Villamosbeszerzés: Karácsonyék „útelágazódáshoz” érkeztek

2021. december 6. 12:00
Írta: Nagy Gábor
Megnéztük, miért ment félre a fővárosi baloldali városmenedzsment használt villamosbeszerzése. Megkérdeztük a döntéshozókat, mit gondolnak az ügyről. Felvetettük továbbá, mire is lehetne költeni a projektre félretett 7,7 milliárdot, vagy az EIB-hitelkeretből fennmaradó összeget.

– Vélhetően meg fog hiúsulni a klimatizálatlan frankfurti villamosok beszerzése

– A Közbeszerzési Döntőbíróság 150 millió forintos büntetést szabott ki a BKV-ra

– A baloldal városvezetés nem törekedhetett a jogszabályi keretek betartására

– Karácsony Gergely szerint ismét politikailag elfogult döntést hozott a hatóság,

– miközben a Közbeszerzési Hatóság többször előzetesen figyelmeztette a céget

– Felvetettük, mire költhetné a használt villamostenderre félretett 7,7 milliárdot,

– és a Tarlós István-érából származó EIB-hitel december 31-ig lehívható összegét

***

Úgy tűnik, bukni látszik Karácsony Gergelyék használt villamosbeszerzési eljárása, amelyre a baloldali városvezető még a veszélyhelyzetet kihasználva bólintott rá. Harmincöt darab olyan jármű vásárlásáról van szó, amelyről még a szakmai körökben sincs egységesen kialakult álláspont. A vita többek között arról szól, hogy fel lehet-e és egyáltalán szabad-e utólag a Frankfurtból levedlett, harmadik ikszüket taposó eszközöket légkondicionálóval szerelni.

(A BKV álláspontját a járművek utólagos fejlesztéséről ITT olvashatják el.)

Karácsony Gergely önkormányzati választási kampányának kulcseleme volt a hármas metró szerelvényeinek klimatizálása (ez egyébként a mai napig nem lett megoldva), épp ezért is különös, hogy majd két évvel a hőmérős videóját követően engedélyt ad a fővárosi közlekedési cégnek egy olyan beszerzésre, ami szöges ellentétben áll az eddig képviseltekkel.

Forrás: Mandiner // Ficsor Márton

Visszatérve az R-wagen (vagy ahogy a német, illetve a már magyar közbeszédben is elterjedt kifejezést használjuk: „grillsütő”) elnevezésű villamosok beszerzésére, a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) november 12-i határozatában megállapította, hogy a BKV súlyos jogsértéseket követett el, így megsemmisítette a frankfurti szerelvények közbeszerzési eljárásának részvételi felhívását, ezen felül százötven millió forintnyi bírságot is kiszabott.

A KDB közleményből kiderül továbbá, hogy a határozathozatalt megelőzően (november 5-én) már a Készenléti Rendőrség Nemzeti Nyomozó Iroda és Gazdasági Bűnözés Elleni Főosztálya is nyomozást indított egy feljelentés alapján, „versenyt korlátozó megállapodás közbeszerzési és koncessziós eljárásban” bűntett gyanúja miatt.

(Zárójelben megjegyeznénk, az ugyancsak idén nyáron kiírt, hajójárat üzemeltetési közbeszerzési pályázat szabálytalanságai miatt is büntetést szabtak ki. Erről részletesebben ITT, ITT és ITT olvashat.)

A főpolgármester a büntetéseket kommentálva azt írta közösségi oldalán, politikailag elfogult döntést hozott a KDB, a Hatóságot pedig „politikai furkósbotnak” titulálta. Erről azonban szó sincs, hiszen mint a Világgazdaság írta, a Közbeszerzési Hatóság (KH) hiánypótlásokat kért a kiírás előtt. Nem véletlen, hogy a BKV érdemben eddig nem kommentálta a Hatóság döntését –

bár információink szerint a közlekedési társaság bíróságon készül megtámadni a döntést.
Frissítés:

Kerestük a BKV-t afelől érdeklődve, mit szólnak a KDB ítéletéhez; valóban megtámadják-e azt; terveznek-e bármiféle belső vizsgálatot az ügyben; s hogy tulajdonképpen mi lesz a sorsa a huszonöt-harminc éves, légkondicionálóval nem bíró szerelvényeknek. Válaszukban azt írták, bírósághoz fordultak a KDB-ítélet miatt; vizsgálják a használt járművek beszerzésének lehetőségét.

De konkrétan min is ment félre Karácsonyék villamosbeszerzése?

