Olajozott rendszer

2020. augusztus 6.
Miért szegődik egy magyar üzletember egy amerikai étteremlánc partnerévé? A mekis Oscar-díjig vezető útról, a jövő éttermeiről és a kalóriákról is szó esett a kecskeméti burgerkirálynál tett látogatásunkon. Héjja János vállalkozó állítja, meg lehet találni a boldogulást Magyarországon, csak nyitott szemmel kell járni.

Rádi Balázs és Oláh Dániel interjúja a Mandiner hetilapban.

Magyarországon is megvalósítható az amerikai álom? – ezt a kérdést tette fel magának Héjja János harminckét évvel ezelőtt, amikor a rendszerváltoztatás előtt két évvel az ország első McDonald’s éttermében többórás sorba állás után sikerült megízlelnie élete első mekis hamburgerét. „Olyan érzés volt, mint egy kis Amerika” – emlékszik vissza ma már a „McDonald’s Oscar-díjának” tulajdonosaként. A világ 40 ezer étterme közül választották meg Héjja Jánosét a 30. legjobbnak a floridai Orlandóban.

A konyháról a főnöki székbe

A rendszerváltoztatás után Shell töltőállomás üzemeltetőjeként és autóalkatrész-kereskedőként vállalkozó üzletembernek annyira megtetszett a Meki, hogy az étteremlánc partneréül szegődött. Szimpatikus volt neki az is, hogy a cég húszéves szerződést köt a vállalkozókkal. A megállapodás aláírásához különféle próbatételeken kellett keresztülverekednie magát.

Fotó: Ficsor Márton

Először egy évig napi nyolc-tíz órában egy McDonald’sban kellett dolgoznom, éjszaka is. A legalapvetőbb feladatokkal kezdtem: takarítás, krumpli- és hússütés, majd haladtam felfelé a ranglétrán. Ezután a vezetői képzést kellett elvégeznem a chicagói Hamburgeregyetemen. Mindezt saját költségen.” Tanulni akart – máig vallja: amint valaki a legokosabb egy teremben, onnan máris tovább kell lépni.

Minden dolgozó a ranglétra alján kezdi, és kitartó munkával küzdheti fel magát vezetői pozícióba; még a központi irodai dolgozóknak is kell éttermi gyakorlatot szerezniük. Az üzletember olykor ma is magára ölti a konyhai kötényt. „A jó vezető nemcsak dirigál, hanem példát mutatva viszi előre a csapatot” – hangsúlyozza. Megérte vállalnia a kockázatot és elsajátítania a multi cég fortélyait: „Annyit fogok ebből a rendszerből tanulni, hogy ha cipőboltot akarok nyitni, az is sikeres lesz. A dolgozóink sem veszik észre, hogy mi ragad rájuk. Volt egy vezetőm, aki távozása után egy kis pékségnek lett a főnöke, és három hónap után visszajött. Elmondta, hogy nem tudta átnevelni az ottani dolgozókat, nem tudta például elérni, hogy ne érintsék meg reflexből a nyelvüket, mielőtt felveszik a csomagolópapírt.”

Héjja János ma már öt hazai McDonald’s éttermet visz, évi ötmillió vendéget lakat jól, és egyre több profitot termel. 2006-ban megnyerte a Golden Arch Award díjat, amellyel a McDonald’s a legjobb franchise-partnereit jutalmazza. Legnagyobb teljesítményének mégis az emberek életének jobbá tételét tartja, többször elnyerte a Családbarát Munkahely címet. „Nagyon kevés olyan munkahely van, ahol a dolgozó megteheti, hogy ha beteg lesz a gyereke, nem jön két napig vagy akár egy hétig. Nálunk nincs ebből probléma” – meséli.

„A koronavírus-járvány európai kitörésekor nem lehetett lisztet kapni, de ez minket nem érintett”
Ez a cikk csak előfizetéssel rendelkező olvasóink számára elérhető. Ha van érvényes előfizetése, jelentkezzen be!

Bejelentkezés