Érkezhet az ifjabb Sarkozy a francia politikába, és nem akárki a példaképe
A volt elnök fia az elmúlt 15 év nagy részét az Egyesült Államokban töltötte, s innen visszatérve jelent meg a francia nyilvánosságban.
Radikális fordulat állt be Emmanuel Macron francia államfő iszlámmal kapcsolatos retorikájában az utóbbi hetek véres merényleteinek következtében, ami komoly nyilatkozatháborút indított el egyes muszlim országok és Franciaország között. Kérdés azonban, hogy a szavakon túl valóban képes lesz-e a francia vezetés gátat vetni az ország iszlamizálódásának.
Joób Kristóf írása a Mandiner hetilapban.
„Mindenkit visszatoloncolni, akit lehet”, „háborús jog”, „rekonkviszta”, „francia iszlám” – ilyen és ehhez hasonló kijelentések hangzottak el az előző hetek franciaországi merényletsorozata hatására, amelynek csúcspontja Samuel Paty középiskolai tanár utcai lefejezése, illetve a nizzai katedrális elleni támadás volt. A Mohamed-karikatúrái miatt 2015-ben megtámadott Charlie Hebdo francia gúnylap ügye továbbra is élénk indulatokat szít, és többek között az újraközölt karikatúrák iskolai bemutatása adott indítékot Paty meggyilkolásához. A Recep Tayyip Erdoğan török államfőt ábrázoló gúnyos címlap pedig elegendőnek bizonyult ahhoz, hogy mélypontra süllyedjen az Ankara és Párizs közötti, amúgy sem problémamentes kapcsolat.
Önfeladó struccpolitika
A politikai iszlám zavartalanul építette európai hálózatát az utóbbi harminc évben – mutat rá a Frankfurter Allgemeine Zeitungnak adott interjújában Pascal Bruckner francia filozófus. Az 1979-es iráni síita forradalom által kiváltott radikalizálódási hullám hatásai érezhetők Indonéziától Nyugat-Afrikáig, és a nyugat-európai, főleg a legnépesebb franciaországi muzulmán közösségekben is. A hatóságok pedig már korábban is felfigyeltek a folyamatra. Jean-Pierre Obin vezető tanfelügyelő már 2004-es jelentésében figyelmeztetett a francia iskolákban tapasztalható radikalizálódásra. A kérdés az, hogy miért nem vettek tudomást ilyen hosszú időn keresztül az intő jelekről. Egyrészt szinte minden francia politikai párt esetében megfigyelhető, hogy igyekszik a nagy tagságú muszlim szervezetek kedvében járni szavazatszerzés céljából. Másrészt pedig a baloldali értelmiség és média viselkedése óriási segítséget jelent az iszlamistáknak abban, hogy elkendőzzék a valós veszélyt a többségi társadalom előtt. A dzsihádizmus tényleges természetének bemutatását azonnal iszlamofóbiának bélyegzik, így lehetetlenítve el a szembenézést a tényekkel.
Egyoldalúság és kettős mérce jellemzi a nyugat-európai értelmiség nagy részének megközelítését. Miközben a keresztény vallás bírálata bevett gyakorlat, az iszlám kritikája gyorsan maga után vonhatja a rasszista jelzőt. Jellemző erre az attitűdre a migrációs válság megítélése, amikor ugyanez az értelmiség és média minden további nélkül rasszistának és iszlamofóbnak minősítette azokat a józan ész alapján kézenfekvő felvetéseket, hogy ismeretlen személyazonosságú tömegek ellenőrizetlen beáramlása a Közel-Kelet és Észak-Afrika országaiból súlyos biztonsági kockázatot jelent. Ezt az aggodalmat sajnos nem egy empirikus példa igazolta az utóbbi évek iszlamista merényletei során, amelyek kapcsán sok esetben kiderült, hogy az elkövető az elmúlt öt év migrációs hullámainak egyikével érkezett Európába.
A nizzai merénylő esetében ráadásul olyan személyről van szó, aki illegálisan hagyta el a tartózkodási helyéül kijelölt dél-olaszországi menekülttábort, átjutott Franciaországba, majd végrehajtotta halálos támadását. Mindez egyébként érdekes fényt vet az Európai Unió Bírósága Magyarország ellen hozott májusi ítéletére is, amely őrizetnek minősítette azt a körülményt, hogy az ügyük elbírálására váró migránsok nem hagyhatják el szabadon Magyarország, vagyis az EU irányába a tranzitzónákat.