A KH szerint az első baklövés, amit a fővárosi közlekedési cég elkövetett, az maga az eljárás. A KH például a tender kiírása előtt négy hiánypótlást kért a vállalattól, de az vonakodott ezeket pótolni. A nyílt közbeszerzési eljárás helyett pedig a BKV dönthetett volna úgy, hogy a beszerzés „kivételesen kedvező feltételei”, a „rövid idő”, valamint a „piaci feltételekhez képest lényegesen alacsonyabb” ár gyanánt úgynevezett hirdetmény nélküli tárgyalásos eljárást alkalmaz. Az ilyen nagyon kivételes helyzetekre a jogszabályi keretek adottak. Igaz, a BKV erre úgy reagál, hogy ezt a metódust pedig a KH nemigazán kedveli. Ha ez így is van, még mindig lett volna egy másik módja a járművek beszerzésére: egymással versengő közvetítőkön keresztül.

Hiba lehetett az is, ahogy Karácsonyék le akarták rendezni a bizniszt.

Nézzük! A közlekedési cég előre lekommunikálja, hogy kitől és milyen villamosokat szeretne vásárolni; a tranzakcióról előre megállapodik a Frankfurti Közlekedési Vállalattal (Vgf); a városvezető a veszélyhelyzet utolsó napján hoz egy döntést; majd kiírnak egy nyílt közbeszerzési eljárást. A baloldali városmenedzsment gyakorlatilag az (EU-kompatibilis) jogszabályi keretek betartásának látszatára sem törekedett.

Nem mellékes, hogy a Mandiner értesülései szerint a Vgf – akire ki lett szabva a közbeszerzés – már az ajánlatot is vonakodott beadni. Már csak emiatt is kétséges a tender sorsa.

Kérdéseket küldtünk el a Fővárosi Önkormányzatnak is, hogy tulajdonosként kezdeményeznek-e vizsgálatot az ügyben – főleg a bírság jelentős mértékére, a megállapított súlyos jogsértésekre, a nyomozati eljárásra, illetve a beszerzés gyanítható meghiúsulására való tekintettel, s hogy mire is lehetne költeni a felszabaduló forrásokat; válaszokat egyelőre nem kaptunk.

Alternatíva van gazdagon, hogy mire lehetne a milliárdokat elkölteni

Azt a 7,7 milliárd forintot, amit Karácsonyék előirányoztak a frankfurti szerelvényekre, másra is fel lehetne használni. Például CAF-villamosokra, amelyekre nem mellesleg a főpolgármester is hivatkozott. A 2014-ben kiírt és a baszk gyártó által nyert közbeszerzés opciójából még 51 darab (!) szerelvényt le lehetne hívni – különösebb adminisztrációs, közbeszerzési truvájok nélkül. A kontraktus szerint – amely már csupán jövő tavaszig él, és amit még a Vitézy Dávid-vezette BKK kötött – 2014-es árakon lehetne beszerezni a járműveket,

Az esetlegesen felszabaduló 7,7 milliárdból tíz, tizenegy CAF-villamos jönne ki.

A minimálisan lehívható opció ismereteink szerint pedig éppen ennyi.

Forrás: MTI // Máthé Zoltán

De ha már szóba kerültek a CAF-villamosok, a hátralévő 51 darab szerelvényt az Európai Befektetési Bank (EIB) által biztosított, de már csak december 31-ig felhasználható fejlesztési célú hitelkeret (68 milliárd) terhére is meg lehetne vásárolni. Karácsonyék mindamellett,

  • hogy „bent lévő” keret ellenére új hitelszerződést akarnak kötni a bankkal, ám ezt az állam nem engedélyezi (mondván: a főváros előbb a meglévő hitelkeretét használja ki, mielőtt újabb lépéseket tenne a további eladósodás irányába);
  • azt is hangsúlyozzák, hogy ez a majd hetven milliárd a Tarlós István-féle városvezetésből maradt rájuk, s hogy ez előre lekötött (úgynevezett pántlikázott) forrás.

Eddig stimmel. Evidencia, hogy egy hitelkeretnél a hitelcélt fel kell tölteni tartalommal, a tényleges lehívás persze már más tészta,

ahogy azt a városvezetés mozgása maga is bizonyítja.

A baloldali menedzsment pont a beszerzendő, klimatizálatlan R-wagenek nyomán lengette be a most még érvényben lévő EIB-szerződést, a forrásbiztosító kötelezettségvállalás lehetséges forrásaként. Vagyis mégiscsak van mozgástere a Fővárosnak abban, hogy mire is szeretné felhasználni a hatvannyolc milliárdot. De az idén ősszel bejelentett, negyvennyolcdarabos trolibusz-beszerzés finanszírozása is könnyen lehet, hogy a Tarlós-érából maradt EIB-forrásból történhet meg.

