Van azonban »minőségi« pedagógushiány, ezt szülőként is tapasztalhatja az ember. Ráadásul pár év múlva súlyosabb gondokat okozhat az elöregedés. Hatékonynak mutatkozik-e a Klebelsberg-ösztöndíjrendszer?
Olyan biztosan van, hogy valahol felkészültebb, motiváltabb tanárt szeretnének találni, és ilyenkor sajnos nem biztos, hogy az álláshelyre hat jelentkező közül lehet választani. Azt is tudjuk, hogy a pedagógustársadalom korfája alapján 2022 után a jelenleginél nagyobb mértékű nyugdíjba vonulásra lehet számítani, a most évi legfeljebb háromezres szám akár ötezerre is emelkedhet majd. A nyugdíjazás után egyébként biztosított a továbbfoglalkoztatás lehetősége, illetve óraadó tanárként is dolgozhat a pedagógus, ezért nem lehet pontosan kimutatni a nyugdíjba vonulás hatását. A pályán nyolcvankét százalékban nők dolgoznak, és mivel a negyven év munkaviszony utáni nyugdíjba vonulás lehetősége adott a számukra, ez is kiszippant munkaerőt az oktatási rendszerből, hozzátéve persze, hogy ezen a területen negyven év után maximálisan megérdemelt a nyugdíjasok pihenése. A Klebelsberg-ösztöndíj – az eddigi tapasztalatok alapján – hatékonynak látszik. Egyrészt magasabb ösztöndíjat kapnak a hallgatók a hiányterületeken, elsősorban a természettudományos képzéseken, ezzel ebbe az irányba tereli a fiatalokat. Másrészt később a pályán tartja őket, hiszen legalább az ösztöndíj folyósításával megegyező ideig a köznevelésben kell dolgozniuk, ezt vállalják. Még várni kell, hogy egyértelműen látható legyen az eredmény, hiszen tavaly végeztek először magasabb számban ezeken az új tanárszakokon, de egyelőre úgy tűnik, nagyobb arányban lépnek be a pályára az ösztöndíjasok. Vagyis csökkenti a hallgatói lemorzsolódást és a pályaelhagyást is.
A másik, ami akadályozhatja a pályaelhagyást, az az újabb béremelés lenne. Mikor kerülhet sor az életpályamodell módosítására?