Levelet írt Zuckerberg a főügyésznek, gondja akadt a mesterséges intelligenciával
A Meta arra kéri az Egyesült Államok kormányát, hogy akadályozza meg az OpenAI átállását profitorientált működésre.
Rontó Renáta Taktaharkányból indult, jelenleg az ELTE ÁJK politikatudományi doktorandusza, illetve az MCC Roma tehetség programjának résztvevője. Az álmok fontosságáról és a cigány identitás kihívásairól is mesélt lapunknak.
Rontó Renáta Taktaharkányban nevelkedett rendezett körülmények között. „A gyermekkoromra idilli álomképként tekintek vissza, hiszen a szüleim mindent megtettek azért, hogy megfelelő életet biztosítsanak nekünk.” Ilyen motiváló szülői háttérrel magától értetődött, hogy tovább fog tanulni. A családja támogatta abban, hogy később eljuthasson Budapestre. Testvérei útja is hasonló: húga kétdiplomás tanár lett, öccse a Miskolci Egyetemen végzett, legkisebb testvérei még tanulnak.
Hogyan jött az ELTE, illetve a politikatudományok? „Első körben nem vettek fel a Miskolci Egyetemre, de nem adtam fel. Szerencsen elvégeztem egy OKJ-s képzést, és közben meghatározó élmény ért: parlamenti látogatáson vehettem részt, amelynek során eldöntöttem, hogy egyszer ott szeretnék dolgozni. Megérintett a hely szelleme, történelmi hangulata. Innentől kezdve tudatosan kerestem a lehetőséget, hogy odakerülhessek.” Jelentkezett a Budapesti Corvinus Egyetem igazgatásszervező szakára, majd közigazgatási mesterszakon folytatta tanulmányait. Jelenleg az ELTE Politikatudományi Doktori Iskolájának doktorandusza Stumpf István volt alkotmánybíró, egyetemi tanár témavezetésével.
Arról, hogy miként fogadják manapság a szülőfalujában, azt mondja: „Taktaharkányban köztiszteletben álló család voltunk mindig is, így a mai napig nagy örömmel fogadnak, amikor hazatérek. Szeretnek, és éreztetik, hogy büszkék rám. Azt hiszem, elmondhatom, hogy példaként jelenünk meg a helyi közösség számára, amire igyekszünk is rászolgálni. Nem szakadtam el a szülőfalumtól, a mai napig hazalátogatok.” Azzal a hiedelemmel kapcsolatban, hogy a szegénysorból kitörő cigányokat kiveti a saját környezetük, így fogalmaz: „Ez olyan sztereotípia, amelyet egyáltalán nem tapasztaltam. Azzal szembesültem, hogy sokkal inkább tisztelet övezi azokat a romaság körében, akik eredményeket érnek el.” Rontó Renáta szerint az ehhez hasonló életutakhoz kiemelten fontos a támogató környezet, és ez nem feltétlenül pénzügyi támogatást jelent. Nagy szerepe van az álmok, majd a célok megfogalmazásának, valamint fontos, hogy legyenek példaképek is, olyanok, akik inspirálni és motiválni tudják a közösség minden tagját. „De mindenek- előtt mérhetetlen kitartásra és szorgalomra van szükség.”
Vajon az iskolának milyen szerepe van ebben a folyamatban? Renáta úgy véli: a megfelelő oktatás, a tanulás lehet a kulcsa a roma közösség előrejutásának, így az iskoláknak kiemelt szerepük van a felemelkedésben. „Elhivatott tanárokra és szorgalmas diákokra van szükség ahhoz, hogy minél több diplomás vagy épp szakmunkás kerülhessen ki közülünk. Mindezek mellett szükség van a diákok széles körű tájékoztatására is a továbbtanulási lehetőségekről és az ösztöndíjakról.”