Tanulmánnyal igazolják a tiltakozó I. kerületi lakosok V. Naszályi buszpályaudvarának káros hatásait

2021. május 11. 16:36
Az ország legnagyobb autóbuszterminálját építené fel a V. Naszályi Márta vezette önkormányzat a Naphegy tövében. Percenként egy busz gördülne ki az állomásról, ami az elemzés szerzői szerint a helyi közlekedés összeomlásához vezetne.

A napokban beszámoltunk róla, hogy óriási felháborodást okozott az I. kerületi lakosság körében V. Naszályi Márta polgármester legújabb projektje. A Párbeszéd politikusa ugyanis egy óriási, 62 állásos buszpályaudvart akar megvalósítani az I. és a XII. kerület határán, a Déli Pályaudvar keleti oldalán található használaton kívüli vágányok egy részét is tartalmazó területen, a Naphegy tövében.

A helyi lakosok azóta is tiltakoznak, és lemondásra szólították fel a polgármestert

A polgármester a lakosok tiltakozása ellenére már alá is írt egy 10+5 évre szóló bérleti szerződést a tervezett létesítménynek helyet adó telek tulajdonosával, a Magyar Államvasutakkal. A helyi lakosok azóta is tiltakoznak, aláírásgyűjtést szerveznek és lemondásra szólították fel a polgármestert. Sőt, a napokban egy

részletes tanulmányt is közzétettek a projekt várható hatásairól, ezzel alátámasztva V. Naszályiék terveire vonatkozó kritikájukat.

A tanulmányt ezen a linken érheti el. A tanulmány szerzői hangsúlyozzák, hogy elemzésük az önkormányzat által megadott sarokszámokból indul ki, számításaik ezen alapulnak. 

Percenként egy busz – brutális forgalomnövekedést okozna a pályaudvar létrejötte

V. Naszályi Márta önkormányzata az eddig a Várba behajtó turistabuszok kitiltását tervezi a területről. Koncepciójuk szerint a turistabuszokat az új Mészáros utcai 62 kocsiállással rendelkező tervezett óriásparkolóba irányítanák át. Összehasonlításul: a fél Kelet-Magyarország távolsági buszközlekedésének fejpályaudvaraként üzemelő és óriási forgalmat bonyolító Népligeti buszállomás 30, a Stadionoknál található buszpályaudvar 12 aktív buszállással rendelkezik.

Azaz V. Naszályiék az ország egyik legnagyobb buszterminálját építenék fel a Naphegy mellett, 

amely kétszer akkora, mint Budapest eddigi legnagyobb buszállomása. 

A polgármester és csapata tervei szerint a turistákat az állomásról egy több megállóhellyel rendelkező, elektromos buszokat alkalmazó körjárat szállítaná a Gellért-hegyre, a Citadellához, majd tovább a Várkert Bazárhoz és végül a Hunyadi úton keresztül a Várba, ahonnan visszatérne őket a Mészáros utcai terminálba.

A tanulmány szerzői szerint a parkoló és az elektromos buszok üzemeltetése esetén

csúcsidőben akár percenként gördülne ki és be egy autóbusz a terminál területén,

vagyis a Budai váron keresztül gyakorlatilag a metrópótlással egyenértékű forgalmat eredményezne, Szerintük mindez környék közlekedésének összeomlásához vezetne.

Óriási költségekkel jár a beruházás – ez az önkormányzatot  terhelné

A tanulmány szerzői szerint nagy kérdés, hogy a forráshiánnyal küzdő önkormányzat miért kezd bele egy olyan projektbe, amelynek a forrása nem biztosított? Az elektromos buszok megvásárlása 6-8 milliárd forintos kiadást jelentene, nem beszélve az üzemeltetés és amortizáció költségeiről.

Úgy vélik, amennyiben nem az önkormányzat vásárolja meg a buszokat, hanem koncesszióba adja a flotta működtetését, további kérdések merülnek fel. Például, hogy lesz-e olyan vállalkozó, aki a flotta beszerzését és az üzemeltetését vállalja, mert ellenkező esetben

könnyen lehet, hogy az anyagi felelősséget végül az önkormányzatnak kell vállalnia.

A tanulmány szerint a tervezett negyven, nagy kapacitású elektromos busz vásárlása fölösleges, a buszterminál kapacitásához képest túlméretezett beruházás lenne. A tervezett körjárat nem szüntetné meg a Várban élők problémáját, melyet a turistabuszok jelenléte okoz, hiszen dízel buszok helyett ugyanannyi elektromos busz hajtana át a Váron. Ha kisméretű buszokat szerez be az önkormányzat, az a jelenlegi forgalom megnövekedését jelentené. A közúti forgalom buszterhelése eszerint mindenképp megsokszorozódik.

