Nem szolgálhatja Magyarország érdekeit ez az átalakítás

2019. május 31. 10:58
Lendület-kutatásvezetők
mta.hu
A törvénytervezet elfogadása esetén pótolhatatlan nemzeti értékek vesznek el, és már rövid távon is helyrehozhatatlan tudományos, kulturális és gazdasági károk keletkeznek.

„Tisztelt Miniszterelnök Úr! Tisztelt Kormánytagok!

A „Lendület” kutatási kiválósági program tudományos csoportvezetőiként teljes értetlenséggel olvastuk a Palkovics László (ITM) által beterjeszteni kívánt törvénytervezetet, amely a magyar tudományos kutatást – ezen belül a Magyar Tudományos Akadémiát és annak kutatóintézet-hálózatát – kívánja az érintettek egyetértése nélkül, kifejezett tiltakozásuk ellenére átalakítani.

Nyomatékosan kérjük Önöket, hogy ezt az átgondolatlan, szakmai indokokkal nem alátámasztható és ezért jelen formájában rendkívül káros törvénytervezetet ne támogassák! Nem szolgálhatja Magyarország érdekeit egy olyan átalakítás, amelyet a magyar tudományos közösség túlnyomó többsége szakmai alapon ellenez és elutasít. A törvénytervezet sutba dobja az utóbbi hónapok tárgyalásainak ITM által is konszenzussal elfogadott eredményeit, és élesen szembemegy az MTA Közgyűlése által elfogadott, a Kormány nyilvánosan kommunikált szakmai igényeit is figyelembe vevő átalakítási javaslatokkal.

A Palkovics-féle törvénytervezet legproblémásabb elemei a következők:

  1. Az átfogó elemzés és hatástanulmány nélkül előirányzott, szakmai érvekkel szemben erőltetett egyoldalú átalakítás tovább mélyíti a bizalmi válságot, hátráltatja az innovációs célok elérését, és rombolja a tudományos versenyképességet, tetézve az elmúlt egy év károkozását.
  2. A törvénytervezet kiveszi a kutatások feletti ellenőrzést a tudományos közösség kezéből. Közvetlen politikai kontroll alá helyezi a tudományos döntéshozást, szöges ellentétben a nemzetközi gyakorlatban sikeresnek bizonyult, a tudományos közösség önigazgatásán alapuló tudományirányítási elvekkel (mint a Haldane-elv) és a bevált nemzetközi modellekkel, mint például a német Max Planck Társaság vagy a francia CNRS működési rendszere.
  3. A törvénytervezet ellentétes az Alaptörvénynek a tudományos kutatás és az MTA szabadságát védő rendelkezéseivel, és figyelmen kívül hagyja a magyar tudományos közösség és az MTA testületi álláspontját.


    Konkrétan: 

    a. az NKFIH új irányító testületének (Nemzeti Tudománypolitikai Tanács) csak egyharmadát, a létrehozandó új Eötvös Loránd Kutatási Hálózat (ELKH) irányító testületének pedig kevesebb, mint felét adják a tudomány Kormánytól független képviselői;

    b. elveti a Közgyűlés által szakmai alapon elfogadott irányítási formát, ami a kormányzat, az MTA és a kutatóhálózat egyenlő arányú képviseletét írja elő;

    c. elveti a konszenzussal elfogadott köztestületi formát;

    d. az intézetigazgatók és gazdasági vezetők kinevezése, önálló intézetek és központok megszüntetése, alapítása, valamint újak felvétele a hálózatba nem minősített többségi döntéssel történik;

    e. nem rendelkezik az igazgatók kiválasztásánál a nyílt pályázati eljárásról;

    f. hiányzik az új intézetek alapításáról, megszüntetéséről és felvételéről elfogadott 1 éves moratórium;

    g. az új struktúra részleteinek kidolgozásában elmulasztja a független nemzetközi partnerek (pl. Max Planck Társaság) bevonását;

    h. a tervezet nem ad garanciát a direkt (nem pályázati) támogatás reálértékének megőrzésére és az elkövetkező 5 évben történő kiszámítható növekedésére.

