Musicalek a filmvásznon Abban az esetben, ha Spielberg West Side Story adaptációja esetleg nem nyerte volna el a tetszésünket, szerencsére van még miből választani, mivel a musical műfaj igen jelentős nyomokat hagyott a filmvásznon is. Következzen néhány feledhetetlen mű – a teljesség igénye nélkül –, amely egyetlen musical rajongó számára sem lehet ismeretlen.
Egy nap New Yorkban (1949)
Három tengerész, akiket Gene Kelly, Frank Sinatra és Jules Munshin kelt életre, 24 órás kimenőjük alatt bebarangolják a csodálatos New York városát, és amerre járnak, dalra fakadnak és táncra is perdülnek három csodálatos hölgy társaságában. A film eblematikus slágere a „New York, New York, it’s a wonderful town!, amely máig kedvelt dallam a musical rajongók számára. A film sikerét követően két évvel elkészült az Egy amerikai Párizsban, amely szintén hatalmas siker lett George Gershwin zenéjének is köszönhetően.
Ének az esőben (1952)
De még az Egy amerikai Párizsban sikerét is messze túlszárnyalta az Ének az esőben, amely a mai napig sokak számára „A” filmmusical! Gene Kelly, Donald O’Connor és Debbie Reynolds triója a könnyedség, az elegancia, a szakmai zsenialitás és mindenek felett a szerelem csodáját varázsolták a vászonra egy kortalan mesterműben. Feledhetetlen, ahogy Gene Kelly az esőben táncrapedül az esernyővel a kezében,, vagy ahogy Donald O’Connor próbál meg nevetést csalni társai arcára, vagy a film elkészülésekor még csak 19 éves Debbie Reynolds bármelyik dala. A film minden kockája színtiszta élvezet! Megunhatatlan.
Mókás arc (1957)
A csodálatos Audrey Hepdurn első jelentős énekes táncos szerepe Fred Astaire oldalán. A helyszín ezúttal is Párizs, ahol egy könyvesboltban történt fotózás a divatvilág új fotómodell csillagát fedezi fel. A zenét ezúttal is George Gershwin jegyzi és a „S’Wonderful, S’Marvelous!” című slágert az egész nézőtér a filmmel együtt énekelte!
Egy nehéz nap éjszakája (1964)
A The Beatles sikere nem kerülte el a filmproducerek figyelmét sem. A gombafejűek első filmjükben Richard Lester rendező irányítása alatt valójában önmagukat adták némi előre megírt párbeszéd és a burleszkek korszakát idéző gegek kíséretében. Noha filmművészetileg nem nevezhető emlékezetesnek, az Egy nehéz nap éjszakája ettől még korszakos alkotás lett, generációk kedvenc musicele!
Kabaré (1972)
Aki azt mondja, hogy a musicalek csak olcsó dallamos szórakozást kínálnak mélyebb tartalmas üzenet nélkül, azoknak a Kabarét kell megmutatni. Bob Fosse rendezésében Liza Minelli és Joel Grey – mind ketten Oscart érdemlő alakításban – kalauzolják el a nézőket, hogy milyen is lehetett az élet egy szabadelvű bárban Németországban a nácizmus kezdetén. „Bon Jour, Bienvenue, Welcome!”
Bíboreső (1984)
Prince saját életét alapul vevő történetet sokan nem tartják klasszikus értelemben vett musicalnaek, de ettől még a ’80-as évek meghatározó zenés filmje volt. A történet néhol nehézkes, néhol melodramatikus, de a zenéje kortalan. A címadó dal, a „Purple Rain” Prince máig legnagyobb slágere, amit az akadémia egy Oscar-díjjal is elismert.
South Park: Nagyobb, hosszabb és vágatlan (1999)
Ha már a Bíboreső kapcsán némileg szabadabban értelmeztük a musical műfajt, akkor Trey Parker, Matt Stone és társai agymenése kapcsán tovább tágíthatjuk a határokat. Az előző évezred egy egyedülálló filmmel vett búcsút, amit méltán hívhatunk minden idők legkreatívabb és egyben legfelháborítóbb musicaljének egyaránt. Hogy az alkotók mennyire nem vicceltek a dalokkal, jól példázza: az Akadémia a „Blame Canada” dalukat még Oscarra is jelölte. A szobrot végül Phil Collins kapta a Tarzan betétdaláért, de a South Park talán még Phil Collinsnál is nagyobb hatással van a zenei közízlésre.
Moulin Rouge! (2001)
Amikor a film, a zene, a történetmesélés és a színészi játék egységének a tökéletességéről beszélünk, nem lehet nem megemlíteni Baz Luhrman csodálatos fantáziáját. Nicole Kidmant és Ewan McGregort azóta sem jutott eszébe senkinek egy filmben szerepeltetni, szerelmespárt eljátszani velük meg pláne nem. Az ausztrál rendező hipnotikus varázslata, amely új videóklipműfajt is életre hívott, olyan, mint egy zenével kevert abszint hallucináció, amit a táncoslányok harisnyájáról, vagy a gavallérok cilinderének a pereméről csurgattunk a pezsgőspohárba. A finálét könnycseppek nélkül kibírni nem lehet! „My gift is my sorrow…”
Kaliforniai álom (2016)
Amikor már kezdtük azt hinni, hogy az X-, Y-, Z-generáció számára nem lehet zenés filmeket készíteni, jött egy fiatal rendező, és két ilyen témájú filmmel meghódította a világot. Damien Chazelle rendező a Whiplash és a Kaliforniai álom filmjeivel generációk számára tudott érvényeset mondani a zene teremtő és megsemmisítő erejéről. A Kaliforniai álom, amely Minden Idők Legrövidebb Ideig Volt Oscar-díjas filmje is egyben, egy olyan mozi varázslat, amely a klasszikus Hollywood-i értékek, a modernitás és a múlhatatlan szerelem sajátos keveréke. A klasszikus filmzsáner számára új korszakot nyitó alapmű.
