A Néppárt olasz szárnya még nem tudja, hogy Von der Leyennel kampányolni árt-e, vagy használ
Először meg sem hívták, aztán eldugták, végül beszóltak neki.
Az Európai Bizottság elnöke szembekerült hazájával és a német kancellárral a kínai autókra kivetendő EU-s vámok ügyében. Mutatjuk, ki lehet a nevető harmadik.
Fotó: Soeren Stache / DPA / AFP
Hiába figyelmeztetett Olaf Scholz német szociáldemokrata kancellár és magas rangú német tisztviselők, hogy a kínai autókra kivetett EU-s vámok kereskedelmi háborút hozhatnak, és hiába ítélte azokat protekcionistának, úgy tűnik, Németország elbukja a meccset az EU-val szemben, és az unió vámokat fog kivetni a kínai elektromos autókra – írja a Politico.
Mint írják: tavaly ősszel Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, vizsgálatot indít a kínai elektromos járművek piactorzító támogatásával kapcsolatban. Miután Brüsszel meggyőződött arról, hogy az kínai autógyártás jelentős állami (kínai) hátszelet kap, amit piactorzításnak tartanak,
a Bizottság várhatóan július elejéig előzetes szubvencióellenes vámot vet ki a kínai elektromos járművekre.
De a szabályok megkövetelik, hogy az EU már négy héttel korábban közölje ezt a döntést az autógyártókkal és más érintettekkel, például a kínai autók uniós importőreivel –, ami azt jelenti, hogy a közelgő vámok bejelentése várhatóan körülbelül két héten belül várható.
Scholz kormánya a kínai megtorlástól tartva többször is óva intett a vámok bevezetésétől, amit a kancellár protekcionistának nevezett. A hónap elején Robert Habeck gazdasági miniszter azt mondta, hogy „különösen a német autóipar aggódik emiatt, mert várható, hogy a kínaiak vámokat vetnek ki a német importra”.
A támogatási vizsgálat Németországot szembeállította Franciaországgal, Párizs pedig amiatt aggódik, hogy az olcsó kínai elektromos járművek eláraszthatják az európai piacot, és nyomás alá helyezhetik a francia autógyártókat az alacsony és közepes árú szegmensekben. A német autógyártók ezzel szemben több autót adnak el a prémium szektorban, ahol még nem szembesülnek erős kínai versennyel.
A hangulat más EU-országokban az elmúlt hónapokban egyre inkább a francia álláspont javára változott
– jegyzi meg a Politico.
A Politico szerint Európa-szerte növekszik a frusztráció a kínai piaci gyakorlat miatt, amelyet állítólag stratégiai eszköznek tekint az ázsiai nagyhatalom a nyugati versenytársak kiszorítására. Scholz múlt havi pekingi látogatásán hiába próbálta meggyőzni Hszi Csin-ping elnököt, hogy más módon viselkedjen Kína a piacokon. A kínai elektromos járművekre kivetett amerikai vámok közelmúltbeli megnégyszereződése is felerősíti az Európára nehezedő nyomást.
Az Európára nehezedő nyomás növekedni fog a Biden-adminisztráció döntésének eredményeként
– nyilatkozta Reinhard Houben, a koalíciós Szabad Demokrata Párt (FDP) gazdaságpolitikai szóvivője. „Nem tolerálhatjuk a Kínai Népköztársaság tisztességtelen támogatási gyakorlatát.” – tette hozzá Houben, aki szerint az Európai Bizottság vizsgálata helyes lépés.
Von der Leyen pedig saját újraválasztási kampánya részévé tette a kínai autóiparral szembeni protekcionista fellépést, amivel azt kívánja üzenni, hogy fellép az EU-s piacok védelmében – teszi hozzá a Politico.
A lap szerint Scholznak ahhoz, hogy meg tudja akadályozni az EU-s lépést, olyan országokkal kellene összefognia, mint hazánk, de eközben még saját koalíciójában sincs egyetértés az ügyet illetően, mint azt az FDP-s nyilatkozat mutatja. Emellett az egész kérdéskör a Berlin és Párizs közti gazdasági-politikai csatározások része is.
Ezt is ajánljuk a témában
Először meg sem hívták, aztán eldugták, végül beszóltak neki.