Márpedig az utóélet borítékolható volt: vastag médiahájp, szoborvédő és szobortámadó radikálisok egymásra vicsorgása, körbedeszkázás, szoborőrzés, festéktámadás, végül a „műalkotás” törvényszerű megsemmisítése. Aztán lehet puffogni a vandalizmusról, fasizmusról, a konzervatív oldal mucsai művészetfelfogásáról és persze az államilag dotált szivárványfóbiáról. Holott a képlet jóval egyszerűbb: a járványhelyzetben
valós cselekvési tér és potenciál nélkül maradt polgármester habosítja kicsit a semmit,
hisz az efféle zabhegyezések mindig jó kis tematizációs lehetőségek. Amikor nincs üzenet, vagy ha van, abban sincs köszönet (lásd: ellenzéki járványügyi megmondások), jól jön az ilyesmi. Még mindig jobban leköti a közvéleményt, mintha negyedligás albán thrillereket* megszégyenítő poligráfos kisfilmet forgatna az ember, vagy házi főzőshow-t rendezne.
A sztoriból két tanulság azért mindenképp leszűrhető: a politikailag motivált ellenzéki köztérformálásban sok köszönet nem lesz esztétikailag (korábbi példa Kerpel-Fronius várba rémálmodott falansztere). Másrészt, hogy a figyelemterelő, témakitöltő provokációért semmi sem drága. Szerencsére a védekezési taktika sem rakétatudomány: a provokáció csapdájába egyszerűen nem szabad belesétálni, de józanul rá kell mutatni az efféle akciók mögötti gondolati ürességre és bántó ötlettelenségre.
***