A nulladik lépés, hogy legyen esély a fejlődésre és a tudás átadására a jövő generációjának. Ezzel nehéz lenne vitatkozni mai viszonylatban is. Ennek gyakorlati példája volt 1825-ben, amikor Széchenyi felajánlotta egy évi jövedelmét a Tudós Társaságnak, amely MTA néven mind a mai napig működik. Ezt követően Széchenyi felismerte, hogy modern és jól működő infrastruktúra nélkül a haza nem tud egyről a kettőre lépni, ez szintén ma is így van. Mit tett ezért Széchenyi? Itt lehet említeni a vasútfejlesztést, a hajózást és a közúti közlekedést is.
A hajózás kapcsán kiemelendő a gőzhajózás beindítása: az első gőzhajó 1831-ben indult útnak, a Balatonon pedig 1846-ban. Ezzel lényegében Széchenyit tekinthetjük a balatoni hajózás megteremtőjének. A hajózáshoz kapcsolódik a folyamszabályozás is, aminek mind a mai napig érezhetjük eredményeit, ugyanis ha Széchenyi nem oldja meg a Duna, majd a Tisza folyamszabályozását, ma aligha lennének hajózhatók. Egyik legnagyobb vívmányként említhetjük a Lánchidat, ami összekötötte Budát és Pestet. Széchenyi tervei alapján a Lánchidat 1842-ben adták át ünnepélyes keretek között. Széchenyi használta először a Budapest kifejezést.
Az akkori Magyarország számára kiemelkedő fontossággal bírt a mezőgazdaság és a kapcsolódó iparágak fejlesztése, amely szintén Széchenyi nevéhez köthető. Itt a korábbiakkal ellentétben kevésbé ül a párhuzam, hisz a 19. századi Magyarország agrárnagyhatalom volt, ma viszont ez az 1920-as trianoni békediktátum eredményeként már nem mondható el. Lehetne még sorolni Széchenyi és kortársai vívmányait napestig, de mindazoknak már kevésbé lenne relevanciája a 21. században.
Klímahatások és fejlődés
1848 óta eltelt 175 év, de megállapíthatjuk: az 1825 és 1848 közti időszak fontos időszaka volt a magyar polgári fejlődésnek. Egy valamit azonban Széchenyi sem láthatott: ez pedig a szénnel kapcsolatos hozzáállás változása. A szén Széchenyi korában, de még az azt követők esetében is kulcserőforrásként szerepelt, a fejlesztések is erre épültek fel: elég megemlíteni a gőzgépet, a vasgyártást, a vasutakat és az energiaellátást. Mindezek megkövetelték ennek a fosszilis energiahordozónak a növekvő kitermelését és felhasználását. Ebből fakadóan Széchenyi is erre építette az infrastruktúrát és a gazdaság fejlesztését. Napjainkban azonban már ismertek a szén felhasználásának káros hatásai a földgáz és kőolaj felhasználásával egyetemben. Nagyarányú üvegházhatású gázt bocsátanak ki, mely felveti a globális felmelegedés kérdését, amivel Széchenyi még nem szembesülhetett. Ma viszont már, ha tetszik, ha nem, szembe kell néznünk a globális felmelegedés mindennapokban is érezhető hatásaival.