magunk és a kortársaink felé is irgalommal kell viszonyulnunk, úgy a múlt emberei is megérdemlik az irgalmat, megértést.
Szabadságunk nem abszolút; kondicionált szabadságban élünk, melyet meghatároz a neveltetés, a kultúra és sok más dolog. Nem könyvet kell égetni, hanem jobban megérteni a régi szerzőket és elfogadni, hogy mi, emberek, összetettek vagyunk. A szentek sem azért szentek, mert tökéletesek voltak, hanem az Istennel való bensőséges kapcsolatuk miatt. Ugyanakkor tanulni kell a múlt hibáiból, és bűneiből: ne essünk bele ugyanabba a csapdába.

A nyugati világban képesek lesznek a keresztények nem számkivetettként élni? Hogy látod, a mai tendenciák fényében?
Az realitás, hogy veszélyben vagyunk, a szólásszabadság helyzete sem túl vidám a nyugati világban. Nekünk Közép-Európában vannak tapasztalataink, hogy miként lehet megmaradni elnyomásban, és hát az egyház túlélte a francia forradalmat is. Nem is biztos, hogy azok a történelmi időszakok voltak a legveszélyesebbek az egyház számára, amikor üldözték, hanem gyakran épp akkor, amikor virágzás és jólét valamint hatalom volt, hiszen ekkor volt könnyű kompromittálódni; az üldözések idején viszont megalapozódott a hitelessége. Az inkvizícióra vagy a reneszánsz pápaság időszakára nem vagyunk büszkék; a római üldöztetés időszaka és a kommunista egyházüldözés viszont a hősiesség, a vértanúk időszaka volt. Jézus is azt mondta, hogy boldog, akik üldöztetést szenvednek, s nem azt, hogy boldog lesz az az egyház, aminek sok a pénze.
Talán nehezebb időszak jön a keresztényekre, de ez lehetőség is lehet arra, hogy tanúságot tegyenek az evangéliumról.
Hiszek Istenben, hogy ő működik az emberek szívében, és hősöket tud teremteni; gondoljunk csak Placid atyára. A valódi helyzetet nem látjuk át, majd az örökkévalóságban fogunk rádöbbenni, mi volt. A náci vagy a kommunista rendszerek alatt tanúságot tevő hősökről nem is tudtunk sokáig, később kerülnek felszínre történetek, sok szentéletű ember esete, akik hittek és helytálltak: Kolbe atya, Edith Stein, Apor Vilmos, Bódi Magdi és sok ember, akiknek a hite, imája jelen volt a földi pokolban is.
Akkor a kereszténység a gyarlósággal együtt is hiteles lehet?
Az evangéliumok nem naiv hagiográfiák. Amikor írják őket, épp már vértanút haltak az apostolok, lehetne fényezni az apostolokat, de mégis ott van, hogy Péter megtagadta Jézust, hogy a korinthusi egyház tele van visszaéléssel, ignoranciával, korrupcióval. Ez végigkíséri az emberiség történetét is, ez mindnyájunk valósága. Törekedni kell rá, hogy mindig Jézusra tekintsünk, és motiváljanak minket az előttünk járó példaképek, a nagy emberek, a szentek, a hősök. Kell az éthosz. Eközben tudnunk kell, hogy mindannyian, mi magunk is irgalomra szorulunk: „Uram, irgalmazz”; „Jézus Krisztus, Dávid fia, könyörülj rajtam, bűnösön” – ez az egyi legősibb keresztény ima. Nem lehetünk közömbösek, de elkeseredni se jó – kicsit sziszifuszi munka ez, de van reményünk, ami erőt ad.
Siralomkert a világ?
Sem siralomkert, sem édenkert; zarándokúton vagyunk. Isten országa már itt és most belép az életünkbe, de majd később teljesül be. Könnyű lenne azt mondani, hogy a siralomvölgy-hasonlat túl negatív felfogás, de van mögötte realitás: a Föld népességének egy része így él, és magunk is átélhetünk olyan életszakaszokat, amelyek bizony nehézséggel és szomorúsággal teliek. Persze a világ szépségét is érdemes felfedezni: egy jó étkezés, az emberek társasága, a természet, mindenek előtt pedig a szeretet tapasztalata: mindez az örökkévalóság előképe, sőt már a jelenléte közöttünk: Isten szépsége, jósága sugárzik át alkotásain keresztül.
Fotók: Földházi Árpád