A „zenekarság” pontosan negyven éve ürügy vagy eszköz, hiszen miközben a populáris kultúra agyatlanul harsány kulisszái mögé rejtik a náci és szovjet Kunst legordenárébb közhelyeit, „birodalmasítják” az osztrákgagyi Opus együttes Live is Life-ját, sőt megtalálják a harapós politikai maszlagot a Queenben vagy a Jézus Krisztus szupersztárban is. A Laibach behatárolhatatlan, definiálhatatlan akcióművészet. Bowie és Dylan szerepjátéka és metanyelve kutyafüle az övékhez képest, náluk a színpad-zene-közönség szentháromság is csak apropó egy csavaros, speeri társadalompolitikai geghez. Csúcsra járatják az énekes, diktátor kontra közönség, befolyásolható massza párhuzamot is. Elsőként lépnek fel idióta kommunista apparatcsikok előtt Észak-Koreában, a vörös Disneyland titkosszolgálatát úgy verik át, hogy Joseph Goebbels is büszkén lapogatná meg rajtuk a műszovjet vállpántot.
A Laibach egyszerre Beuys, Bécsi Akcionizmus, Test Dept és Throbbing Gristle, dadaizmus és proletkult, baloldali aktivizmus és flörtölés a szvasztikával, miközben műalkotássá emelik a közönség hülyének nézését. „Annyira vagyunk nácik, amennyire Hitler művész volt” – mondják a szokásos laibachi aforisztikus fordulattal. Ezek a már-már ciorani bonmot-k leginkább a kifogástalan modorú és intellektusú főideológustól, Ivan Novaktól származnak, aki mindennap képes meglepni a világot egy olyan kiszólással, mint hogy „nem ragaszkodunk megszállottan ahhoz, hogy megértsenek bennünket, hiszen magunkat sem értjük”. A Laibach szembemegy az individualista popuniverzummal, atomjaira bontja, mint az 1968 előtti szituacionisták. Popzenekar, amely a popkultúrából csinál totális viccet. „Fájdalmat kell okoznunk, hogy megértsd a fájdalmat” – mondja Novak, mert tisztában van az ember töredékességével. A Laibach olyan gesztusokat tesz, mintha látszólag az Imigyen szóla Zarathustra lapjairól lépnének ki felemelt fejjel, de tudják jól, hogy Nietzsche közvetlenül teljes elborulása előtt egy félig agyonvert lovat ölelt át zokogva.