Teljessé vált a Demján Sándor Program: jöhet a gazdasági növekedés
Több mint ezermilliárd forintot mozgat meg a kormány.
„Az ársapkák maradnak, amíg azokra szükség van” – jelentette ki a gazdasági miniszter.
A hatósági áron tankolókat megnyugtatta, az üzemanyag-termelőket és -forgalmazókat viszont elbizonytalaníthatta Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter azon kijelentése a legutóbbi kormányinfón, amely szerint az ársapkák maradnak, amíg azokra szükség van, amíg azt az infláció indokolja. Magyarán: amíg nem érjük el az infláció megfeleződését,vagy az egy számjegyű inflációt, addig az ársapkáknak fenn kell maradniuk – számolt be a Világgazdaság.
A portálon azt írják: bár e közlés alapján meglehetősen képlékenynek tűnik a piaci üzemanyagárak visszavezetésének időpontja, Nagy Márton az infláció leszorításának eszközeiről is beszélt,
– ez is fékezi a pénzromlást –, és megerősítette a már elhangzott szándékot, amely szerint 2023 végére Magyarországon az inflációnak egy számjegyűnek kell lennie.
Ám a konkrétnak tűnő határidő egyben azt is jelenti, hogy az érintett hazai piaci szereplőknek további bő egy éven át le kell nyelniük a békát, vagyis el kell fogadniuk, hogy hosszú távú fennmaradásuk érdekében egy ideig még veszteségesen kell értékesíteniük. A Világgazdaság azon kérdésére, hogyan érinti az üzemanyag-kiskereskedőket, hogy 2023 vége előtt aligha szabadulnak a benzinársapkától, Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség (MÁSZ) főtitkára leszögezte, hogy
A szakma, de az ő álláspontja szerint is elég kicsi annak a valószínűsége, hogy karácsony táján bejelentsék az üzemanyagárak felszabadítását.
Úgy látja, hogy akkor gyorsulhatnának fel az események, ha a világpiaci körülmények alakulásának köszönhetően a hazai üzemanyagok piaci ára is 480 forint körül rendeződhetnének, de ennek elég kicsi a realitása.
– jelentette ki.
Mint rámutatott, az Oroszországból érkezett gázolaj korábban nagyon fontos eleme volt az európai dízelgyártásnak, e mennyiség pótlása meglehetősen el fog húzódni. Ez a fő magyarázata a benzinénél lényegesen magasabb gázolajjegyzéseknek és a magas hazai dízeláraknak is.
A szakember politikai döntésnek nevezte, hogy a kormány valóban tartja-e majd magát ahhoz az ígéretéhez, hogy az infláció normalizálódása után megszünteti a hatósági üzemanyagárakat. Rámutatott, hogy a mostani helyzetet nagyon megszenvedi az olajipar. Nem véletlen, hogy sok üzemanyagtöltő állomás egyre nehezebben működik, és még nagyobb problémák vannak a MÁSZ-tagok hálózatán kívüli független benzinkutasok körében.
Nyitókép: MTI/Koszticsák Szilárd