     
  4. A törvénytervezet egyoldalú állami jogi aktussal az MTA-t kötelezi („feladatául írja elő”) vagyona használati jogának átengedésére, amivel veszélyes és a jogrendet súlyosan romboló precedenst teremt az államosításra.
  5. A törvénytervezet az átlátható és stabil finanszírozási rendszer hiányával kiszámíthatatlan környezetet teremt. A kiszámítható feltételek és stabil intézményi környezet elengedhetetlenek a magas színvonalú kutatásokhoz és a kiváló kutatók megtartásához.
  6. A törvénytervezet szerinti átalakítás hatalmas kárt fog okozni a magyar tudományos kutatás nemzetközi presztízsének, veszélyeztetve a nemzetközi, ezen belül EU pályázati sikerességet.
     

A lendületes kutatók előző levelére írt válaszlevelében Miniszterelnök Úr egyértelműen kinyilvánította, hogy a tervezett átalakítás során érték nem veszhet el, és a tudományos kutatás szabadsága nem sérülhet. 

A törvénytervezet elfogadása esetén pótolhatatlan nemzeti értékek vesznek el, és már rövid távon is helyrehozhatatlan tudományos, kulturális és gazdasági károk keletkeznek. Az elmélyülő bizalmi válság többek között a nemzetközileg is versenyképes fiatal kutatók elvándorlásával és egy teljes tudósnemzedék elvesztésével fenyeget.

Budapest, 2019. május 29.”

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 55 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A "tudomány kormánytól független" képviselőinek lassan bele kell törődniük, hogy addig, amíg a költségigényeik, az apanázsuk, a forrásigényük viszont a kormánytól függ, bizony jogos a kormány azon törekvése, hogy kontrollálja, mire megy el az adófizetői pénz.

Mert kétségünk ne legyen, itt csak erről van szó. A "probléma" a források felhasználásának ellenőrzése. Ez sérti a "kutatói függetlenséget".

Válaszok:
marko11 | 2019. május 31. 14:00

Ahogy Koka mondta volt, a mocsar lecsapolasakor nem kerdezik a bekakat!
Ilyen rugalmatlan Akademiat - minden pont ugy van jol, ahogyan az az atkosbol atmentodott - ritkan latni.
Sem modernizalni, sem atvilagitani, sem uvegzsebesiteni nem hagyjak magukat.
De hat az oriasi tudomanyos eredmenyeik onmagukert beszelnek! Heller kezet nem megszorongatta a Macron?

Kissé vadnak tűnik a párhuzam... Ennél egyszerűbb a lényeg szerintem: az MTA sem lehet(ne) állam az államban. Védik a feudális, öröklött és ezért örökösnek hitt előjogaikat.

Nehéz rendszert váltani csaknem 30 évvel az átalakulások kezdete után, főleg úgy, h. külföldről ezerrel tolják a változtatások ellenzőit, akik értelemszerűen a régi "rend" haszonélvezői.

Szuverén államok? Vajon hol a határ? Miért nem lehet nagyon határozottan elválasztani az un. társadalomtudományokat a többitől? Vszg. különbözőek az érdekeik, nemzetközi befolyásuk, lehet, h. az értékük és értékrendjük is.

Magyarul azt mondod, hogy ha a "kormánytól függetlenek" lopnak, az "európai", az ellenkezője viszont - amit egyelőre persze csak feltételezel - tűrhetetlen?

Érdekes álláspont.

Szerintem meg senkinek sem kéne lopnia. Sem a "független" tudósoknak, sem a NER vállalkozóknak.

"Nemzetpusztító gazemberként" személyesen is van szerencsém ismerhetni, sőt barátaimnak is mondhatni Lendület Program pályázaton nyertes fiatal kutatókat, hiszen a korosztályomról van szó.

A Lendület eddigi tudásom szerint egy pályázati LEHETŐSÉG, amelyet meg lehet pályázni. Aztán vagy nyersz, vagy sem. Mint ilyen, ez nem egy garantált forrás.

És az én ismerőseimet figyelembe véve abban is tévedsz, hogy nekik nincs közük az Akadémia régi struktúrájához. Sajnos van. Annyi, hogy vagy alkalmazkodnak ehhez a struktúrához, vagy "mehetnek vissza a balettba ugrálni"...

ezért kell mindent egy kézbe központosítani, ezért kell minden államosítani (ahol aztán elveszíti a pénz elveszíti a közpénz jellegét)
de, tényleg, nem veszi észre, hogy a fidesz mindenre rátelepszik
pápább akar lenni a Pápánál is
ez demokráciákban nem szokás

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés