Egyre több gyereket diagnosztizálnak figyelemzavarral, aminek hátterében a digitális világ és a túl korai iskolakezdés is állhat. A lapunknak nyilatkozó szakember szerint az, hogy valaki iskolaérett-e, komplex kérdés, amellyel már négyéves korban el kell kezdeni foglalkozni.
2020. február 23. 20:04
p
0
0
0
Mentés
Rengeteg szülő szembesül azzal, hogy gyermeke iskolaérettségi vizsgálata elutasító eredménnyel zárul. Ez nem meglepő, hiszen egyre több az olyan kisgyerek, akinél – jelentős részben a mindennapjainkat uraló digitalizáció miatt – megfigyelhetők a hiányos képességekre utaló jelek.
Azt a »traumát«, hogy iskolába kell menniük, nem készítik elő kellőképpen az óvodában
„Az utóbbi időben megnövekedett a vizsgálatok száma a szakszolgálatoknál, és sokféle problémát állapítanak meg a gyerekeknél, jelentős részben a virtuális világ hatásainak felerősödése, a felszínesebb és felgyorsított szocializáció miatt. Ezeket a problémákat az óvodában kellene kezelni, de ott jellemzően kevés idő jut arra, hogy egyéni igény szerint foglalkozzanak a gyermekekkel. Pedig óvodai kötelesség lenne, hogy minden gyereket évente kétszer felmérjenek, és az alapján differenciálják őket megfelelő csoportokba” – mutat rá lapunknak Kis Julianna, az Ormos Intézet oktatási és fejlesztési igazgatója. Hozzáteszi, a mostani szabályok szerint kilenc hónap alatt kell eldőlnie annak, hogy iskolaérett-e a gyerek, ez azonban pszichésen jelentős teher a gyereknek, a szülőknek és a pedagógusoknak egyaránt.
Úgy látja, hogy nem öt és fél éves korban kellene megvizsgálni a gyereket – mint ahogy a mostani szabályozás előírja –, hanem négy – négy és fél évesen, így lenne elegendő idő a felkészülésre. „Az, hogy valaki iskolaérett-e, komplex kérdés, ugyanis nemcsak a fizikai és az értelmi, hanem az érzelmi érettség is kritérium. Ha érzelmileg nem érettek a gyerekek, gyakran kudarckerülő vagy hárító a hozzáállásuk, kialakulatlan az együttműködésük. Azt a »traumát«, hogy iskolába kell menniük, nem készítik elő kellőképpen az óvodában” – hívja fel a figyelmet.
Amennyiben a korrekciót nem végzik el a megfelelő időben, a gyermeket felnőttéletében is végigkíséri a probléma
„Folyamatosan zajban töltjük a mindennapjainkat”
Az Ormos Intézet Képességfejlesztő Központjában az a cél, hogy ezeket a gyermekeket időben fel lehessen zárkóztatni, és úgy menjenek majd iskolába, ahogyan „klasszikusan” kellene. A szakértők és a gyógypedagógusok részterületenként, a kicsik személyiségét, önállóságát, biztos tudását készítik fel az iskolára. Kis Julianna kifejti, hogy három fő területre koncentrálnak.
Az egyik a beszédészlelés, amellyel kapcsolatban rámutat: súlyos problémákhoz vezet, ha folyamatosan zajban, túlzott hangingerben töltjük a mindennapjainkat. „Ha valami állandóan szól, kevésbé vagyunk motiváltak beszélgetni. Emiatt passzívabb a gyermekek szókincse, és amennyiben nem alakul ki náluk a tiszta hallás, a tiszta beszéd is nehezebben fog működni. A gyerekek lényegében önmagukban folytatnak kommunikációt, így nehezebben beszélnek a szülőkkel, a többi felnőttel és a társaikkal is” – hangsúlyozza.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem elindította Nemeskürty István Tanárképző Karát, amelyhez első, országosan is kiemelt gyakorlóiskoláját is megtalálta: az Óbudai Árpád Gimnáziumot, amelynek tantestülete nagy többséggel támogatta az NKE fenntartásába kerülést. Nánay Mihály rektori megbízottal, a gimnázium életében kiemelkedő szerepet játszó tanárral a fenntartóváltást érő kritikákról és a tervekről beszélgettünk.
Ezt az interjút még 2019-ben készítettük a marxista filozófussal. Újraközlésünk apropója, hogy január 15-én szerdán délelőtt emléktáblát avatnak Tamás Gáspár Miklós halálának második évfordulóján.