Egyértelműen gazdasági sikertörténetnek számít a keleti nyitás stratégiája, amelynek következtében tíz év alatt 28 százalékkal bővült a kereskedelmi forgalom Magyarország és a tőle keletre fekvő államok között – jelentette ki Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter csütörtökön egy dél-koreai autóipari gyártó beruházásavatóján.
Beszédében kiemelte, hogy a koronavírus-járvány nyomán kialakuló, új világgazdasági korszakban számos tekintetben a Kelet dominanciája érvényesül, így van ez több meghatározó, forradalmian modernizálódó ágazatában is. Példaként hozta fel, hogy míg 2007-ben a globális beruházások 81 százalékát nyugati tőkéből finanszírozták, és csak 17 százalékát keletiből, 2018-ra ez az arány kiegyenlítődött, a tavalyi „fekete évben” pedig teljesen megfordult: a Kelet részesedése 70 százalékosra nőtt, a Nyugaté 29 százalékosra csökkent.
Magyarországon 2019-ben Dél-Korea, 2020-ban Kína volt a legnagyobb beruházó, és egyelőre idén is Dél-Korea áll nyerésre. Tavaly az összes magyarországi beruházás 48 százaléka keleti országokból érkezett
– tette hozzá a miniszter.
Továbbá hangsúlyozta, hogy a rendelkezésre álló pénzügyi források tekintetében a keleti világ felzárkózott, s eközben a technológiai lemaradását is ledolgozta. Mint közölte, a modern autóipari korszak legnagyobb vállalatai mára döntő mértékben keletiek. Ezek pedig folyamatosan termelési kapacitásokat hoznak létre Európában, amelyekért a kontinens legnagyobb országai is versenyeznek.