Elképesztő stadionokkal, autómentes várossal készül a foci vb-re Szaúd-Arábia
Amióta a FIFA hivatalosan is bejelentette, hogy a 10 év múlva sorra kerülő világbajnokságra a közel-keleti országban kerül sor, máris grandiózus tervekről hallani.
A vártnál is nagyobb a nem kormányzati szervezetek befolyása az Emberi Jogok Európai Bíróságának munkájára – állapítja meg egy friss jelentés. A Nyílt Társadalom Alapítvány, illetve az általa finanszírozott ngó-k és az EJEB közötti személyi összefonódások különösen szembeötlők.
Az Emberi Jogok Európai Bíróságának (EJEB) 100 állandó bírája közül legalább 22-en dolgoztak korábban olyan nem kormányzati szervezeteknek, amelyek az EJEB előtt folyó eljárásokban rendkívül aktívak – derül ki a European Centre for Law and Justice (ECLJ) által készített NGOs and the Judges of the ECHR 2009 – 2019 (Az ngó-k és az EJEB bírái 2009–2019) című jelentésből. A 2009 és 2019 közötti időszakban 185 olyan esetre volt példa, amikor az AIRE Centre, az Amnesty International, az International Commission of Jurists, a Helsinki Committee for Human Rights, a Human Rights Watch, az Interights, valamint az Open Society Foundation (Nyílt Társadalom Alapítvány) közül legalább egy hivatalosan részt is vett bírói eljárásban. A Soros Györgyhöz köthető Nyílt Társadalom Alapítvány kiemelkedő szerepet játszik mind a hozzá köthető bírák számát tekintve, mind pedig azért, mert a jelentésben szereplő másik hat szervezetet is ő finanszírozza.
„A jelentés megállapításai sokkal fontosabb összefüggésekre mutattak rá, mint amire számítottunk. Az nem volt meglepetés számunkra, hogy kiderül majd néhány bíróról: valamelyik ngo alkalmazásában állt korábban, de ilyen magas arányt senki nem várt” – hangsúlyozza lapunknak Grégor Puppinck, az ECLJ igazgatója, a tanulmány egyik szerzője. Ami még meglepőbb, hogy kizárási ok ezekben az esetekben nem merült fel: 88 alkalommal a bírák olyan ügyekben dönthettek, amelyekben a hozzájuk köthető ngo érintettként szerepelt.
A fentiek tükrében az EJEB függetlensége és a bírák pártatlansága legalábbis megkérdőjelezhető, annál inkább is, mert a tényleges körülmények ellentétesek azokkal a szabályokkal, amelyeket maga az EJEB követel a tagállamoktól. Itt nemcsak a bírói etikett sérül tehát, hanem a kettős mérce alkalmazása is intézményesült formát nyer.
Itt nemcsak a bírói etikett sérül, hanem a kettős mérce alkalmazása is intézményesült formát vesz
Átláthatósági szabályok hiányában nehéz pontosan megismerni az összes olyan esetet, amelyben az ngó-k részt vesznek, különösen, amelyekben a kérelmezőket képviselik. A szerzők 2009 óta legalább 185 olyan esetet találtak – az ügyekben az EJEB ítéletet is hozott –, amelyekben a hét ngo érintett volt, 72 esetben benyújtóként, 120 esetben harmadik félként.
Nyomasztó az ngó-k befolyása
Több tényező is magyarázza, hogy gyakran civil szervezetek, ngó-k ügyvédeit választják meg bírának. Az emberi jogok védelmének nemzetközi rendszerét a második világháború után az államok hatalmának megfékezésére hozták létre. Az ECLJ szerint ennek következménye, hogy a nem kormányzati szervezetek gyakran nagyobb politikai hatalommal és több forrással bírnak, mint egyes államok és azok jogvédő szervei. A vizsgált hét ngo az EJEB előtt olyan stratégiai fontosságú ügyekben jár el, amelyek precedenst teremtenek. Leggyakrabban a véleménynyilvánítás szabadságával, a menedékjoggal, az lmbt-jogokkal, a fogvatartási körülményekkel és a kisebbségi jogokkal kapcsolatos ügyekről van szó. A Nyílt Társadalom Alapítvány e téren a legbefolyásosabb. A más szervezetek alapítására és finanszírozására kiterjedő politikája révén a civil szervezetek hierarchiájának a tetején helyezkedik el.
