Elektromos autók: valószínűleg nem tudja teljesíteni a vállalását az EU

2022. november 22. 10:33
A cél az lenne, hogy 2035-től újként csak elektromos autókat használjanak.

Valószínűleg nem tudja majd teljesíteni azt a célkitűzését az EU, amely szerint 2035-től újként csak elektromos autókat lehet használni – számolt be erről az egyik hétfői cikkében az Euronews.

Lapunk gazdasági rovata, a Makronóm is foglalkozott már korábban azzal, hogy nem lehet 2035-ig kivitelezni a belsőégésű motoros autók és kisteherautók értékesítésének megszüntetését.

2035: az európai motorfétis alkonya

Első pillantásra úgy tűnik, Brüsszel végképp lesöpörte az asztalról azokat az érveket, amelyekkel az európai autóipar próbálta meggyőzni a 2035-ös átállással kapcsolatban. A legerősebb lobbisták természetesen a németek voltak, akik mindent megtettek, hogy lelassítsák legendás motorgyártásuk kivégzését, és a tisztán elektromos járművek mellé férjenek be az e-üzemanyaggal működőek is, de a jelek szerint az Európai Bizottság keresztülvitte akaratát az EP-n, nem törődve az ellenvetésekkel.

„Nem a járművekkel lesz a legnagyobb probléma. A technológia megvan, a járműveket el lehet készíteni. A problémák ennek az átalakulásnak a többi dimenziójában vannak. A töltési infrastruktúra, a nyersanyagokhoz való hozzáférés, a mobilitás megfizethető és elérhetővé kell tenni a kisvállalkozások számára, a sofőröknek, a polgároknak mindezeket, hogy véghezvigyük ezt az átalakítást, beleértve a zöld energiára áttérést is” – mondta az Euronewsnak Sigrid De Vries, az Európai Gépjárműgyártók Szövetsége (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles, ACEA) főigazgatója.

Jelenleg az EU-ban a töltőállomások fele Németországban és Hollandiában található.

Nem lenne meglepő, hogy a fogyasztók haboznak elektromos autót vásárolni mindaddig, amíg nem áll rendelkezésre megfelelő töltési infrastruktúra – míg az infrastrukturális beruházásokhoz nagyobb biztonságra van szükség.

Az ellátás szűkössége

Az áramszolgáltatók előtt jelentős kihívás áll. A potenciálisan több százmillió új elektromos autóból álló hatalmas flotta a becslések szerint további több százmilliárd kilowattóra villamosenergia-termelést igényelne.

„Növelnünk kell a villamosenergia-termelést. De ezt is tervezzük. Bővítenünk kell a megújuló energiát. Németországban már azt terveztük, hogy 2030-ra 80%-ra növeljük a megújuló energia részarányát az összes villamos energiából. Ez már magában foglalja azt a feltételezést is, hogy az összes elektromos autót üzemeltetni fogjuk, de nem csak az elektromos autókat, hanem a fűtést is” – jelentette ki Michael Bloss, zöldpárti, német európai parlamenti képviselő.

Végül ott van az elektromos hálózat. Egyesek azzal érvelnek, hogy az elektromos járművek instabillá teszik a hálózatot, ezért komoly beruházásokra lenne szükség a meglévő infrastruktúrák korszerűsítéséhez, hogy ellenálljon a hatalmas áramfelvételnek. Az Európai Bizottság becslése szerint ebben az évtizedben több mint 500 milliárd euróra lesz szükség Európa energiahálózatának korszerűsítésére.

Nyitókép: Marjai János/MTI

Összesen 33 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"A cél az lenne, hogy 2035-től újként csak elektromos autókat használjanak."

Talán 2015 környékén? merészeltem beírni, villamosmérnökként, hogy ez az egész 2035-ös, de akár a 2050-es határidővállalás is egy hatalmas ostobaság, képmutatás. Természetesen az összes földmegmentő progresszív szociológus azonnal lehurrogott.

Nem csak a nyersanyaghiány a probléma, a gyártás sem egyszerű dolog. Aztán ott van az a nem elhanyagolható tényező sem, hogy az energiasűrűsége ezeknek a megoldásoknak egy nagyságrenddel alacsonyabb a folyékony szénhidrogénekhez képest. Ennek folytán minél nagyobb járműről van szó, annál kevésbé versenyképes a lítiumakkus megoldás a belsőégésűhöz képest.

Igazából rohadt sok probléma van az elektromos autókkal, meg az egész piaccal. Pont a kis városi autóknál lehetne versenyképes alternatíva, azokból meg szinte alig gyártanak, mert nem éri meg, még állami támogatásokkal sem.

Elcseszett ez az egész.

Egyre nyilvánvalóbb számomra, hogy az elektromos autózás nem _a_ megoldás lesz, csak egy alternatív közlekedési forma a felső-középosztálybeli vagyonosabbaknak. Második-harmadik autó.

Ennyi, ennyire futja a technológiából, tetszik vagy sem. Ezen a politika nem hogy nem tud változtatni, az egyre erősebb állami beavatkozás most már csak rontja a helyzetet.

"
Helyzet az, hogy elektromos családi autót nem kapsz 13 milla alatt.
"

Pontosan. És nagyon úgy néz ki, hogy jelen helyzetben nem is lesz olcsóbb, hacsak nem emelik az állami támogatást. Az meg úgy sem fenntartható nagy léptékekben. Egy-két szupergazdag ország talán megengedheti ezt magának, de a túlnyomó többség nem.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés