V. Naszályi Márta első kerületi polgármester egy hatalmas, 62 állásos buszpályaudvart akar megvalósítani két budapesti kerület, az első és a tizenkettedik határán. Megépítése esetén ez lehet az ország egyik legnagyobb buszterminálja. Összehasonlításképpen, a hatalmas forgalmat lebonyolító budapesti Népliget buszállomáson 30, a Stadionoknál 12 aktív buszállás található.
Budapest legnagyobb buszpályaudvara lenne a Vár aljában
A megvalósítani szándékozott buszpályaudvar a tervek szerint napi több száz turistabusz fogadása, parkolása és indítása mellett éjjel távolsági buszdepóként is működne, késő esti érkezésekkel és hajnali indulásokkal, ezzel a tiltakozók úgy vélik, hogy jelentősen rontaná a lakók jelenlegi életminőségét.
A civil szervezetek azért szólították fel lemondásra a Várnegyed baloldali polgármesterét, mert úgy vélik, hogy megszegte azt az igéretét, hogy „minden tervezett – a környezetminőséget és életminőséget érintő – önkormányzati intézkedésről érdemben tájékoztatják az érintett lakosságot és bevonják a döntések előkészítésébe”.
A civilek állítása szerint ezzel szemben először a 2021. március 11-ei kerületi újságban állították kész tények elé a környéken élőket.
„Jó ütemben halad a Déli Pályaudvar felhagyott üzemi területén kialakítandó turistabusz-parkoló előkészítése, ami tehermentesíti a Várat és a Gellérthegyet”– írták a projektről úgy, hogy előzetes konzultációt annak kapcsán nem tartottak.
A tizenkettedik kerületben is dagad a botrány
Később tartottak egy online fogadóórát, ahol megpróbálták a lakóknak eladni a projektet, de nem keresték meg a tervezett buszpályaudvar nyugati oldalán, a tizenkettedik kerületben élő érintetteket sem, csupán egy szűk körű, önkormányzati bizottsági ülésen ismertette a terveit a polgármester, miután a tizenkettedik kerületi, Hegyvidéki Önkormányzat a hozzá beérkező nagyszámú lakossági panasz miatt az ülésre kénytelen volt meghívni.
A terminál megvalósításán munkálkodó polgármester nemcsak a közösségi tervezést vágta sutba, hanem
a járványhelyzet adta kormányrendeletre hivatkozva ok nélkül meghosszabbította a projekttel kapcsolatos közérdekű adatigénylés teljesítésének határidejét.
A helyiek immár 70 tételesre duzzad kérdéssorára annak ellenére nem válaszol a polgármester, hogy erre egy online konzultáción külön ígéretet tett. A rendelkezésünkre álló információk szerint a buszpályaudvar telkének tulajdonosával – a Magyar Államvasutakkal – az érintettek kifejezett tiltakozása ellenére – a bérleti szerződést már 10+5 évre aláírták. A látványtervek elkészültek, az üzemeltetésről is napvilágot láttak különböző elképzelések, ismételten csak az érintettekkel való egyeztetés nélkül.
Fotó: Budavári Önkormányzat