Kínai autók: szembekerült Olaf Scholz von der Leyennel, és vesztésre áll, Orbánnal kéne összefognia a kancellárnak

2024. május 22. 11:30

Az Európai Bizottság elnöke szembekerült hazájával és a német kancellárral a kínai autókra kivetendő EU-s vámok ügyében. Mutatjuk, ki lehet a nevető harmadik.

2024. május 22. 11:30
Olaf Scholz német kancellár és Ursula von der Leyen bizottsági elnök

Fotó: Soeren Stache / DPA / AFP

 

Hiába figyelmeztetett Olaf Scholz német szociáldemokrata kancellár és magas rangú német tisztviselők, hogy a kínai autókra kivetett EU-s vámok kereskedelmi háborút hozhatnak, és hiába ítélte azokat protekcionistának, úgy tűnik, Németország elbukja a meccset az EU-val szemben, és az unió vámokat fog kivetni a kínai elektromos autókra – írja a Politico.

Mint írják: tavaly ősszel Ursula von der Leyen, az Európai Bizottság elnöke bejelentette, vizsgálatot indít a kínai elektromos járművek piactorzító támogatásával kapcsolatban. Miután Brüsszel meggyőződött arról, hogy az kínai autógyártás jelentős állami (kínai) hátszelet kap, amit piactorzításnak tartanak, 

a Bizottság várhatóan július elejéig előzetes szubvencióellenes vámot vet ki a kínai elektromos járművekre.

De a szabályok megkövetelik, hogy az EU már négy héttel korábban közölje ezt a döntést az autógyártókkal és más érintettekkel, például a kínai autók uniós importőreivel –, ami azt jelenti, hogy a közelgő vámok bejelentése várhatóan körülbelül két héten belül várható.

Scholz kormánya a kínai megtorlástól tartva többször is óva intett a vámok bevezetésétől, amit a kancellár protekcionistának nevezett. A hónap elején Robert Habeck gazdasági miniszter azt mondta, hogy „különösen a német autóipar aggódik emiatt, mert várható, hogy a kínaiak vámokat vetnek ki a német importra”.

A támogatási vizsgálat Németországot szembeállította Franciaországgal, Párizs pedig amiatt aggódik, hogy az olcsó kínai elektromos járművek eláraszthatják az európai piacot, és nyomás alá helyezhetik a francia autógyártókat az alacsony és közepes árú szegmensekben. A német autógyártók ezzel szemben több autót adnak el a prémium szektorban, ahol még nem szembesülnek erős kínai versennyel.

A hangulat más EU-országokban az elmúlt hónapokban egyre inkább a francia álláspont javára változott

– jegyzi meg a Politico.

A Politico szerint Európa-szerte növekszik a frusztráció a kínai piaci gyakorlat miatt, amelyet állítólag stratégiai eszköznek tekint az ázsiai nagyhatalom a nyugati versenytársak kiszorítására. Scholz múlt havi pekingi látogatásán hiába próbálta meggyőzni Hszi Csin-ping elnököt, hogy más módon viselkedjen Kína a piacokon. A kínai elektromos járművekre kivetett amerikai vámok közelmúltbeli megnégyszereződése is felerősíti az Európára nehezedő nyomást.

Az Európára nehezedő nyomás növekedni fog a Biden-adminisztráció döntésének eredményeként

– nyilatkozta Reinhard Houben, a koalíciós Szabad Demokrata Párt (FDP) gazdaságpolitikai szóvivője. „Nem tolerálhatjuk a Kínai Népköztársaság tisztességtelen támogatási gyakorlatát.” – tette hozzá Houben, aki szerint az Európai Bizottság vizsgálata helyes lépés.

Von der Leyen pedig saját újraválasztási kampánya részévé tette a kínai autóiparral szembeni protekcionista fellépést, amivel azt kívánja üzenni, hogy fellép az EU-s piacok védelmében – teszi hozzá a Politico.

A lap szerint Scholznak ahhoz, hogy meg tudja akadályozni az EU-s lépést, olyan országokkal kellene összefognia, mint hazánk, de eközben még saját koalíciójában sincs egyetértés az ügyet illetően, mint azt az FDP-s nyilatkozat mutatja. Emellett az egész kérdéskör a Berlin és Párizs közti gazdasági-politikai csatározások része is.

Ezt is ajánljuk a témában

 

Összesen 149 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
KBA98
2024. május 22. 17:42
Remélem, hogy a Főni nem bízik meg ebben a kétkulacsos emberben!
kailniris
2024. május 22. 15:43
Scholz most nem örül, megint 60 millárd euro minusz.
szalkai
2024. május 22. 14:43
Tavaly Kínában 5,1 millió európai -zömében német- márkájú autót adtak el és 1,7 millió amerikait. A 4,2 millió japánnal és koreaival együtt ez 11 millió. Wang Chuanfu BYD elnök szerint ez 2,5-3 millióra fog csökkenni, helyüket átveszik a hazai, kínai márkák. 8 milliónak a töredéke, 1-2 millió autó lehetett volna maximum az európai és az amerikai export, így a legnagyobbat a kínai autógyártók kaszálják ezeken a vámokon.
Potymog
2024. május 22. 14:43
"Párizs pedig amiatt aggódik, hogy az olcsó kínai elektromos járművek eláraszthatják az európai piacot" Miért nem inkább örülnek a gyorsabb zöldülésnek?
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!