A Borgen azért remek sorozat, mert a politikáról, mint olyanról tudósít. Nem az érdekli, hogy állást foglaljon az egyik oldal mellett a másik oldal ellenében, hanem az, hogy beavasson a politika rejtett működésébe, ha tetszik: a színfalak mögötti világba. Elképesztő mi mindent lehet megmutatni a politika sajátos belső világából akár csak egyetlen, ötven perces részben.
De persze a dán politika e háttérszférájának megismerése nem visz bennünket közelebb a magyar politika jobb megismeréséhez. Pedig nagyon kellene, hogy impulzusokat nyerjünk belőle. S – hogy mást ne mondjak – azért, mert a magyar közélet egy részében nagyon nagy az igény a politika (nevezzük így) háttérszférájának jobb megismerésére. Az az érzésem azonban, hogy a háttérszféra Magyarországon mint leleplezendő izgalmas. „Leplezzük le az ármánykodó háttérhatalmat” – mondhatnánk sok éves tapasztalatokat összegezve, pedig ennél lenne fontosabb dolgunk.
Gyártsunk itthon politikai filmeket és sorozatokat!
Több mint izgalmas lenne például arról látni játékfilmet, hogy hogyan működik Magyarországon a koalíciós politika (mint a Borgen-ben). Vagy arról, hogy milyen szorításban dolgozik a miniszterelnök (mint a Borgen-ben). Vagy arról, hogyan cserélődnek a kormánytagok, és micsoda játszmák zajlanak folyamatosan (erről is bőven tudósít a dán sorozat).
S hogy miért lenne fontos mindennek a látása? Azért, mert egy ilyen sorozat voltaképpen hatással van, illetve lehet a nemzeti közszellem alakulására. Nem az által, hogy az alkotók ilyen vagy olyan propagandát folytatnak, hanem az által, hogy azt mondják nekünk: emberek, lássátok, így néz ki a politika világa, amelyben rengeteg érték is van a múlandó és értéktelen dolgok mellett! S hogy melyek lehetnek az értékes dolgok, amelyeket látnunk kellene? Bátorság, következetesség, kompromisszumkészség, hitelesség – hogy csak négy dolgot mondjak. egy filmsorozat tökéletesen alkalmas lehet arra, hogy egy ország elé tükröt tartson: ilyenek vagyunk!
Viszont valami oka csak van annak, hogy Magyarországon ilyen filmek nem készülnek, és az alkotók nem akarnak megmutatni minket magunknak. Azt hiszem, a fő ok az, hogy mennyire hiszünk abban, hogy a filmek által „mehet előbbre a világ”. A dán sorozatból szinte süt, hogy az egész, amit újra megmutatnak (a sorozat 2012-es), valójában egyenesen következik a dán történelemből. Én nagyon mélyen nem ismerem ezt a történelmet, de a skandináv országok múltjából talán ezt ismerem a leginkább. S ez a történelem tele van annak példáival, hogy a társadalom alulról szervezi meg magát, s hisz abban, hogy a politikát a közös történelmi múlt formálja. Aki megnézi a Borgen-t, elámul, hogy bármekkorák is a politikai feszültségek és koalíciós villongások, az egész mögött, mintha lenne egy láthatatlan közös alapzat.