Az ngó-k munkamódszerére jellemző, hogy az EJEB előtt jellemzően harmadik félként érik el céljaikat, mint amicus curiae, azaz a bíróság barátja. Ez teszi lehetővé számukra azt, hogy közvetlenül beavatkozhassanak az ügyek menetébe. Másrészt az emberi jogi kérdésekben jártas jogászok számos országban jellemzően civil szervezeteknek dolgoznak. A legtöbb bíró, aki korábban a civil szférában működött, a balkáni államokból, illetve Magyarországról, Lettországból és Romániából származik. Albániában például, ahol a Nyílt Társadalom Alapítvány 131 millió dollárt fektetett be, 2018-ban a három jelölt közül kettő tagja volt a szervezet vezetőségének, egyiküket be is választották a testületbe.
„Ezek az ngó-k jól körülhatárolható progresszív ideológia alapján működnek, és nyomást gyakorolnak a bíróságokra annak érdekében, hogy az általuk hirdetett baloldali-progresszív program szempontjából kedvező ítéleteket hozzanak. Ezzel lerombolják az emberi jogokkal kapcsolatos összeurópai konszenzus lehetőségét” – mutat rá Puppinck.
Mi lehet a megoldás?
A legfontosabb nyilvánvalóan az lenne, hogy az ügyekben aktivistaként szereplő személyeket nem nevezhetnének ki bírónak, mert szerepvállalásuk politikai és ideológiai szempontból is terhelt. Szükséges a nagyobb fokú átláthatóság az ngó-k és az EJEB közötti kapcsolatok terén, valamint az ezek mögött meghúzódó érdekek kapcsán. A szerzők szerint a jelentkezőknek készíteniük kellene egy nyilvános bevallást a civil szervezeti kötődéseikről, együttműködéseikről. Erre jó példa lehet Franciaország, ahol 2016 óta nyilatkoznia kell minden bírónak a korábbi, függetlenséget befolyásoló kötődéseiről, illetve az Amerikai Egyesült Államok, ahol a legfelső bíróság minden bírájának évente kötelező érdekeltségi nyilatkozatot közzétennie.
Szükséges a nagyobb fokú átláthatóság az ngó-k és az EJEB közötti kapcsolatok terén, valamint az ezek mögött meghúzódó érdekek kapcsán
A tanulmány javaslatai között szerepel az is, hogy ha kétségek merülnek fel a bíró függetlenségét illetően az aktuális ügy kapcsán, a bírónak kötelessége legyen tájékoztatni arról a testület elnökét. A jelenlegi szabályozásban ez csak lehetőségként szerepel. A legfontosabb persze az lenne, hogy vonják meg minden olyan bírótól az ügyet, akiről kiderül, hogy valamelyik érintett féllel kapcsolatban áll vagy állt.
Röviden megjegyzem
European Centre for Law and Justice
Az 1997-ben alapított European Centre for Law and Justice nemzetközi szinten működő intézet, amelynek fő célkitűzése az emberi jogok védelme. Az ECLJ 2007 óta az ENSZ Gazdasági és Szociális Tanácsa (Ecosoc) mellett működik különleges külső konzulensi státusban. A szervezet különösen kiemelt kérdésként kezeli a vallásszabadság és az emberi méltóság kérdését, együttműködve ezek védelme kapcsán az Emberi Jogok Európai Bíróságával, az Európa Tanáccsal, az Európai Parlamenttel, illetve az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezettel.
American Centre for Law and Justice
Az ECLJ amerikai anyaszervezete, a konzervatív és vállaltan keresztény értékek alapján működő American Center for Law and Justice (ACLJ) 1990-es alapítása a liberális, baloldali eszmék és szempontok hirdetőjeként működő American Civil Liberties Union (ACLU) tevékenységének ellensúlyozását is szolgálja. Utóbbi bírálta az ACLJ-t, amiért szorgalmazza az iskolai imát. Az ACLJ vezető ügyvédje, Jay Sekulow Donald Trump amerikai elnök személyes jogi csapatának is tagja volt 2018-ban.
Emberi jogok a progresszív ideológia fogságában – Beszélgetés Grégor Puppinckkal, a European Centre for Law and Justice igazgatójával a mandiner.hu-n.
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.