner hetilapban.
„A Lánchíd mind egészében, mind részeiben nagyon rossz állapotban van. […] A vasfelületen kialakult duzzadó rozsda a járdák alatt már most balesetveszélyt okoz, […] a beavatkozás halasztásával a várható költségeket drasztikusan növeli […].
A Lánchíd tervezett felújítása – az előkészületekhez szükséges legrövidebb időn, mától számítva 6 hónapon túl – tovább nem halasztható.” Az idézett mondatok a Lánchíd rendkívüli hídvizsgálati szakvéleményéből származnak 2019. december 10-éről. A jelentés elkészítését még Tarlós István kezdeményezte, de már Karácsony Gergely főpolgármestersége alatt lett meg. A szakemberek figyelmeztetése akkor is világos volt: a felújítás nem tűrhet halasztást, minden késlekedés a költségek potenciális növekedésével jár.
Fotó: Mátrai Dávid
A dokumentumot a 2019 októberében megválasztott városvezetés is hivatkozásra méltónak tartotta. Olyannyira, hogy a frissen elkészült anyagot lobogtatva a BKK Zrt. 2020. január 4-én letiltotta a hídról az öt tonnánál nehezebb, a közösségi közlekedésben nem részt vevő járműveket. Ehhez képest szembeötlő, hogy nemhogy a beruházást sürgető jelentés elkészültétől számított hat hónapon, de még egy éven belül sem sikerült eredményesen lezárni a felújításra vonatkozó közbeszerzési eljárást.
Ötmilliárdot buknak a fővárosiak Karácsonyék késlekedésén
Noha a kormány a híd rekonstrukciójának támogatásáról 2018 szeptemberében döntött, és azóta már lefolytattak egy Tarlós István alatt megindított közbeszerzési eljárást, azt a BVH Budapesti Városüzemeltetési Holding Zrt. a választás után, 2020. január 21-én fedezethiányra hivatkozva eredménytelennek nyilvánította. Az eltelt egy év fejleményeit tekintve megállapítható, hogy a BVH döntése utólag több szempontból is hibásnak bizonyult. A késlekedés ugyanis egyrészt felverte az árakat, másrészt egy egész évet csúszott vele a megvalósítás.
Fotó: Mátrai Dávid
Bár a BKK és a főpolgármester 2021. január 18-án kiadott győzelmi jelentése szerint eredményesen lezárult a híd felújítására vonatkozó közbeszerzési eljárás, a bizonyítvány nem túl rózsás. A nyertes A-Híd Zrt. ugyanis bruttó 26,75 milliárd forintért végezheti el a munkát. Összehasonlításképp: ugyanezt a feladatot az eredménytelennek nyilvánított közbeszerzés szerint 5 milliárd forinttal olcsóbban is megcsinálta volna ugyanaz a cég. A Tarlós István regnálása idején kiírt tenderre ugyanis bruttó 21,8 milliárd forintos ajánlat érkezett.
A szocialisták elnökéről több MSZP-s forrásunk állítja, nincs is középfokú végzettsége. A politikus nem reagált lapunk megkeresésére, amelyben arra kértük, igazolja, hogy valóban elvégezte-e az iskolát.
A Fővárosi Közgyűlés módosította a Mexikói úti közlekedési csomópont átfogó felújítását, azonban egy közeljövőben megvalósulandó tisztasági karbantartást sikerült kiharcolnia a Fidesz–KDNP fővárosi frakciójának.
Totális összeomlás, csupán pár nap alatt. Három forgatókönyv biztos előkerül, ha az okokat keressük. Afelől pedig nincs kétség, miről fog mostantól szólni a magyar közélet.
„A Tisza Párt biológiai értelemben ugyan egy generációval fiatalabb, mint a DK, de „Magyar Péter Gyurcsány Ferenc gyermekeként marad velünk” – mondta a miniszter.