Pislogni sem volt ideje a leköszönő amerikai vezetésnek: Szijjártó mindenki eszén túljárt
A magyar külügyminiszter ráadásul még mindig nem fedte fel teljesen a lapjait.
Ügyes árukapcsolást hajtottak végre a progresszív világkép hívei, amikor az isztambuli egyezményben a nők és a gyermekek jogainak védelmét összekapcsolták a genderdoktrína tanainak elfogadásával. Így aki az utóbbi miatt elutasítja az egyezményt, rögtön a demokrácia ellenségének és a nőverők pártfogójának bélyegezhető.
Az isztambuli egyezménnyel szembeni lejárató kampányok egyenértékűek a demokrácia elleni támadásokkal – fogalmaz az Európai Parlament múlt héten elfogadott határozata. Az agresszív nyelvezet a jakobinus diktatúra vagy a későbbi bolsevik forradalmak emlékét idézheti fel az olvasóban, amikor pillanatok alatt a „forradalom ellenségévé” válhatott az, aki különvéleményt mert megfogalmazni a hivatalos ideológiai fősodorral szemben.
A ’lejárató kampány’ ugyanis az EP-s szövegkörnyezetben hasonlóan tágan értelmezhető, mint mondjuk a ’reakciós’ volt annak idején: bármilyen józan ellenérv felvetését pillanatok alatt annak lehet bélyegezni, és már tetten is érték – a Rákosi-korszak frazeológiájával szólva – „a demokratikus államrend megdöntésére tett kísérletet”.
Az isztambuli egyezmény, hivatalos nevén Az Európa Tanács egyezménye a nők elleni és a családon belüli erőszak megelőzéséről és felszámolásáról, az Európa Tanács által megalkotott nemzetközi egyezmény, amelynek hivatalosan hirdetett célja a nők elleni erőszakkal és a családon belüli erőszakkal szembeni fellépés. Az egyezményt – amelyhez 2011 májusa óta lehet csatlakozni – az összes uniós tagállam, illetve az Európai Unió is aláírta, Magyarország és rajta kívül eredetileg még hat uniós tagállam nem ratifikálta: Bulgária, Csehország, Lettország, Litvánia, Szlovákia, illetve az azóta az EU-ból kilépő Egyesült Királyság.
A fent idézett EP-határozat értelmében „lejárató kampánynak” minősülő magyar kifogás az egyezmény ratifikálásával szemben az, hogy alkalmazása messze túlmutat a nők és a gyerekek védelméről szóló célkitűzések elfogadásánál. E törekvésekkel együtt ugyanis egy sajátos ideológiai szemléletmódot (lásd az egyezmény szövegéből vett keretes kiemeléseinket) is ráerőltetne a részes országokra, gyakorlatilag állami doktrínává emelve a progresszív genderelmélet tételeit. Ennek lényege, hogy a biológiai nemek mint alapvető egységek elfogadásával szemben azt állítja, hogy a nemi szerepek kialakulása mesterséges, a társadalmi környezet által generált folyamat.
Magyarországon már 2013-ban, egy évvel az isztambuli egyezmény életbelépése előtt büntető törvénykönyvi tényállás lett a kapcsolaton belüli erőszak
Emiatt pedig ezek a szerepek meg is változtathatók ugyanilyen mesterséges úton, például átneveléssel. Ha a gondolatmenetet továbbvisszük, hamar felsejlik a lét határozza meg a tudatot alapvetés, vagyis nem túloznak azok, akik a genderelmélet erősen marxista kötődéseit hangsúlyozzák. Olyan kitételekről már nem is beszélve, mint ami az egyezmény preambulumában szerepel: „a nők és a férfiak közötti, történelmileg kialakult egyenlőtlen erőviszonyok”. Pár szót kicserélünk, és máris elérkezünk a történeti materializmushoz, illetve felismerhetővé válik annak régi bevett, rossz szokása is: valahogy mindig arra törekszik, hogy társadalmi csoportokat fordítson szembe egymással.
Ezzel két probléma is van, egy általános, illetve egy, amely a hatályos magyar alaptörvényből fakad. Az első, hogy a 20. század fájó emlékeit idézi, különösen itt, Közép-Európában, amikor egy szuverén államra kívülről próbálnak meg ráerőltetni egy speciális ideológiai-világnézeti koncepciót, és elvárják, hogy jogi-politikai berendezkedését ez alapján alakítsa át. A másik pedig, hogy az egyezmény e sajátossága miatt több ponton sem összeegyeztethető Magyarország alaptörvényével. A genderelmélet nem más, mint egy történet-, társadalom- és természettudományos szempontból is vitatható koncepció. Emiatt pedig elfogadásának politikai úton való kikényszerítése nem egyeztethető össze az alaptörvény X. cikkével, amely kimondja, hogy „tudományos igazság kérdésében az állam nem jogosult dönteni”. Ezenfelül pedig nemcsak tudományos, de világnézeti-vallási szempontból is rendkívül megosztó, mivel tagadja a nemek és a család szerepének a mi kultúrkörünkben hagyományos, bibliai alapú felfogását, amelyet ráadásul az alaptörvény is rögzít.
