Klik, szülők, tanárok, Soros – mi lesz a közoktatás túltolt biciklijével?

2016. február 3. 15:04

nénike
Mandiner
Az önkormányzatokkal vagy egyéb fenntartójával jól együttműködő, sikeres oktatási műhelyeket módszertanilag kiszolgáltatott, anyagilag forráshiányos helyzetbe hozni, az említett hátrányos helyzetű intézmények középszintje felé nivellálni súlyos hiba.

A centralizációval sokkal jobban járnak az iskolák, a tanárok, a diákok és a szülők is – ez a cél vezérelte a Klik létrehozását. A központosítási akarat intézménye 2013 szeptemberétől élesben működik, ám alig egy év alatt kiderült (maga a közoktatási ügyekért felelős államtitkár ismerte el), hogy a Klik nem egy sikertörténet.

Ez lehetett az a pont, ahol politikai presztízskérdéssé vált a Klik védelme. Míg a diskurzust a döntéshozók részéről a kompetens állam bizonyításának (mundér becsülete) kényszere dominálta, addig a szakma, s mára a közoktatásban érintettek jelentős része oldaláról a földhözragadt napi tapasztalatok. Csaknem két év telt el ezzel a terméketlen egymás mellett elbeszéléssel, miközben a szakma részéről egyetlen ember nem volt az országban (a kormányzat által kijelölt szakmai szervezet elnöke sem!), aki szerint a jelenlegi struktúrájában működőképes lenne a Klik, és betartható az általa közvetített szabályrendszer. Akkor mégis mivel telt el több mint másfél év? Ideggörccsel és csendes portfólióírással.

A kerettantervek szigorától, a pedagógusok önértékelésén, a kötelező óraszámokon, a finanszírozási elégtelenségeken át a minimálbértől elszakított pedagógus bértábláig hosszan sorolhatók a javítandó ügykörök, ám ezek a felvetések eddig nem ütötték át a döntéshozói kör érdeklődési küszöbét. A múlt héten részkérdésekben a Közoktatásért Felelős Államtitkárság apróbb engedményeket tett. Most, hogy már a tiltakozás átlépett egy mennyiségi határt (a politika számára látszólag az oktatási problémák kezelése inkább elégedetlenség-mennyiségi kérdés, kevésbé szakmai), kommunikációs síkra igyekszik terelni, s ott megvívni a harcot. Mi más oka is lehetne annak, hogy arra a (mai) napra hívták össze a tankerületbe a köznevelési fórumokat, amikor az ország különböző pontjain tiltakozó eseményeket tartanak. Az esti híradókban így a tárgyalásra nyitott Klik megértő munkatársai lehetnek az utcán „hőzöngő”, egyébként a tankerületi egyeztetésekre meg nem hívott szülők, diákok és számos nem tanár érintett ellenpontjai. A kérdés mediatizált kezelésére utal az az elővágás is, mely a komplett pedagógusi kart kívánja Gyurcsány, Soros és a „bukott balliberális oldal” ölelő karjaiban láttatni.

A méltatlan hiteltelenítési kísérlet kétségtelenül fékezheti a tüntetések átütő erejét, ugyanakkor érdemes a mérleg másik serpenyőjében az értékrendjükben konzervatív, tekintélyes és sikeres vezetőket is észrevenni. A Fidesz korábbi elnökének kabinetfőnökét, aki ma a Toldy Ferenc Gimnázium igazgatója, a Budapesti Piarista Gimnázium igazgatóját (ide járt Rétvári Bence Emmi-államtitkár), bencés és ciszterci elitintézmények csatlakozó vezetőit. Nehezen képzelhető el, hogy az általuk is megfogalmazott kritika az ellenzék ravasz aknamunkája lenne.

A helyi igényekre és adottságokra fittyet hányó központosításban érzékelhető valamiféle újkori szocialisztikus egyenlőségre törekvés. A leszakadó régiók rozsdaövezetekben működő iskoláinak valós szükséglete, hogy az állam egy erős középszintre emelje fel az infrastrukturális színvonalat, és az integráció szellemében meghatározza az adott intézmény elvárható követelményszintjét. Ennyiben és csak ennyiben elfogadható döntés volt a Klik létrehozása. Azonban az önkormányzatokkal vagy egyéb fenntartójával jól együttműködő, sikeres oktatási műhelyeket módszertanilag kiszolgáltatott, anyagilag forráshiányos helyzetbe hozni, az említett hátrányos helyzetű intézmények középszintje felé nivellálni súlyos hiba.

Ma a közoktatásban 1 millió 220 ezer gyermek tanul. Az érintettek köre ennek legalább a duplája. Az eredeti koncepció elengedéséhez nem kis akaraterő kell a megalkotók részéről, akkor is, ha 2018 még távolinak tűnik.

Az eredeti, teljes írást itt olvashatja el.

Összesen 72 komment

Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja.
Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi.

