Fürjes: Semmit sem épít a kormány a főváros beleegyezése nélkül

2021. március 25. 16:54
Újra tárgyalóasztalhoz ült a főváros és a kormány, a 3000 milliárd forint felhasználása kapcsán egyeztettek a felek, 3 fontosabb kérdésben nem jutottak még egyezségre.

Ahogy korábban beszámoltunk róla, ötpontos megállapodást kötne a kormány a fővárossal. Ennek keretében a kormány 3 nagyobb budapesti projekt kivitelezését vállalná át a fővárostól. Emellett akár 3000 milliárd forint EU-s támogatás is juthat Budapestnek, ha a kormánynak sikerül elérnie Brüsszelben a keretbővítést.

Március 18-án csütörtökön bejelentette Fürjes Balázs, hogy háromezer milliárd forint extra támogatást javasol a kormány a fővárosnak. Most csütörtökön (03. 25.) folytatódtak a tárgyalások a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának (FKT) ülésén.

Fürjes Balázs Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár és Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes beszámolót tartott az elért eredményekről.

Elosztási kérdések

Fürjes Balázs kezdésként elmondta: akinek problémája van azzal, hogy a nemzetállamok osztják el az EU-s pénzeket, azoknak nem a kormánnyal, hanem az EU-val vannak gondjai, hiszen a nemzetek Európájában ez a mechanizmus az elfogadott.

A kormány továbbra is 3000 milliárd forint EU-s támogatást szeretne Budapestnek juttatni. A főváros fejlettsége azonban nem tenné ezt lehetővé az EU-s szabályok értelmében, viszont a kormány szerint a brüsszeli 80 milliárdos minimum keret helyett 3000 milliárdra van szükség. Ezt az egészségügyre, közlekedésre, zöldítésre, valamint az oktatásra, az egyetemek fejlesztésére költenék a kormány tervei szerint.

Az uniós pénzek elosztására a főváros és a kormány egy munkacsoportot is létrehozott.

Közvetlenül a kerületeknek juttatott támogatás

Múlt heti megegyezés volt, hogy az Egészséges Budapestért Programra a kormány 42 milliárdot oszt ki, ebből 10 milliárdot a kerületek kaphatnak meg a főpolgármester által meghatározott elosztásban. 75 százalékban ellenzékiek, 15 százalékban kormánypártiak kapták ezeket – emelte ki Fürjes.

Három projektet átvállalt a kormány

Közölte továbbá, hogy lezárták a megegyezést, miszerint a kormányzat befejezi a fővárosi vezetés által kijelölt 3 kiválasztott budapesti projektet:

  1. a pesti rakpartok felújítása, gyalogos és kerékpáros barát átalakítása és zöldítése,
  2. a budai fonódó villamoshálózat déli irányú meghosszabbítása egészen a Budafoki útig,
  3. a kelenföldi buszpályaudvar átalakítása, hogy az agglomerációból érkezőknek ne kelljen bejönni a belvárosba.

A kormányzat kérte a főváros támogatását a Budapest Vasút 2040 elnevezésű vasútfejlesztési stratégia kapcsán, amely Budapestet és az agglomeráció vasúti összeköttetését erősítené. A stratégiát a kormány már elfogadta.

A főváros folyamatosan terjeszti be a terveket

Kiss Ambrus, főpolgármester-helyettes elmondta, hogy maratoni egyeztetés nyomán születtek meg az eredmények. Kiemelte, hogy az EU-s pénzek elosztására létrehozott munkacsoport megszületése nem kéne, hogy szenzáció legyen, hiszen ennek kéne a normalitásnak lennie.

A főpolgármester-helyettes beszámolt arról, hogy eddig egy 300 milliárdos csomagra tettek javaslatot, de a fokozatosan nyújtják majd be a terveket, és egyeztetnek azokról.

Hangsúlyozta, hogy az egészségügyi fejlesztések részét képezi az a program, amelyet tavaly indítottak el, hogy CT és MRI berendezésekkel szereljék fel a kerületeket, hogy a daganatos betegségek esetében minél hamarabb diagnózis születhessen, akár egy héten belül.

A főváros a zöld fejlesztésre is benyújtotta a tervezetét, amely nagyrészt megegyezik a kormány zöld programjával, így ebben bőven van közös nevező – mondta Kiss. Kifejtette, hogy az FKT ülések a fejlesztési pénzekről szólnak, nem az általuk megszorításnak nevezett intézkedésekről, amelyekről a későbbiekben tárgyalnak.

Három vitatott kérdés

Fürjes elmondta, hogy 3 vitás kérdés maradt:

  1. a Galvani-híd megépítése, illetve annak a fővárosi közlekedés véráramába való becsatornázása,
  2. a Városmajor,
  3. valamint a Városliget átalakítása.

A Galvani-híd kapcsán Fürjes kiemelte, hogy a kormányzati szándék egyértelmű, és felszólította a fővárost, hogy hozzon döntést arról, hogy támogatják-e a projektet.

Ennek kapcsán Kiss elmondta, hogy szerintük a híd bekötése a budapesti közlekedésbe nem olyan egyszerű, ahogyan azt a kormányzat elképzeli, és nem biztosak benne, hogy olyan módon tehermentesítené a várost, ahogy azt Fürjes felvázolta.

Összesen 49 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

Karacsonynak? Felelőtlenség lenne!!!

De ugye van olyan terv, amely az általad vázolt anomáliákat nem hozza Budapest nyakára, azaz: abban minden szép és jó lesz, senki érdeke nem sérül, viszont MINDENKI CSAK NYER VELE.
Mert az, hogy " a Ferencváros és Újbuda jelenleg beépítésre alkalmas területei számára nyújtson befektetési ösztönző"-t, az legalábnis gyanús.
Hiszen Budapestnek nincs szüksége befektetésekre, nem igaz?

Lehet, hogy én nem értelek meg, de az is lehet, hogy túlbonyolítod a dolgokat.
De mivel nem fővárosi, sőt: Fő-Városi lakos vagyok, a helyzetet nem ismerem, csak azt tudom, a hídak mindig hídak voltak.
ha érted, mire gondolok.

Köszönöm a lelkiismeretességedet, de felhívom a figyelmedet, hogy az élet lüktető, és a változás, bővítés, az egy velejáró, szóval, nincs olyan, hogy ezzel befejeztük...

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés