Híres műalkotásokról vita nyitható már a puszta méretük miatt – és azonnal a „hírhedt” skatulyába mennek: rodoszi kolosszustól Proust-nagyregényen és Munkácsy-trilógián át Schönberg Gurre-dalaiig széles a skála. Ameddig irodalomról van szó, ki-ki megránthatja a vállát, a papír sok mindent elbír, a net pedig mindent is, ami sok. De már az alkotóművészet anyagibb válfajai némelyeket tényleg kiborítanak: miért kell ennyire gigantikus Szent Péter-bazilika, szükségszerűen nem lehet mestermunka a Feszty-körkép, és Mahler 8. szimfóniája is maga a mértéktelen patronreciklikálás.
Minden eszmélő emberke életében van szösszenetfázis, amikor a miniatürizált dolgoktól remél hamar katarzist. Boldog kor, ha forrása egy tizennégy soros petrarcai szonett, de még az epigramma is szövegfolyamműfaj a mai kultúrkonzuméria, a blőd aforizmák szép új világához képest. Zenében az operai gólösszefoglaló, tehát az áriaest jelzi a mélybe vezető út lépcsőfordulóját, orgonában a d-moll toccata és fúga – bár az ma már hosszúnak is tűnhet –, zongorán a „füreliz”, fuvolán a „badineri”: utóbbiak hallgatásakor már csak egyetlen hangszer terheli fülünket, sőt a sor legvégén egyszólamú fafúvó áll, a bachi kíséret elhagyható. Kérdés, fejlődünk-e ezzel, s ha igen, miért jó, ha vissza.