A szöveg arra apellál, hogy úgymond egy család sem szeretné, ha a lánya hátrányt szenvedne a fiával szemben, vagy hogy olyan férfiasságot sajátítson el a fiuk, ami úgymond boldogtalansághoz vezet, ezért az iskoláknak és a családoknak össze kell fogniuk az egyenlőségért. Ezért közösen kell küzdeniük a szexizmus ellen, és „szexista sztereotípiáktól mentes” oktatást kell nyújtaniuk a gyerekeknek.
A SKOLAE ismertető szövege végig feminista sztereotípiákkal dolgozik, és elsőre elfogadhatónak tűnő általánosságokkal operál, amelyek azonban a gyakorlatban, konkretizálva a gender-ideológia céljait szolgálják, sajátosan feminista értelmezésüknek köszönhetően.
Például a kijelölt személyes célok között szerepel, hogy „tudatosítsd magadban, hogy minden ember tehet a személyes változásért, és kifejleszthet az egyenlőségnek megfelelő önazonosságot, ami túlmutat a hegemón férfiasság- és és nőiesség-koncepciókon”. Ugyancsak olvashatunk arról, hogy fontos „egy egalitárius életprojekt kidolgozása”. A közösségi célok között szerepel a feminista mozgalom történetének megismertetése, és a társadalmi egyenlőtlenségek elemzése,
valamint a „romantikus mítoszok” lebontása.
A SKOLAE szerint a spanyolok szexista társadalomban élnek, így „a fiúk és lányok egyenlőtlen paraméterek mentén konstruálják meg szexualitásukat”. Emellett a szöveg leszögezi, hogy a nemi identitás nem felvétlen azonos a biológiai nemmel, és nem jelez problémát ezzel az állapottal kapcsolatban.
A kirúgott biológia professzor
2021 májusában egy, a Madrid-közeli Alcalá de Henáresben tanító biológia professzort megbüntetett a regionális kormányzat, amiért azt mondta, hogy csak két nem van, melyeket az XX és az XY kromoszóma határoz meg. A professzort főnöke kezdeményezésére felfüggesztették, ami azt jelentette, hogy hat hónapig nem kapott fizetést sem. Az ügy a bíróságra került, a professzor visszatérhetett a munkájába, de az eljárásnak nincs még vége.
„A spanyol példából is jól látszik, hogy a gender propaganda nagyonis létezik és mindenhol nyugaton betüremkedik az iskolákba a szülők megkérdezése nélkül, sőt, őket háttérbe szorítva” – mondja a Mandinernek Farkas Vajk, az Alapjogokért Központ iberista elemzője Hozzáteszi:
a spanyol baloldali-kommunista kormánykoalíciót erős ideológiai töltettel kormányoz és hajtja végre a társadalom átalakítását,
amelynek elsődleges terepe az iskola és eszközei a gender-lmbtq érzékenyítések.
„A magyar szülők szerencsés helyzetben vannak, hogy még időben véleményt nyilváníthatnak a kérdésben” – mondja Farkas Vajk. „Máshol, így például Spanyolországban is csak akkor a józan ész mellett kiálló civil szervezetek és a szülők közös harcával lehet megvédeni a gyerekeket.”