Elképesztő: Sárkány Zalán világbajnok! (VIDEÓ)
A 21 éves úszó aranyérmet nyert 800 méter gyorson szombaton a Duna Arénában zajló rövidpályás úszó-világbajnokságon.
A forgatások leálltak, elmaradnak a filmes események, fesztiválok és a filmvásárok, a forgalmazás is nehéz helyzetbe került. A szakma munka nélkül maradt, a mozik lakat alatt. Mégis, mint a tavaszi hajtások, bújnak egyre elő az újabbnál újabb, a helyzethez meglepően gyorsan alkalmazkodó kezdeményezések. Terítéken a Budapesti Távmozi és a magyar Cinego.
Muray Gábor interjúja a Mandiner hetilapban.
A láthatatlanok című francia szociodráma premierjével április 21-én debütált a Budapesti Távmozi, amely a megszokott streamingtartalmakhoz képest új minőséget hozott a virtuális térbe: a közösségi mozizás élményét. „Március 22-e óta nem tudjuk betölteni az egyetlen funkciónkat – nem tudunk vetíteni. Ebből következik, hogy ki kellett számolnunk, meddig bírunk kitartani, hogy miként tudunk segíteni magunkon. A Budapesti Távmozi erre a helyzetre született, és úgy tűnik, ezt a nézők is megértették. Ez kísérlet arra, hogy milyen is tudna lenni a mozi az online térben. Az öt artmozinkat – a Művészt, a Puskint, a Kino Cafét, a Tabánt és a Toldit – modelleztük le virtuális távmoziban, és mindegyikben napi két vetítést terveztünk be. A 990 forintért megvásárolt jeggyel a vetítés előtt egy órával már be lehet lépni a virtuális moziba, ahol egy társalgóban – csetszobában – beszélgethetnek a nézők a többi mozilátogatóval. A csetet a jegyszedők moderálják, a vetítést pedig élőben indítja el egy-egy mozigépész, ezzel is felidézve az élő filmvetítés élményét” – mondja Liszka Tamás, a Budapest Film Zrt. (Bufi) újonnan kinevezett igazgatója.
„A láthatatlanok volt az első olyan artfilm, amelyet »elvitt« a vírus, még a sajtóvetítését is le kellett fújni. A virtuális premieren többen voltak, mint amennyien a Művész mozi nagytermében, a Chaplinben egyáltalán elférnének. Ez nekünk hatalmas öröm. Volt, aki azzal büszkélkedett, hogy akkor ő most pótszéken ül. Nemcsak az a felemelő benne, hogy ennyire sokan váltanak jegyet a vetítésekre, hanem az is, hogy a közönség veszi a lapot, a társalgóban szinte lehet hallani, ahogy az emberek kuncognak a gépük mögött – meséli Liszka Tamás. – Csevegnek, ismerkednek, aztán amikor megszólal az első gong, bemennek a nézőtérre, és elcsendesednek, mint a kisangyal. Másfél óra néma figyelem után aztán kiözönlik a zsibongó, jókedvű közönség az előtérbe. Hasonló atmoszférája volt az első esténknek, mint amikor igazi közösségi esemény van egy igazi moziban.” A Bufi vezére nem kényelmesebbé, „házhoz szállítottá” akarja tenni ezzel a filmnézés élményét, hanem azt szeretné elérni, hogy a mozi a karantén idején is a találkozás helyszíne legyen, ezzel a vírushelyzet miatt magára hagyott budapesti művészmozis közönség is egyben maradhasson. Az egész rendszert egyébként három hét alatt rakta össze nulláról a Bufi csapata. Kérdés persze, hogy ha hónapok múlva is „vesztegzár” lesz, honnan szerez új filmeket a távmozi. „Az én egyik receptem erre, hogy minél több fesztiválszerű eseményt hozzunk létre. Egy fesztivál ugyanis másképpen működik, mint a rendes műsorrend, összesen néhány vetítés van csak filmenként, és az nagy vonzóerő. Emellett a Budapest Film vissza szeretne lépni a forgalmazói piacra is, így az Akik maradtak mellett lesznek további, saját forgalmazású filmjeink – akár kifejezetten a távmozira célozva” – mondja az igazgató, hozzátéve, hogy a Puskin kuckó hagyományait szem előtt tartva igyekeznek majd korhatár nélküli vagy hatos korhatár-besorolású gyerekfilmekkel is kedveskedni a legkisebbeknek.
Filmes rövidek