Szoboszlaiék páholyból figyelték a riválisokat: bukott a City, nyert a Barca, megszenvedett a Milan
Mandiner-összefoglaló a labdarúgó Bajnokok Ligája 6. fordulójának szerdai játéknapjáról.
Barcelonában a baloldal turisták helyett inkább menekülteket látna a városban. Jóllehet a turizmus politikai indíttatású démonizálása hozhat rövid távú sikereket, súlyos veszélyeket is hordoz magában. Bátortalan próbálkozások Magyarországon is voltak ezzel kapcsolatban, de eddig zsákutcának bizonyultak.
FURA IDENTITÁSVÉDELEM
Barcelona baloldali politikusai sok esetben hivatkoznak a város identitásának védelmére turizmusellenes kirohanásaik során. Szerintük ugyanis a turisták tömeges jelenléte megfosztja hagyományos jellegétől a régi negyedeket, ezáltal szegényebbé teszi a várost kulturális értelemben, miközben a migránsok inkább gyarapítják. Érdekes érvelés, ha figyelembe vesszük, hogy a Barcelona lakosságának harminc százalékát kitevő és növekvő arányban jelen lévő migránsok egyáltalán nem beszélik a helyi nyelvet, a katalánt. Különösen azért fura, hogy a migránspárti városi politikusok és mozgalmárok milyen nagyvonalúsággal siklanak el a kérdés felett, mert a katalán nyelv védelme központi elemét képezte a spanyol állammal szembeni politikai és kulturális identitásháborúnak. Úgy tűnik, a baloldal szerint az ideiglenesen, legfeljebb egy-két hétig ott lévő európai turisták például jobban veszélyeztetik a katalán identitást, mint a városban tartósan megtelepülő, és a jelek szerint nyelvileg egyáltalán nem integrálódó, idegen kulturális hátterű népesség.
Tünetszerűnek bizonyult a világsajtót tavaly bejáró barcelonai felirat: „Tourists go home, refugees welcome”, vagyis „A turisták menjenek haza, de a menekülteket szívesen látjuk”. Bár a felirat üzenete több szempontból is abszurdnak hat, a tömegturizmus által okozott problémák, a helyi lakosok életminőségére gyakorolt negatív hatások vitathatatlanok. Olyannyira, hogy külön fogalom is használatos a nemzetközi irodalomban a jelenség megnevezésére: overtourism, amit magyarul túlturizmusként vagy túlturistásodásként lehetne visszaadni, némileg döcögősen.
Azonban a turizmus több, mint a jólétben élő közép- és felső osztályok léha időtöltése. A turizmus egyfelől jelenleg az egyik legversenyképesebb európai gazdasági szektornak számít globális összehasonlításban, amelynek ellehetetlenítése nemzetgazdasági szintű katasztrófát jelentene számos uniós országban. Másfelől a turizmus olyan közösségi keretet, illetve az utazás révén megismert országok, emlékművek és kultúrák olyan referenciapontokat nyújtanak a látogatóknak, amelyek jelentősége messze túlmutat a szimpla kikapcsolódáson.
TURISZTIKAI TEÓRIA
A témával foglalkozó egyik alapmű, a The Tourist – A new theory of leisure class című könyv szerzője, Dean MacCannell professzor szerint mai formájában a turizmus egy fontos emberi igényt elégít ki. Ez az igény pedig nem más, mint hogy referencia-pontokkal rendelkezzünk a világban, amelyben élünk, ami stabilnak érzékelt kereteket nyújthat emberek tömegeinek. Ennek a járulékos hatásnak a jelentősége pedig különösen nagy a nyugati világban, amelynek eredeti referenciapontjait, a vallást, a hagyományos közösségi létet és értékeket módszeresen leépítették az előző kétszáz év szellemi folyamatai.
A kérdésnek ugyanakkor van egyéb, kézzelfoghatóbb politikai-ideológiai pikantériája is. A turizmussal, illetve az overtourismmal kapcsolatos problémák tematizálása tipikus „value-action gap”, magyarán a „bort iszik, és vizet prédikál” esete. Ez azt jelenti, hogy a nagyvárosok liberális elitje, a progresszív, globalista nézetűek által vallott értékek és tényleges cselekedeteik között jelentős különbség van. Sokan közülük a turizmus globális ökológiai lábnyomával, illetve egyéb negatív mellékhatásaival foglalkoznak és kampányolnak, miközben éppen e – magát a világra nyitottnak, nemzetközileg tájékozottnak tartó – közeg számára vált szinte kötelezővé „minden megismerése és meglátogatása”.
Az elmúlt évtizedekben a turizmus fejlesztése jó néhány országban és nagyvárosban a neoliberális gazdaságpolitika elvei alapján történt. Ehhez képest a turizmus kritikájára mozgalmakat és politikai kampányokat felépítő erők is jellemzően a baloldali és liberális pártok. Jó példa erre Barcelona, amely kétségtelenül a tömegturizmusnak legjobban kitett nyugat-euró-pai nagyvárosok közé tartozik. 2015 óta a város polgármestere, Ada Colau – aki a Barcelona Közösen (Barcelona en Comú) baloldali populista mozgalom vezetője – kampányát a turizmus negatív konzekvenciáira építi fel.