Vérszemet kaptak a muszlim vezetők
Az önfeladó és a saját bűntudat folyamatos gerjesztésére törekvő baloldali európai retorika megtette hatását: egyes muszlim országok vezetői korábban nem tapasztalt agresszivitással bírálják az általuk helytelennek tartott európai döntéseket és nyilatkozatokat, illetve kommentálják a legutóbbi franciaországi támadásokat. Macronnak az „iszlám válságáról”, illetve Franciaország „iszlamizálódásáról” tett kijelentései dühödt reakciókat és bojkottfelhívásokat váltottak ki a török államfő és számos arab ország, így Jordánia, Marokkó, Kuvait és Líbia részéről is. A muszlim világ vezető hatalmai, Törökország, Szaúd-Arábia és Irán pedig egymással is rivalizálnak a „szóvivő” pozíciójáért, Szaúd-Arábia meglehetősen visszafogott hangnemét nyugati irányú gazdasági és katonai elköteleződése magyarázza.
A retorikai pengeváltásokban a rasszizmus és az iszlamofóbia vádja mellett az európai bűntudatra apelláló utalások is gyakoriak,
felhánytorgatva a gyarmati múlt idején elkövetett bűnöket a muzulmán országokban. Ennek szélsőséges esete a volt maláj miniszterelnök, Mahathir bin Mohamad előző csütörtöki kijelentése, amely szerint „a muszlimoknak joguk van haragudni és francia emberek millióit megölni a múltbéli mészárlások miatt”. A kettős mérce itt is szembeötlő, hiszen ilyen esetekben joggal merülhetne fel a muszlim expanzió által okozott mérhetetlen pusztítás és rombolás Európa különböző részein vagy akár az egykor keresztény többségű Közel-Keleten. Az európai értelmiség és döntéshozói réteg többségének önfeladó kurzusa persze minden ilyen korrekciót azonnal ellehetetlenít.
Az utolsó utáni pillanatban
Macron decemberre ígérte az „iszlamista elszakadási törekvéseket” és a „gettósodást” megállítani hivatott törvénycsomagot, amelytől „a köztársaság felébredését” és a problémás városrészek „visszahódítását” várja. A tervekben szerepel az összes olyan szervezet feloszlatása, amely elveti „a köztársaság értékeit”, illetve a muszlim családoknál gyakori otthoni tanulás szinte teljes betiltása. Kérdés persze, hogy ez mennyire lehet ezen a ponton hatásos, amikor a lakosság hét és fél százalékát kitevő
muszlim közösség fiataljainak a többsége a francia törvényeknél és köztársasági értékeknél már előbbre valónak tartja az iszlám elveit.
Iszlamista hátterű merényletek kronológiája Franciaországban (válogatás)
A Charlie Hebdo gúnylap szerkesztősége ellen elkövetett 2015-ös merénylet óta csaknem háromszázan vesztették életüket iszlamista hátterű támadásokban Franciaországban.
2015. január 7-én két jemeni származású, francia állampolgárságú férfi, Saïd Kouachi és Chérif Kouachi tizenkét embert ölt meg a Charlie Hebdo szerkesztősége elleni támadásban, majd pár nappal később a Maliról származó Amedy Coulibaly megölt egy rendőr nőt, illetve több embert egy kóser szupermarketben.
2015. november 13-án támadássorozat történt főként párizsi szórakozóhelyek ellen, amelyek során 130 ember életét vesztette, további 352 pedig megsérült.
2016. július 14-én, Franciaország nemzeti ünnepén Mohamed Lahouaiej-Bouhlel teherautójával a tömegbe hajtott a nizzai promenade des Anglais-n, 85 embert megölve és 434-et megsebesítve.
2016. július 26-án mise közben gyilkolta meg két, magát az Iszlám Államhoz tartozónak valló merénylő Jacques Hamel katolikus papot Saint-Étienne-du-Rouvray-ban.
2018. március 23-án négy emberrel végzett egy marokkói származású túszejtő Carcassonne-ban és Trèbes-ben.
2020. április 4-én halálra késelt két embert egy szudáni férfi, aki 2017 óta menekültként tartózkodott Franciaországban.
2020. október 16-án a nyílt utcán lefejezte Párizs egyik elővárosában Samuel Paty középiskolai tanárt egy Franciaországban nevelkedett, 18 éves csecsen férfi a Charlie Hebdo Mohamed-karikatúráinak bemutatása miatt.
2020. október 29-én késsel ölt meg három embert a nizzai katedrálisban egy 21 éves tunéziai férfi, aki ellen visszatoloncolási döntés volt hatályban, de illegálisan távozott egy pugliai menekülttáborból.
Címlapképen: Martell Károly 732-ben megállítja a mór hódításokat a poitiers-i csatában (francia miniatúra, 13. század). Fotó: Wikipédia
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.