Ismét visszatérve a 7,7 milliárdra, a jelenleg 73 darabos CAF-kontingens legutóbbi, 26 darabos opciójából szántak 21 járművet az 50-es és az 56/61-es villamos vonalára is. Ám itt ezek az új, modern szerelvények nem közlekedhetnek – lévén, a vonalaknak igen gyatra az infrastruktúrája (áramellátási hálózati, pálya- és peronállapoti problémák vannak).

Egy, a portálunk által megismert, a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsa elé került fővárosi dokumentumban szereplő becslés alapján akár az 56-os vonalat is fel lehetne újítani ebből a szűk nyolc milliárdból (az 50-es vonal teljes rekonstrukciója pedig további 3,5 milliárd lenne, 2019-es árakon).

Az 56-os villamos felújítási lehetősége ügyében kerestük a momentumos Hajnal Miklóst (aki az előválasztási procedúra következtében elnyerte a budapesti hármas számú egyéni választókerületi képviselőjelöltséget – jövő tavasszal Fürjes Balázzsal a Miniszterelnökség Budapest és a Fővárosi Agglomeráció Fejlesztésért Felelős államtitkárral mérkőzik majd meg a pozícióért; és aki nem mellesleg a Budapesti Közlekedési Központ [BKK] Felügyelőbizottságának az elnöke), hogy mindennek fényében tervez-e ilyen jellegű javaslatot benyújtani a vállalat vezetése, vagy a tulajdonos felé.

Frissítés:

A momentumos politikus egy nappal később reagált kérdéseinkre. Mint fogalmazott, rossznak tartja, hogy a hűvösvölgyi villamospályán nem korszerű, alacsonypadlós, klimatizált járművek közlekednek. „Elkötelezett vagyok a hűvösvölgyi villamospálya felújítása mellett, ez ugyanis előfeltétele annak, hogy korszerű villamos járjon azon a pályán” – írta, jelezve azt is, hogy e kérdés megoldása majd 10 éve várat magára, sem az Orbán-kormány, sem a Tarlós István-vezette városvezetés nem kínált megoldást. Hajnal Miklós nagyra értékeli, hogy a Főváros baloldali vezetése a kormányzati elvonások ellenére is „aktívan dolgozik a város fejlesztésén”. Megemlítette szintén, azért nem történik fejlesztés, mert a kabinet nem hagyja jóvá a főváros hitelkérelmét, lemond a az EU által felkínált kamatmentes hiteléről, amelyekből orvosolni lehetne többek között az 56-61-es vonal rekonstrukcióját is. „A II. és XII. kerületi közösségi közlekedés fejlesztése számomra kiemelt prioritás lesz a következő hónapokban és az azt követő években, megválasztásom esetén országgyűlési képviselőként is” – tette hozzá.

A momentumos politikus tehát elégedett a jelenlegi városmenedzsment munkájával és a kormányt indokolja a fejlesztések elmaradásáért. Arra azonban nem adott konkrét választ, tervez-e bármilyen javaslatot tenni a hűvösvölgyiek életét igencsak megkönnyítő fejlesztések előmozdítása érdekében.

Nyitókép: MTI // Máthé Zoltán 

Összesen 43 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

,,,CAF. Megint ki tetszik felejteni a cikkből, egészen biztosan véletlenül, hogyan is lehetne másképpen, hogy az első két ütemet 99,5%-os EU-s pénzből kaptuk, tehát igen, fél százalékot fizettünk mi, a többit az EU állta. Ezek véletlenül Tarlós idején voltak, akkor a kormány minden további nélkül rábólintott erre. Most, amikor már nem Tarlós van, a kormány valamiért, érdekes módon, ki tudja miért, nem akarja engedni ezt a beszerzést, helyette azt ajánlgatja a fővárosnak, hogy vegye meg hitelből, és fizesse ki a teljes vételárat.,,

Az állítást a portfolio.hu cikke cáfolja. A félszázalék (saját erő) pedig 10 %-ék.

,,Új villamosokat vett a főváros
Lezárult a budapesti villamos- és trolibusz-beszerzési projekt második üteme, melynek keretei közt 26 új CAF-villamos állt forgalomba a fővárosban. ,,
https://www.portfolio.hu/ingat..

A keresőbe írjad be ,,Új villamosokat vett a főváros,,

Azután olvasd el, hogy mit mond Tüttő Kata, Budapest városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes.
Egyébként az igaz, hogy a támogatási szerződésben támogatási intenzitásként a 99,44 % szerepel, amely lényegében 100 %-nak felel meg. A 0,56 % valószínű olyan rész lehet, amely nem támogatott.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés