Jávorszky Béla Szilárd interjúja
A tánc szerelmese, amatőrként került be a Honvéd Együttes Tánckarába, ott viszont kiderült róla, hogy generációja egyik legtehetségesebb népdalénekese. Nem mellesleg két diplomája van (történelemtanár, esztéta), valamint moderntánc-pedagógusként középfokú oklevelet szerzett, továbbá elvégezte az ELTE ének-zene tanári alapképzését. Másfél évtizeden át volt a Magyar Állami Népi Együttes énekes szólistája, mellette többek között a Hegedős/Fonó Zenekarban, Szalonna bandájában és a Szájról szájra projektben énekelt. Több mint húsz éve dolgozik együtt jelenlegi élettársával, Nikola Parovval. Korábban az autentikus és világzenei vonal mellett többször kooperált más műfajokban alkotókkal, Borbély Mihálytól Bornai Tiboron és DJ Palotain át Vajda Jánosig. Herczku Ágnes (1975) neve alatt eddig öt remekbe szabott szólóalbum jelent meg – valamennyi a Fonó Records égisze alatt.
Fonó 25
Idén ősszel ünnepli negyedszázados fennállását a népi kultúra városi továbbélésének, megőrzésének fellegvára, a Fonó Budai Zeneház. A Mandiner ebből az alkalomból exkluzív sorozatot közöl az intézmény szellemiségét képviselő kulturális szereplőkkel, akik maguk is a közös gyökereinkből táplálkozó magyar és külföldi népzene, a néptánc, az (etno)jazz és a világzenei irányzatok kiváló művelői. A
Fonó 25 interjúsorozatot itt olvashatják.
A te tehetségeddel más évente jelentetne meg lemezeket. Miért nem teszel így?
Nem szeretem a lemezt. Számomra olyan, mint egy fotó: megnézem, beteszem a fiókba, és soha többet nem veszem elő. Rögzíti, épp mi van bennem, de már túl is lépek rajta. Sosem szerettem visszahallgatni magam, mert azt a dalt ma már biztos, hogy másként énekelném. Néha egyenesen ideges leszek tőle. De hát ez nyilván egész életemben így lesz, hiszen mindig történik az emberrel valami, amitől egyes dalok más árnyalatot kapnak, jönnek rá érzelmek, érzések, tapasztalatok. A dalokat időről időre másként élem meg.
Ez igaz, de szerintem időnként minden előadónak érdemes dokumentálnia, hogy éppen hol tart. És hát végső soron a művészek a lemezeket nem maguknak, hanem a közönségüknek készítik.
Sokan mondogatják, hogy sűrűbben készítsek friss anyagot, mert ha nem vagyok a „placcon”, elfelejtenek. De engem az üzleti megfontolások nem érdekelnek. Inkább a próbafolyamatok és mindenekelőtt az előadások foglalkoztatnak. Ott a zenész és a közönség egyszerre éli meg ugyanazt. Nem válnak el se térben, se időben egymástól. És sosincs két egyforma koncert. De ha valaki évek múlva felteszi egy régi lemezem, mindig csak ugyanazt fogja hallani. Persze nekem is vannak kedvenc albumaim, melyeket a mai napig szívesen meghallgatok, pont azért a hangulatért, amit annak idején kaptam tőlük. De nem győzőm hangsúlyozni, az mindig ugyanaz marad. Én pedig a változatosságot és az élő előadást szeretem.