S hogy miért lenne fontos mindennek a látása? Azért, mert egy ilyen sorozat voltaképpen hatással van, illetve lehet a nemzeti közszellem alakulására. Nem az által, hogy az alkotók ilyen vagy olyan propagandát folytatnak, hanem az által, hogy azt mondják nekünk: emberek, lássátok, így néz ki a politika világa, amelyben rengeteg érték is van a múlandó és értéktelen dolgok mellett! S hogy melyek lehetnek az értékes dolgok, amelyeket látnunk kellene? Bátorság, következetesség, kompromisszumkészség, hitelesség – hogy csak négy dolgot mondjak. egy filmsorozat tökéletesen alkalmas lehet arra, hogy egy ország elé tükröt tartson: ilyenek vagyunk!
Viszont valami oka csak van annak, hogy Magyarországon ilyen filmek nem készülnek, és az alkotók nem akarnak megmutatni minket magunknak. Azt hiszem, a fő ok az, hogy mennyire hiszünk abban, hogy a filmek által „mehet előbbre a világ”. A dán sorozatból szinte süt, hogy az egész, amit újra megmutatnak (a sorozat 2012-es), valójában egyenesen következik a dán történelemből. Én nagyon mélyen nem ismerem ezt a történelmet, de a skandináv országok múltjából talán ezt ismerem a leginkább. S ez a történelem tele van annak példáival, hogy a társadalom alulról szervezi meg magát, s hisz abban, hogy a politikát a közös történelmi múlt formálja. Aki megnézi a Borgen-t, elámul, hogy bármekkorák is a politikai feszültségek és koalíciós villongások, az egész mögött, mintha lenne egy láthatatlan közös alapzat.
Lehet, hogy Magyarországon azért nem akarjuk láttatni a politikát, mert egy ilyen filmes láttatás is csak arról tudna mesélni, hogy mennyire reménytelenül széttagolt ez az ország? Lehet, hogy a filmesek úgy gondolják: ők semmi olyasmit nem tudnának mutatni, amit a napi- és hetilapok, internetes portálok ne mutattak volna meg már ezerszer? Ha így gondolják, tévednek.
A magyar politika szinte egész modern története egy terra incognita.
Rá kell jönnünk, hogy valójában – képi értelemben – teljesen a nullán állunk. Nem csak az a baj tehát, hogy a rendszerváltás utáni harminc évről nem készültek filmek, de a korábbi másfél évszázadról sem. Pedig lenne mit elmesélni akár például a dualizmus évtizedeiről is. Olvasva korabeli emlékiratokat, összeszorul az olvasó szíve, hogy mennyi az elmeséletlen történet. Sajnos, a magyar politikatörténet nagy és kevésbé nagy, de érdekes alakjai nagy részben tankönyvek megtanulandó leckéi, a helyett, hogy vizuális sztorik izgalmas figurái lennének.