Ez még csak a kezdet: kikötőt épít a magyar állam az olasz tengerparton

2025. február 21. 11:15

A magyar állam tulajdonában lévő észak-olaszországi területen egy 50 ezer köbméteres feltöltéssel kezdődik a magyar kikötő építése.

2025. február 21. 11:15

Megkezdődött a trieszti magyar kikötő építése, a kormányt a gazdasági racionalitás vezette, amikor 2018-ban a beruházás mellett döntött – mondta Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium (KKM) parlamenti államtitkára csütörtökön az építkezés bejárásáról az MTI-hez eljuttatott nyilatkozatában.

A magyar állam tulajdonában lévő észak-olaszországi területen hatalmas partfalszakasz építéssel, egy 50 ezer köbméteres feltöltéssel kezdődik a magyar kikötő építése, amely tervek szerint 2028-ban már teljes kapacitással működik majd, és kiszolgálja a magyar áruexportot – mondta. Részletezte, hogy első körben egy 250 méteres partfalszakaszt építenek, mintegy 50 ezer négyzetméternyi területet a tengerben, ezt viszik tovább tovább mintegy 400 méterrel,

 így összesen 650 méternyi partszakasza lesz Magyarországnak az Adrián. 

Ezen kívül 30 hektár terület áll rendelkezésre fejlesztésre, ahol egy nagy logisztikai központot építenek, itt húzzák fel a tengeri operációhoz szükséges létesítményeket is. Magyar Levente beszámolt arról is, hogy fontos tárgyalásokat folytatott az olasz kormány képviselőivel, köztük Edoardo Rixi infrastruktúráért és közlekedésért felelős miniszterhelyettessel, aki végig partner volt a kikötő létesítésének folyamatában, és segíti, hogy néhány éven belül a magyar exportőrök, a magyar cégek ezáltal hatékonyabban tudjanak érvényesülni a világpiacon.

A KKM államtitkára hangsúlyozta, Magyarország évente mintegy 60 ezer milliárd forint érékben exportál fizikai javakat, az árucikkek nagy része tengeren hagyja el Európát. Ha nincs az országnak saját tengeri kijárata, saját tengeri kikötői kapacitása, akkor mindig másoknak lesz kiszolgáltatva. 

Ezt az állapotot szeretnék megváltoztatni, hiszen Magyarországnak a világ 34. legnagyobb exportőreként rendelkeznie kell olyan csatornákkal, amelyekkel a leghatékonyabban tud a globális ellátási láncokba bekapcsolódni, munkahelyeket tud teremteni, hatékonyabbá teszi a magyar exportot, segíti a magyar cégek működését – mondta Magyar Levente. Felidézte, hogy Magyarország az első világháború elvesztésével szorult ki a tengerekről. Fiumébe (Rijeka) 1918 végén bevonultak a délszláv csapatok, azóta nem rendelkezik tengeri kijárattal Magyarország. Ez most megváltozik – mondta.

(MTI) 

Ezt is ajánljuk a témában

Nyitókép: KKM/MTI

 

Összesen 61 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
B_kanya
2025. február 21. 18:11
Pelso j. 2025. február 21. 14:28 "Ha annyira jó üzlet, miért a magyar állam építi közpénzből?" Mert nem a Kelet-Indiai Társaság korában élünk már. És még.
Color
2025. február 21. 17:32
Ezt még a Gyurcsány találta ki,csak elfelejtette megcsinálni.
Akitlosz
2025. február 21. 16:38
Ettől az a kikötő még Olaszország marad. És valahogyan oda is kell jutni. Tehát ez mesze nem hasonlítható Fiume jelentőségéhez.
zsiráf
2025. február 21. 15:59
Érkezik az LNG?..
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!