Röviden megjegyzem
Írországban is kényes téma
A dublini politikai közbeszédben különösen kényes téma a turizmus, hiszen Írország egyik meghatározó gazdasági ágazata. 2018-ban mintegy hatmilliárd eurós bevételt generált, ami tízszázalékos növekedést jelent mindössze egy év alatt. Mivel a turizmus stratégiai ágazat, a megbélyegzése politikailag kockázatos, de kisebb pártok, például a dublini városi közgyűlésben a szociáldemokraták, illetve egyes civil szervezetek részéről tapasztalhatók ilyen próbálkozások.
Izlandon nem riogatnak
Izland és fővárosa hasonló problémákkal szembesül, ráadásul a szigetország alacsony lakosságszáma miatt a nagy tömegben érkező turisták képe még fenyegetőbbnek tűnhet.
A turizmus azonban Izland legfontosabb gazdasági szektora, jelentősége különösen a szigetországot szélsőségesen sújtó globális pénzügyi válság óta nőtt meg. Az izlandi politikai elit a tömeges turizmus ellenére sem próbál az overtourism jelenséggel riogatni, illetve ebből közvetlen pártpolitikai tőkét kovácsolni. Ehelyett a különböző politikai erők jó példát mutatva elsősorban a turizmus gazdasági előnyeit szem előtt tartva igyekeznek megoldást találni a fenntarthatóságra.
A katalán főváros nagyjából Budapesttel azonos méretű település, a turizmus robbanásszerű fejlődése pedig a 2000-es évek első felében kezdődött. 2017-es adatok alapján a valamivel több mint 1,6 milliós lakosságú városban tavaly 32 millió turista fordult meg, és az iparág adja a helyi GDP 12 százalékát. A 2015-ös választást a Barcelona Közösen nyerte meg. A szintén baloldali populista Képesek Vagyunk (Podemos) párt támogatását is élvező mozgalom sikeres kampányát kifejezetten a turizmus és a lakásárak negatív relációjú összefüggésére hegyezte ki.
NYUGATI A VESZÉLY, DE KELETRE TART
Barcelona vagy az elrettentő példaként emlegetett Velence mellett azonban a jelenség az utóbbi években már a közép-európai régió politikumába is beszivárgott. Prágában nagyjából tíz évvel ezelőtt vált éles politikai témává a turizmus, a 2018-as helyhatósági választáson pedig már intenzíven használták kampányukban propagandacélokra a baloldali pártok. Hiába nevezett ki azonban a prágai közgyűlés egy „éjszakai polgármestert” a turizmus által leginkább érintett óváros élére, az év elején hivatalba lépett Jan Štern nem ért el kézzelfogható eredményt a prágai belvárost érintő problémák kezelésében.
Az overtourismriogatás, a turizmus visszaszorításának politikai programmá és kampánytémává emelése a magyarországi baloldali ellenzék esetében is körvonalazódni látszik az önkormányzati választás előtt, különös tekintettel Budapestre. A felvetések közös pontja, hogy a turisták növekvő száma és a budapesti problémák között direkt összefüggést keresnek. Ugyanakkor nehezen feloldható kommunikációs ellentmondás a turizmus felfutását a jelenlegi városvezetés negatív eredményeként feltüntetni, ha amúgy mindegyik ellenzéki párt a „nyitott Budapest” mellett érvel.
Az európai városok marketingszövetsége (ECM) az egyik legnépszerűbb turisztikai célpontnak minősítette a magyar fővárost, az Economist Intelligence Unit (EIU) életminőség alapján összeállított 2019-es rangsorában pedig a 35. hellyel az egész kelet- és közép-európai régiót maga mögé utasította. Vagyis látványosan növekedő turistaforgalom mellett is sikerült az életminőséget magas színvonalon tartani. Ráadásul a magyarok esetében a növekvő turizmushoz való viszonyulás egyelőre inkább pozitív, az ország és a főváros iránti érdeklődés büszkeségre ad okot, ami kompenzálni képes például a belvárosi brit legénybúcsúzó csapatok által okozott kellemetlenségek miatti rossz érzéseket.
Barcelona és Prága példája is azt mutatja, hogy a turizmus démonizálásán túl érdemi eredményeket nem tudtak felmutatni a kampányok mögött álló politikai erők. A rövid távú és átgondolatlan politikai haszonszerzésre apelláló gyűlöletpropaganda helyett valószínűleg érdemesebb lenne pragmatikus, szabályozásközpontú szemlélettel kezelni a létező problémákat. Különben a végeredmény beláthatatlan károkozás lehet mind gazdasági, mind kulturális szempontból, aminek súlyos következményei lehetnek a jövőben.
Címlapkép: ISTOCKPHOTO / BRIDGENDBOY
***
A cikk a Pallas Athéné Domeus Educationis Alapítvány támogatásával valósult meg.