ráadásul területtel is rendelkezett. Ha pedig egy szervezetnek van területe, akkor oda is tudnak költözni az emberek. Az ISIS mindent megtett azért, hogy minél több embert győzzön meg: költözzenek a területére. Ezt pedig a legegyszerűbben a közösségi médián át lehetett megtenni. A közösségi médiának nincsenek határai, könnyű felvenni a kapcsolatot az emberekkel, és lehet propagandát terjeszteni úgy, hogy a reagálókkal fel lehet venni a kapcsolatot, és más fórumokon titokban lehet velük aztán tovább kommunikálni. Az ISIS-t ebben megannyi fiatal segítette, akik értettek a közösségi média-marketinghez, és rendelkeztek a megfelelő technológiai ismeretekkel. Ők főleg Európából vándoroltak az ISIS területére 2012-13 között. Ezek az emberek építették ki az ISIS propagandagépét. Szervezettek voltak, és sok országban működtek propaganda-központjaik, amelyek egy főhadiszállás alá voltak rendelve. Minden központ saját tartalmat gyártott, de egy egységes narratívát követtek, amely lehetővé tette, hogy a propagandával embereket toborozzanak.
Ez úgy hangzik, mintha napjaink egyik multijának működési elvét hallanánk.
A történet akkor kezd igazán érdekessé válni, ha az ISIS-re egy termékkét tekintünk. A propagandisták remekül írtak olyan tartalmakat, amelyek a kiválasztott célközönségnek szóltak: elsősorban muszlimoknak, de másoknak is. A marketingvilág jellegzetességeit fedezzük fel: gyors, tiszta üzenetet adtak át, egy utópiát gyártva, amely azt hazudta, hogy az ISIS nyerésre áll. Az üzenetek szétszórása is érdekes, itt már összetettebb a kép, belép a technológia is. Az ISIS a kezdetektől kevesebb közösségi médiaprofilt működtetett. Az al-Kaidának anno kétszer annyi profilja volt, mint az ISIS-nek. De
az ISIS központosítva és összehangolva működött, és így hatásosabban érte el a célközönséget,
illetve a közösségimédia-cégeket is manipulálni tudta. Amikor az mondom, hogy közösségimédia-főhadiszállása volt az ISIS-nek, akkor azt szó szerint értem: profik működteték, akik pontosan tudták, mit és hogyan csinálnak. Azok a fogalmak, melyeket ma használunk, így például a „fake news” és a „hibrid háború” – ezeket a fogalmakat az ISIS már 6-7 éve ismerte és használta a közösségi médiában, de még applikációkat is írtak. Mindig egy lépéssel előbb voltak.