De amennyiben mégsem vásárol elektromos buszokat az önkormányzat, viszont a parkolót megnyitja a turistabuszok számára, akkor

óránként (!) akár ötven busz fog behajtani és kihajtani a parkolóból. Ötven busznyi turista négyszerese a Népligeten naponta felszálló és leszálló utasok számának!

Úgy vélik, emellett nincs megoldva a tervezett körjárat megállóinak elhelyezése sem, hiszen több száz egyszerre várakozó ember részére kellene helyet biztosítani.

Közlekedési káosz

A pályaudvar tervezett helyét busszal jelenleg nehéz megközelíteni az Alkotás utca - Márvány utca irányából, így

a forgalom teljes egészében a Mészáros utcán dübörögne.

A tervezett körjárat ráadásul akkor is közlekedne, hogy ha egy adott szakaszon nincs turistaforgalom, ami a tanulmány szerzői szerint óriási pénzkidobás lenne

A Mészáros utca zajvédelme szerintük elégtelen lenne az önkormányzat által tervezett zajvédő falakkal, hiszen azok csak a pályaudvar területén keletkező zajterhelést csökkentik, a fal másik oldalán, a Mészáros utcán megnövekedett forgalom zaját egyáltalán nem csillapítják, az felverődik a házakra. A sínek túloldalán lévő Avar utcában ugyanez a helyzet állna fenn.

Nem mellékes szerintük, hogy ekkora buszforgalom mellett

a környéken a biztonságos kerékpározás lehetősége gyakorlatilag megszűnne.

A buszpályaudvar megépítése a kerékpárral bejárható belváros helyett buszbarát várost teremtene.

Az elemzésben felhívják a figyelmet arra is, hogy a megnövekedett közúti forgalom a jelenlegi, vasút által okozott zaj- és légszennyezést a sokszorosára növelné, jóllehet

a területen óvodák és bölcsődék is találhatók.

Ennek következtében a környék ingatlanjai komoly értékcsökkenést szenvednek el, aminek megtérítése perek esetén az önkormányzat kasszáját terhelné.

 

Összesen 79 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Gondolom, V Naszályi is készíttetett hatástanulmányt. Vagy nem?
Egyik opció sem jó. Ha készíttetett, de mégis meg akarja csinálni, ez komoly erőszak a demokracia ellenében.
Ha nem készíttetett, akkor valami lobbi kilobbizta.............

Így jár az a lakosság, amely olyanokat választ döntési pozícióba, akiknek halvány lila gőzük sincs a feladataikról.

Ez igaz. A kedvencem, amikor Hadhazy készíttetett Zuglóban:-) saját pénzből:-) és a közvélemény kutató szerint nagyon vezet Toth előtt:-)))

Van rá egy szűk évük, hogy átgondolják. Naszályi nagyon kicsit nyert.

Naszályi nem ezzel kampámyolt.

Az a gond, hogy ezzel nem oldja meg, csak áttolja egy másik helyszínre, ráadásul sokkal súlyosabb formában a problémát, ráadásul további forgamat generál.

Összesen a választó kerületben 121 szavazattal nyert.

Így lehet. Erőből nyomja le a demokráciát.

Mivel ez rosszabb a jelenlegi helyzetnél, elmondható, hogy ennél a semmi is jobb, főleg nem jár pluszkiadással. A tanulmány nagyon pontosan leszögezi, hogy az adott terület nem rozsdaövezet, és hogy ennél sokkal kíjjebb kellene vinni a buszokat. Ajánlom végigolvasásra.

Az elektromos buszos felhordás az jó ötlet, de hova a fenébe lehetne tenni a normál buszokat. Nem tudom elképzelni, hogy lenne olyan közösség, amelyik nem tiltakozna. ( A 60 buszos parkoló elég ijesztő. Talán a Dózsa György úton volt annyi, amikor nagy meccs volt, de azt a részt akkor parkolónak használták.)

Azzal az apró eltéréssel, hogy ez egy igen értékes terület, értékes lakóingatlanokkal, sűrűn lakott környéken, párszáz méterre a Gellérthegy természetvédelmi területétől. Kártérítési perek tömegével lehet számolni. A Mészáros utca képtelen lesz megbirkózni a forgalomnövekedéssel, a környező, kertes házak között futó utcácskák pedig az egérutat keresők miatt fognak beállni. A lehetséges hasznosítások közül a buszparkoló a legrosszabb.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés