A keresztény szabadságról

2019. szeptember 5. 12:08

Harrach Péter
Vasárnap.hu
A keresztény emberkép meghatározó eleme a szabad akarat, de vannak más lényeges vonásai is.

„A keresztény szellemű filozófiai antropológia ezért nemcsak a választás szabadságának tényét, hanem annak tartalmát is meghatározónak tartja, vagyis azt tanítja, hogy az ember szabadsága a jó választásában teljesedik ki. Akaratunk a jóra, sőt a végtelen jóra, a lét teljességére irányul. A rosszat – mivel az mindig valaminek a hiányát jelenti – nem direkt módon önmagáért nem választja az ember, hanem azért, mert lát benne valami jót.

Meg tudjuk különböztetni a választás és a döntés szabadságát. A választás folyamatos cselekvés, a döntés befejezett tény. A választás a külső világ lehetőségei között történik, a döntésben az egész ember benne van. Hátterében egy alapvető döntés van, alapirányultság. Úgyis fogalmazhatunk, hogy a döntés magasabb minőségű választás. Az ember a jó, a boldogság akarásán keresztül magát a létet akarja. Természetesen a környezet erősen befolyásolja akaratunkat, de nem determinálja azt, ahogy nem is teljesen független ettől, nem önkényes.

A keresztény emberkép meghatározó eleme valóban a szabad akarat, de természetesen vannak még más lényeges vonásai is. Ilyen a jó és rossz megkülönböztetésének képessége, vagyis az ember erkölcsi érzéke, lelkiismerete, ebből következően felelőssége. Másrészt az ember közösségi lény, önmagát csak a másokkal való kapcsolatában tudja megvalósítani. Biológiai lény, képes az élet továbbadására, mivel férfi és nő. Nem csak értelmes lény, de nyitott a transzcendensre is, van természetéből adódó vallási igénye.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 15 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés