A táj maga is identitásalkotó fenomén: minden közösség azonosságtudata elválaszthatatlan az otthontól. Ám míg a táj arcot kölcsönöz a benne élőnek, addig „a bolygó” bajosan képes erre. A világnézetek közötti újabb törésvonal aligha véletlenül húzódik a bárhol lehet élni és a csak valahol lehet élni között. Mert a világpolgárnak nincs otthona, éppen ezért a természet védelmét sem tudja elvégezni. A világpolgár hontalanságából fakad, hogy mindenáron a bolygót akarja megmenteni (mert ő „bárhol” akar élni) és nem azt a tájat, várost vagy falut, kivált nem ezek hagyományait, amelyekhez, elvileg, kötődik.
„A bolygó” azonban nemigen szorul megmentésre. Aki „a bolygót” és „az emberiséget” akarja megmenti a klímaváltozás negatív következményeitől, az minden jó szándéka ellenére olyan politikai nyelvet beszél, amelynek kiinduló fogalma valójában holt fogalom, elvárásai pedig utópisztikus mintázatokat követnek.
„Az emberiség holt fogalom. És figyelje meg, tanácsnok úr, hogy minden szélhámos az emberiséget szereti. [...] Nincs is ennél kényelmesebb valami. Végre semmi se kötelez. Soha senki se jön elém, aki úgy mutatkozik be, hogy én az emberiség vagyok.” Az emberiségre való hivatkozások nem véletlenül juttathatják eszünkbe Kosztolányi Édes Annájának Moviszterét, aki pontosan ragadta meg a végletekig eltávolított, amorf, éppen ezért a felelősségvállalástól teljességgel mentesítő (ám minduntalan hivatkozható) univerzális és a mindig itt és most értelmezhető, konkrét alakot öltő, sokféle egyedi közötti különbséget.
A helyi tradícióhoz sokkalta jobban ragaszkodó konzervatív habitus természetesebben illeszkedik az ökológiai szemlélethez, mint a lokális helyett inkább a globális mintázatokra nyitott kozmopolita világkép.
A problémamegoldás helyi keretrendszere nem akadálya, hanem feltétele a környezeti válság valamiféle megoldásának.
A biodiverzitás társadalmi megfelelője a kulturális sokszínűség, az uniformizált világcivilizáció azonban nem tolerálja a lokális sokféleséget.
*
Az ökodiskurzusban – a konzervatív érvvezetés erősödő jelenléte ellenére is – egyértelműen a globalista-kozmopolita nyelv uralkodik továbbra is. E diskurzusban nem csak a „bolygóban” gondolkodás, de sajnálatos módon az urbánus szemlélet is szinte kizárólagossá vált. Az urbánus „zöld” gondolat leginkább technológiai, energetikai, hulladékkezelési problémákról beszél, ökológiai agendáját rendre a napelemek, az elektromos autók és a közösségi közlekedés villanyvezetékeire húzza fel. E szemlélettől nem független az állattartás szinte teljes félreértése, amiként „a mezőgazdaság” bűnbakká kikiáltása sem.
A „klímavédelem” diszkurzív keretei között gyakorta nem csak, hogy nem tesznek különbséget a mezőgazdálkodás különböző (az iparnak alárendelt intenzív és a természethez alkalmazkodó) formái között, de alig-alig artikulálják a háztáji gazdálkodásnak a biológiai sokféleségben betöltött szerepét sem. Amiként azt sem, hogy az ipari forradalomig a biodiverzitás valójában nem csökkent, hanem nőtt az ember tájhasználó tevékenysége nyomán. Az iparosításig és az ipari érdekek totalizálásáig az ember a tájátalakítás, vízrendezés és talajjavítás révén olyan fajok számára teremtett élőhelyet, amelyek az erdőségekben nem találták volna meg a létfeltételeiket. A megoldást nem az állattartás elhagyása jelenti, ellenkezőleg: a „lehetséges kiút a hasznosításba vont fajok számának növelése” (Bővebben lásd: Gazda(g)ságunk újrafelfedezése. Fenntartható vidéki gazdaságfejlesztés elméletben és gyakorlatban, szerk. Kajner Péter, Budapest, L’Harmattan, 2007. Kiemelés az eredetiben).
S ha nem is növeli, de nem is minden esetben gyéríti a sokféleséget még az intenzív mezőgazdálkodás sem. A kukoricatáblák a vonuló madarak tömegeinek biztosítanak búvóhelyet, amiként a kaszálás sem jelent minden faj számára végzetes veszélyt: a gólyák számára valódi terített asztalt jelentenek ilyenkor a földek, ahol könnyebben tudnak pockot fogni és így tovább. (Részletesebben lásd a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület tagsági negyedévi lapját, a Madártávlat őszi számát.)
A legelők visszaszorítása, a háztáji gazdálkodással szembeni tolerancia szinte teljes megszűnése, a falu – mással nem helyettesíthető ökológiai és ökonómiai értékének – elvesztése, az állattartás (és nyomán a húsfogyasztás), valamint a gazdák valamiféle bűnbaknak kikiáltása
nem megoldja, hanem kimondottan súlyosbítja az ökológiai válságot.
Mert az nem kint, a természetben, hanem bennünk van.