Másfelől említhetném úgyszólván bármelyik olasz kisvároska szinte bármelyik templomát, ahol ha nem is Raffaello, Tiziano vagy Tintoretto remekműve gyönyörködtet, de a legtöbb helyen nagy valószínűséggel kiváló alkotó jó műve látható, márpedig nélkülük nincsenek iskolák, nincsenek mesterek, nincsenek műhelyek, s persze nincsenek zsenik és remekművek.
Továbbá persze Giovanni Paisiello nem volt Mozart, de például az Il barbiere di Siviglia c. operája ragyogó mű, ami még a nagy Mozart őszinte elismerését is kiváltotta.
És sorolhatnám.
Végezetül aligha van izgalmasabb és bizsergetőbb annál, amikor az ember, minden kánontól függetlenül, felfedez magának egy könyvet vagy a múzeum rengetegében egy festményt stb., amit aztán valamiért különösen fontosnak, horribile dictu remekműnek tekint.
Persze csak akkor, ha nyitott, ha valóban érdeklődő, ha őszinte és ha nem a hatalom (ki)tartotta kultúrinkvizítor, vagy nagypofájú, sajátjainak megfelelni vágyó szimpla ripacs.”