Abban az esetben, ha Spielberg West Side Story adaptációja esetleg nem nyerte volna el a tetszésünket, szerencsére van még miből választani, mivel a musical műfaj igen jelentős nyomokat hagyott a filmvásznon is. Következzen néhány feledhetetlen mű – a teljesség igénye nélkül –, amely egyetlen musical rajongó számára sem lehet ismeretlen.
Három tengerész, akiket Gene Kelly, Frank Sinatra és Jules Munshin kelt életre, 24 órás kimenőjük alatt bebarangolják a csodálatos New York városát, és amerre járnak, dalra fakadnak és táncra is perdülnek három csodálatos hölgy társaságában. A film eblematikus slágere a „New York, New York, it’s a wonderful town!, amely máig kedvelt dallam a musical rajongók számára. A film sikerét követően két évvel elkészült az , amely szintén hatalmas siker lett George Gershwin zenéjének is köszönhetően.
De még az sikerét is messze túlszárnyalta az , amely a mai napig sokak számára „A” filmmusical! Gene Kelly, Donald O’Connor és Debbie Reynolds triója a könnyedség, az elegancia, a szakmai zsenialitás és mindenek felett a szerelem csodáját varázsolták a vászonra egy kortalan mesterműben. Feledhetetlen, ahogy Gene Kelly az esőben táncrapedül az esernyővel a kezében,, vagy ahogy Donald O’Connor próbál meg nevetést csalni társai arcára, vagy a film elkészülésekor még csak 19 éves Debbie Reynolds bármelyik dala. A film minden kockája színtiszta élvezet! Megunhatatlan.
A csodálatos Audrey Hepdurn első jelentős énekes táncos szerepe Fred Astaire oldalán. A helyszín ezúttal is Párizs, ahol egy könyvesboltban történt fotózás a divatvilág új fotómodell csillagát fedezi fel. A zenét ezúttal is George Gershwin jegyzi és a „S’Wonderful, S’Marvelous!” című slágert az egész nézőtér a filmmel együtt énekelte!
A The Beatles sikere nem kerülte el a filmproducerek figyelmét sem. A gombafejűek első filmjükben Richard Lester rendező irányítása alatt valójában önmagukat adták némi előre megírt párbeszéd és a burleszkek korszakát idéző gegek kíséretében. Noha filmművészetileg nem nevezhető emlékezetesnek, az ettől még korszakos alkotás lett, generációk kedvenc musicele!
Aki azt mondja, hogy a musicalek csak olcsó dallamos szórakozást kínálnak mélyebb tartalmas üzenet nélkül, azoknak a t kell megmutatni. Bob Fosse rendezésében Liza Minelli és Joel Grey – mind ketten Oscart érdemlő alakításban – kalauzolják el a nézőket, hogy milyen is lehetett az élet egy szabadelvű bárban Németországban a nácizmus kezdetén. „Bon Jour, Bienvenue, Welcome!”
Prince saját életét alapul vevő történetet sokan nem tartják klasszikus értelemben vett musicalnaek, de ettől még a ’80-as évek meghatározó zenés filmje volt. A történet néhol nehézkes, néhol melodramatikus, de a zenéje kortalan. A címadó dal, a „Purple Rain” Prince máig legnagyobb slágere, amit az akadémia egy Oscar-díjjal is elismert.
Ha már a Bíboreső kapcsán némileg szabadabban értelmeztük a musical műfajt, akkor Trey Parker, Matt Stone és társai agymenése kapcsán tovább tágíthatjuk a határokat. Az előző évezred egy egyedülálló filmmel vett búcsút, amit méltán hívhatunk minden idők legkreatívabb és egyben legfelháborítóbb musicaljének egyaránt. Hogy az alkotók mennyire nem vicceltek a dalokkal, jól példázza: az Akadémia a „Blame Canada” dalukat még Oscarra is jelölte. A szobrot végül Phil Collins kapta a Tarzan betétdaláért, de a South Park talán még Phil Collinsnál is nagyobb hatással van a zenei közízlésre.
Amikor a film, a zene, a történetmesélés és a színészi játék egységének a tökéletességéről beszélünk, nem lehet nem megemlíteni Baz Luhrman csodálatos fantáziáját. Nicole Kidmant és Ewan McGregort azóta sem jutott eszébe senkinek egy filmben szerepeltetni, szerelmespárt eljátszani velük meg pláne nem. Az ausztrál rendező hipnotikus varázslata, amely új videóklipműfajt is életre hívott, olyan, mint egy zenével kevert abszint hallucináció, amit a táncoslányok harisnyájáról, vagy a gavallérok cilinderének a pereméről csurgattunk a pezsgőspohárba. A finálét könnycseppek nélkül kibírni nem lehet! „My gift is my sorrow…”
Amikor már kezdtük azt hinni, hogy az X-, Y-, Z-generáció számára nem lehet zenés filmeket készíteni, jött egy fiatal rendező, és két ilyen témájú filmmel meghódította a világot. Damien Chazelle rendező a Whiplash és a filmjeivel generációk számára tudott érvényeset mondani a zene teremtő és megsemmisítő erejéről. A Kaliforniai álom, amely Minden Idők Legrövidebb Ideig Volt Oscar-díjas filmje is egyben, egy olyan mozi varázslat, amely a klasszikus Hollywood-i értékek, a modernitás és a múlhatatlan szerelem sajátos keveréke. A klasszikus filmzsáner számára új korszakot nyitó alapmű.