Honnan jönnek az elitek – és hová tartanak?

A történelem minden nagy korszaka szervezett kisebbségek és társadalmi konszenzusok párbeszédéből emelkedett ki. Czopf Áron írása.

Az ismeretterjesztési céllal, kiskáté formátumban írt kötet számos olyan állítást tartalmaz, amelyek erősen vitathatók, de nem egy esetben egyszerű hazugságok.
„2018 folyamán a Politikatörténeti Intézet gondozásában jelent meg a Kérdések és válaszok 1918–19-ről című kötet, amely a magyar történelem egyik leghevesebb vitákat kiváltó időszakát mutatja be. Az ismeretterjesztési céllal, kiskáté formátumban írt kötet számos olyan állítást tartalmaz, amelyek erősen vitathatók, de nem egy esetben egyszerű hazugságok.
A Mandiner.hu portálon fiatal történészek között heves vita kezdődött arról, mennyire vállalhatók/vállalhatatlanok a kötet egyes állításai. Érdemes áttekinteni a korábbi hozzászólásokat, amelyek fókuszában döntően Csunderlik Péter történész e kötetben publikált kijelentései álltak, és leginkább Szamuely Tibor szerepének megítéléséről szóltak. Magam újabb problémás helyekre kívánom felhívni a figyelmet, azonban ezek az idézetek többségében már a Kádár-korszak ma is nagy elismerésnek örvendő történészétől, Hajdu Tibor tollából származnak, és nemcsak a Magyarországi Szocialista Szövetséges Tanácsköztársaság (ismertebb, de pontatlan nevén: Tanácsköztársaság), hanem az első Magyar Népköztársaság időszakára vonatkoznak.
Hajdu egy fejezetben azt vizsgálja, hogy a Károlyi-kormány mennyire állt szabadkőműves befolyás alatt. Itt tudhatjuk meg, hogy a »szabadkőművességgel kapcsolatban a katolikus egyház elutasító magatartásának egyik oka az volt, hogy tagságuk nagy része zsidó volt«. Hogy milyen más okok voltak még, arról nem kap információt az olvasó, így természetesen az a szempont sem jelenik meg, hogy elsődlegesen a szabadkőművesség ateista jellege volt az elutasítás legfőbb oka. Ezen a ponton szinte már magunk előtt láthatjuk az antiszemita »fekete reakció« képét, mint a progresszió legfőbb gátját.”