A progresszív ideológiák apostolai részéről jó taktikának bizonyult, hogy a nők és a gyermekek védelmét árukapcsolásban kínálták a genderelmélettel. Hiszen hiába hangsúlyozza a kormány például, hogy Magyarországon már 2013-ban, vagyis egy évvel az isztambuli egyezmény életbelépése előtt büntető törvénykönyvi tényállás lett a kapcsolaton belüli erőszak, és hogy az egyezmény minden jogalkotást igénylő rendelkezését már átültették a magyar jogrendbe, valamint hogy a magyar jog ebből a szempontból kiemeltebb védelmet biztosít a nők és a gyerekek számára, mint az uniós gyakorlat. Mivel elutasítja, hogy egy szuverén országra erőltessék az egyezmény bizonyos ideológiai alapvetéseit, meg lehet bélyegezni azzal, hogy az egyezmény teljes tartalmával szemben áll. Vagyis: a demokrácia ellensége.
Leplezetlen ideológia és népnevelés az egyezményben
„A nőkkel szembeni erőszak a nők és a férfiak közötti, történelmileg kialakult egyenlőtlen erőviszonyok megnyilvánulása, amelyek a férfiak részéről a nők feletti uralkodáshoz és a nőkkel szembeni megkülönböztetéshez, valamint a nők teljes érvényesülésének megakadályozásához vezettek.”
(Preambulum)
„’Nem’ (az angol eredetiben: gender = társadalmi nem): azok a társadalmilag kialakult szerepek, viselkedési formák, tevékenységek és jellegzetes tulajdonságok, amelyeket egy adott társadalom a nőkre és a férfiakra nézve megfelelőnek tekint.”
(3. cikk – Fogalommeghatározások, c) pont)
„A részes felek megteszik a szükséges intézkedéseket annak érdekében, hogy változásokat segítsenek elő a nők és a férfiak társadalmi és kulturális viselkedésmintáiban azzal a céllal, hogy megszüntessék mindazon előítéleteket, szokásokat, hagyományt és más gyakorlatokat, amelyek a nők alsóbbrendűségének gondolatán vagy a sztereotip női és férfiszerepeken alapulnak.”
(12. cikk – Általános kötelezettségek, 1. pont)
„A részes felek adott esetben megteszik a szükséges lépéseket, hogy az oktatás minden szintjén a tanulók változó képességeihez igazított tananyagot illesszenek a hivatalos tantervekbe olyan témákban, mint a nők és a férfiak közötti egyenlőség, a sztereotípiamentes nemi szerepek.”
(14. cikk – Oktatás, 1. pont)
Röviden megjegyzem
Szlovákia visszalépne
Az isztambuli egyezmény aláírásának visszavonását sürgette múlt héten Peter Pellegrini szlovák miniszterelnök. Pozsony 2011-ben írta alá az egyezményt, a ratifikálásra viszont azóta sem került sor. Zuzana Čaputová köztársasági elnök visszautasította, hogy indítványozza az Európa Tanácsnál a szlovák aláírás törlését. Az államfő az erről szóló vita megnyitását sem tartja időszerűnek a február 29-ei parlamenti választás előtt, tekintettel arra, hogy „az isztambuli egyezményt nem ratifikálták, így egyelőre semmilyen kötelezettség nem származik belőle Szlovákia számára”.
Balti ellenállás
Sem Lettország, sem Litvánia nem ratifikálta az isztambuli egyezményt. Lettországban utoljára tavaly decemberben, az EP ratifikálást sürgető november 28-ai határozata után került a kormány elé a kérdés, de a koalíció konzervatív pártjai elzárkóztak a ratifikáció elől. Mindkét balti államban azzal érvelnek, hogy a nők védelméről szóló kitételeket jelentős részben teljesíti a nemzeti jogrend is, az egyezmény szövegének különböző ideológiai folyományait pedig nem tartják elfogadhatónak.
Címlapképen: Terror a francia forradalom idején, Bettmann Gyűjtemény. Fotó: Gettyimages
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.