Nagyon nehéz kérdés, egyrészt a megfelelő infrastruktúra hiánya, másrészt a közellátás struktúrája miatt. Talán lehetséges, a plusz bevétel érdekeltté tehetné a kórházakat a fejlesztésekben, de előbb a transzparens viszonyokat kell megteremteni. Egyébként is, mi számít jelenleg magánellátónak és mi államinak?
A közellátás az, amikor a társadalombiztosító fizet, a magánellátás pedig, amikor a beteg. Nem?
Ez jól hangzik, de hogy definiáljuk például a magyar művese-ellátást, amire 25-30 milliárdot fizet ki évente a biztosító, és a szolgáltatók 85 százalékban magántulajdonban vannak? Vagy az lenne a magánellátó, akinek nincs NEAK-finanszírozása? De hát rengeteg magánellátó kap NEAK-finanszírozást (egynapos ellátók, diagnosztikai- és laborcégek). És azt a területet még nem is érintettük, amikor a NEAK-finanszírozás egy részéből magántulajdonú közreműködők nyújtanak ellátást. Tulajdonképpen
már megvalósult a szektorsemleges finanszírozás Magyarországon, csak nem normatív módon,
azaz, azt nem lehet tudni, ki, mikor és hogyan részesülhet(ett) NEAK-finanszírozásból. Összegezve, szerintem a szektorsemleges finanszírozással lehetne ezt a „vegyes” rendszert transzparenssé és méltányossá tenni úgy, hogy ennek elengedhetetlen eleme a szigorú ellenőrzés. A nemzeti kockázatközösség fenntartását az szolgálja, ha a betegek minél több helyen, minél gyorsabban és standard, magas színvonalon jutnak ellátáshoz, függetlenül a szolgáltató tulajdonviszonyától. A magán- és az állami egészségügy szigorú szétválasztása nem megoldás, akkor a népesség nagy többségének egészségügyhöz való hozzáférése még gyengébb és méltánytalanabb lenne.
Képek: Mátrai Dávid/Mandiner