„A legzöldebb lépés, a villamos meghosszabbítása kimaradt a tervekből” – Vitézy Dávidot a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatóját kérdeztük a Blaha Lujza tér felújításával kapcsolatban.
???????????????????? ????????́???????? (????.????.): A szombati Facebook posztodban élesen kritizálod a Fővárost, a Blaha Lujza tér felújításával kapcsolatban napvilágot látott tervek miatt. Egyik fő bírálat a részedről, hogy a tervek szerint a Népszínház utcai villamosok végállomása nem lesz áthelyezve a térre. Milyen előnnyel járna, ha a 28-as, 37-es és 62-es villamosok megállója kikerülne a térre?
????????????????́???????? ????????́???????????? (????.????.): Aki használja ezeket a villamosokat tudja, hogy a végállomás kialakítása miatt a járatokra felszállni nem a körúti torkolatban a gyorsétterem mellett, hanem jóval beljebb, a körúttól még egy sarkot sétálva lehet csak. Szép időben, egészséges emberek ennyi sétát nyilván szívesen tesznek meg, ha nem sietnek sehova. Csakhogy a tömegközlekedés az időseknek, nehezen mozgóknak is szól, esőben is lehetőleg elázás nélküli átszállást kellene biztosítson fontos járatok közt és az utasok gyakran sietnek. Márpedig az átszállással eltöltött idő is beleszámít az utazási időbe, tehát minden perc, amit itt megspórolunk ugyanolyan, mintha a villamos gyorsabban menne és 3-4 perccel gyorsabban érne célhoz – amire sokszor milliárdokat költünk. Ezen szempontok miatt a Blaha Lujza téri mai kényelmetlen átszállást a metróról a villamosokra (aluljáróból lépcsőzés, majd kb. 250 méter séta) érdemes lett volna lerövidíteni és a Józsefváros, Kőbánya felé tartó utasok számára közvetlenebb átszállást biztosítani. Lehet persze legyintve azt mondani, hogy ennyi sétát mindenki kibír, látom ezeket a véleményeket egyes városházi döntéshozók részéről, de a közösségi közlekedés világszerte alkalmazott szakmai alapelvei egyértelműen azt diktálják: minél közelebbi, minél rövidebb, minél komfortosabb átszállási lehetőségeket hozzunk létre. A mai Népszínház utcai szűk járdán való séta biztosan nem az. Referenciaképp talán a Széll Kálmán teret hoznám, ahol villamosról metróra, metróról buszra, buszról villamosra is közúti forgalom keresztezése nélkül, rövid gyaloglással, lépcsőzés nélkül lehet átszállni – mégis, a tér tér maradt, és fontos találkozási hely tudott maradni.
????.????.: A posztodban a tér felújításával kapcsolatban azt írod, hogy a projekt műszaki tartalmát átgondolatlanul itt-ott megvagdosták, így például kikerült a tervekből az aluljáróba tervezett köz wc. Nyilvánvalóan a Főváros ezt azzal indokolhatja, hogy a szűkös büdzsé kompromisszumokat követelt. Hogyan lehetett volna szerinted úgy slankítani a műszaki tartalmon, hogy az ennél a tervnél jobb eredményt produkáljon?
????.????.: Nem vettem részt ebben a folyamatban, nem tudom megítélni pontosan, milyen megfontolások vezették a Városházát a tervek módosításában pontosan, és melyik elem elhagyásával mennyit spóroltak. 2019 őszén az új városvezetés a tervek felülvizsgálata miatt leállította a Blaha felújítását és több mint egy évig rajzolták újra a terveket. Ehhez képest érdemi változás alig történt, és a legzöldebb lépés, a villamos meghosszabbítása kimaradt a tervekből, pedig néhány évvel ezelőtt még tervek is készültek rá a BKK-nál. Sőt – és ez végképp nem magyarázható forráshiánnyal – még a jövőbeni meghosszabbítás lehetőségét is elépítik közművek telepítésével, így aztán a terv nem csak rövidlátó, hanem kifejezetten ellentétes a hosszú távú közlekedéspolitikai célokkal, így a közösségi közlekedés versenyképességének javítását célzó, fővárosi hosszú távú közlekedési stratégiával is.