Talán 10 évvel ezelőtt igaz volt, hogy alapvetően a tanulást és a megismerést az iskolai tanulási környezet alakította a gyerekben. Ma az iskola mellett a Z és alfa generáció megismerő tevékenységét, a tanulását a média határozza meg. A média az a színtér, ami alternatív megismerési modellt kínál a gyermek számára, ráadásul egy olyan modellt, ami sokkal vonzóbb, sokkal könnyebben hozzáférhető, sokkal gyorsabban alkalmazható, mint az, amit az iskola kínálni tud. Ma már nemcsak úgy kell a médiára tekinteni, mint egy olyan területre, aminek a működését jó, ha megismeri a gyerek, hogy eligazodjon a világban, hanem úgy kell tekinteni, mint a megismerés elsődleges színtere, módszere és eszköze. Ha tételesen megvizsgálnánk azt, hogy mennyit tölt a gyerek az iskolai tanulással és mennyi időt tölt a média társaságában médiafogyasztással, informálódással, feltehetően a média sok esetben győztesen kerülne ki.
A könyv központi gondolata: az információs műveltségét – ami maga a megismerés, a tanulás folyamata és eredménye – a mindenkori felhasználó (az alfától a Z-ig, de akár a felnőttekig) a médiafogyasztása során, a média által építi, alakítja. Ezért fontos a médiával, annak működésével és befogadásával foglalkozni. A médiafogyasztónak fel kell ismernie azt, hogy a média nem csak egy szórakozási forma, ahol színesen, izgalmasan, pörgősen, naprakészen lehet érdekesebbnél érdekesebb tartalmakat fogyasztani, hanem egy piac is, ahol a mi erőforrásaink, figyelmünk, időnk, attitűdünk kerül kiárusításra. Fel kell tennie a kérdést: vajon ez a fajta információs műveltség amelyre a mediatizált nyilvánosságban teszünk szert, szolgálja-e azokat a személyes, egyéni célokat, amelyekkel az önmegvalósítás útjára léphet, vagy egy olyan információs műveltségre tesz szert, ami múlékony, illékony és folyamatosan újra kell építeni. Látnia kell, hogy a 21. századi mediatizált információs műveltségnek nem célja a stabilitás, hiszen dinamikájában érhető tetten a lényege: azáltal tartja fenn önmagát, hogy a befogadói figyelemből és attitűdből piaci tőkét kovácsol. (...)
Itt tevődik fel a kérdés: mi a feladata a mindenkori oktatáspolitikának, mi a dolga az iskolának, a pedagógusnak az információs műveltség alakításával összefüggésben?