A Facebook véletlenül elismerte, hogy tényellenőrei véleményt mondanak

2021. december 14. 17:49
A tényellenőrzök védett véleményt fogalmaznak meg. A Facebookot egy veterán amerikai tévés perelte be a tényellenőrei miatt.

Csörtébe és perbe keveredett John Stossel amerikai tévésztárral a Facebook, mégpedig a 2020-as kaliforniai erdőtüzek kapcsán. A Facebook szerint tényellenőr programjait nem szabadna beperelni rágalmazásért, mivel a tényellenőrzést külsősök csinálják, akiknek joguk van a „véleményükhöz”.

Stossel eredetileg azt az álláspontot fogalmazta meg a bíróságon, hogy a Facebook és a neki dolgozók azzal rágalmazzák azt a felhasználót, aki tényszerűen pontos tartalmat tesz közzé, hogy nyilvánosan bejelentik, hogy a tartalom nem ment keresztül „tényellenőrzésen”, és „részben hamis”, ezzel pedig tévesen hamis állítást tulajdonítanak a felhasználónak.

A Facebook szerint a Climate Feedback  által készített válaszcikk, mely Sosselnek válaszolt, nem az ő felelősségi körébe tartozik, és Stossel nem a Facebookkal vitatkozik, hanem beszállítóival, akik ezeket a Facebook-márkákat feltöltik tartalommal. Ezek a Facebook szerint „sem nem tévesek, sem nem rágalmazóak”, hanem „épp ellenkezőleg, védett véleményt” fogalmaznak meg. 

A per novemberben kezdődött. Sossel, aki veterán amerikai tévés, közzétett egy videót a Facebookon Government Fueled Fires címmel (Kb. A kormány olajat önt a tűzre), ami azt állította, hogy ugyan a klímaváltozás is hozzájárult az erdőtűzhöz, ám annak elsődleges oka a rossz erdőgazdálkodás. 

A Facebook erre azzal reagált, a videó mellett kiposztolva: „Hiányzó kontextus. A független tényellenőrök szerint ez az információ félrevezeti az embereket.” Továbbá: „Állítás – ’az erdőtüzeket a rossz gazdálkodás okozta. Nem a klímaváltozás. Ítélet: téves.” („Missing Context. Independent fact-checkers say this information could mislead people.” „Claim — ‘forest fires are caused by poor management. Not by climate change.’ Verdict: misleading.”)

Stossel szerint ő ilyet így sosem állított, a Facebook viszont tönkretette a hitelét, és csökkentette oldala látogatottságát. 

Nyitókép: Mohssen Assanimoghaddam / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP

Összesen 32 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

"és Stossel nem a Facebookkal vitatkozik, hanem beszállítóival, akik ezeket a Facebook-márkákat feltöltik tartalommal."

ez egyszerűen gyönyörű. akkor ha menet közben lehullik az összes tükör az opelekről, és emiatt per indul ellenük, akkor majd egyszerűen azt mondják, hogy nem az opel a szar, a vevőknek a tükör beszállítóival van vitájuk?

ki bízta meg a beszállítókat, hogy a facebook márkákat megtöltsék tartalommal? ki ellenőrzi őket? ki fizeti őket? ha a fentiekre mind a facebook a válasz, akkor ne mutogasson ilyenkor másfelé, vállalja nyugodtan a felelősséget.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés