A szenátus jelenlegi összetétele egyensúlyi helyzetet mutat; két évvel ezelőtt a három nagy kormánypárt, a Spolu nevű választási szövetséget alkotó pártok jelöltjei jól szerepeltek, egyedül a Polgármesterek és Függetlenek (STAN) nevű lokális politikát támogató pártformáció jelöltjei szereztek több szenátori széket náluk.
A szenátusi választáson
csütörtökön és pénteken a prágai parlament felsőházának 81 mandátumából 27-re lehet voksolni,
a szenátori helyek egyharmadáról kétévente lehet voksolni – az első szenátusi választást 1996-ban rendezték, azóta minden második évben megtartják a „harmados” voksolást. Kétfordulós rendszerben voksolnak a cseh polgárok a választókörzetekben a pártjelöltekre vagy független szenátorjelöltekre. Ha az első fordulóban a legtöbb voksot kapó jelölt nem szerzi meg a szavazatok több mint 50 százalékát, akkor egy héttel később második fordulót tartanak a két, legtöbb voksot szerző jelölt között. A második fordulót tehát a szeptember 30-i/október elsejei hétvégén rendezik azokban a körzetekben, ahol az első fordulóban nem született döntés.
A szenátusnak 81 tagja van, minden szenátor hatéves mandátumot szerez. A kamara összetétele kétévenként változik, de így a testület működése folyamatos, a cseh alkotmányos élet egyetlen intézménye, amelyet nem oszlatnak fel, nem választanak újjá.
A prágai Wallenstein palotában ülésező szenátus
jogkörei közepesen erősek: a képviselőház által elfogadott törvényjavaslatokat a testület megvétózhatja,
de ha az alsóházban az adott javaslat második körben abszolút többséget kap, akkor a döntés felülírja a felsőházi vétót (három kivétel esetén a szenátusi vétó nem semlegesíthető: a választási törvény, az alkotmány és nemzetközi szerződések eseteiben); a szenátus erősíti meg az Alkotmánybíróság tagjait; ugyanakkor nincs döntési hatásköre a költségvetés elfogadásakor, és nem indítható e fórumon bizalmatlansági indítvány sem a kormány ellen.
Maga a testület a nagy alkotmányos változással, Csehszlovákia két külön, független köztársasággá alakulásával együtt jött létre 1992 decemberében. A cseh alkotmányos rendszer újragondolói
úgy döntöttek, hogy a Cseh Köztársaság parlamenti struktúrájában szükség lesz egy második kamarára,
amely ellenőrzi a képviselőház döntéseit, és „biztonsági fékül” szolgál abban az esetben, ha az alsóházban alkotmányos többségbe kerülne egy kormánypárt.
Nyitókép: Olaf Scholz német kancellárt fogadja augusztus 9-én Prágában Petr Fiala cseh kormányfő – Kay Nietfeld / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP
fotó: AFP