A tanulólépszám és a kvóta alapján az állami költségvetésből leadott pénzek nem biztosították a legtöbb önkormányzatnál az iskolák működtetést. Így hitelből kísérelték fenntartani. Az önkormányzatok többsége eladósodott - több önkormányzatnál az iskola épülete is le volt kötve biztosítékként - így veszélybe került a közoktatás finanszírozása. Kísérletek történtek összevonásra, de ez is vontatottan halad, mert itt is közrejátszott a forráshiány. Ez vezetett el a finanszírozás központosításához, a különböző szintű felügyeletek kialakítására, iskolák összevonásához.
Igen egy éve működik. Ez alatt az év alatt jelentkeztek hibák, hiányosságok amelyek ki kell küszöbölni. Minden új szervezetnél, átszervezésnél ez természetes velejáró.
Amit viszont e témában egyesek követelnek az a régi visszaállítása, mely nem finanszírozható, nem tartható fenn.

Ma a gyerekek általában autóval, busszal, villamossal, metróval közelítik meg az iskolájukat.
És ugyanígy mennek haza.
Nem sétálnak az utcán, oda- és visszamenet, nem beszélgetnek közben a barátaikkal, sőt: senki mással sem.
Agykapacitásuknak, gondolat- és érzelemviláguk döntő részét, 80-90%-át a különböző médiabehatolások kötik le.
Ezen a bázison kellene az iskoláknak tudást, jövőt építeni!
+
oktatni, nevelni, tudást nyújtani, a gyereksereg szocializációs szintjei közötti égbekiáltó különbségek áthidalásával!
Lehetséges ez egyáltalán?
NEM. SEMMIKÉPP, SEMMILYEN OKTATÁSI REFORM NEM KÉPES ERRE.
TALÁN A BÖJTE CSABA-FÉLE BÁNÁS- ÉS TANULÁSMÓD, EGYEDÜL,
DE HOL VAN AZ ORSZÁGBAN HÁROMEZER, VAGY MÉG TÖBB BÖJTE CSABA?
Mi a megoldás?
Két alapfeltételt mindenképp teljesíteni kell, ha ez nincs meg, sziszifusz és a további visszaesés, lecsúszás jön ránk.
A kezelhetetlen lezüllés. Mi ez a két alapfeltétel?
1. A média szocializációs erejének gyermeképítő irányú átállítása. Emberi méltóság megsértése-adó bevezetése minden tv-állomás, kép-, hangsugárzó ellen, amely műsorában az emberi méltóságot sértő kép, hanganyagot sugároz. Nem adóköteles, ha két ember szereti egymást, kivéve ha ezt a párzásuk bemutatásán kívül más nem támasztja alá.
Magyarul: párzani lehet, kell, jó is, de csak, ha nem állat módjára mutatják.
Ez a feladat megoldható, megoldandó.
Máté 18,6-10
"Aki pedig megbotránkoztat egyet e kicsinyek közül, akik hisznek bennem, jobb annak, ha malomkövet kötnek a nyakába, és a tenger mélyébe vetik.
Jaj a világnak a botránkozások miatt! Mert szükséges, hogy botránkozások történjenek, de jaj annak az embernek, aki megbotránkoztat."
"Vigyázzatok, hogy egyet se vessetek meg e kicsinyek közül,
2. Az elitiskolák - minden egyes alapítványi iskola bevonása a szegregáció felszámolására!
Azaz:
a) minden elit-, alapítványi iskola szomszédságába KOLLÉGIUMOK TELEPÍTÉSE, az ország szociálisan legelmaradottabb gyermekeinek ide való elhelyezésével és az elit-alapítványi iskolákban történő képzésük. Vagy:
b) a szocializációs-mentális felkészültség alapján történő osztály- és iskolaszervezés.
MÍG EZ A KÉT ALAPFELTÉTEL NEM TELJESÜL, ADDIG TELJESSÉGGEL FELESLEGES BÁRMEKKORA ERŐFESZÍTÉS ÉS JÓAKARAT. MINDEN A VISSZÁJÁRA FORDUL ÉS A TERMÉS NEM LESZ ELSŐ OSZTÁLYÚ. ÉS NAGYON NAGY LESZ A VESZTESÉG, AZ ELHULLÁS, A KÁR.

Én nem akarom, hogy malomkövet kössenek a nyakamba, és ajánlom: senki ne akarja ezt sem magának, sem másnak.
Hajrá, magyar fiatalok!

Gratulálok, korrekt írás. Végre valaki a gyermekek felől közelít, ami jelzi, hogy szakemberről, még pontosabban pedagógusról van szó.

141 000 főből tüntizett 2000-2500 fő. Ezt gigának nevezni enyhe túlzás. Minden szakmában vannak elégedetlenek, akik mást akarnak, mint a fősodor. Hogy hangot adnak ellenvéleményüknek, ez a demokrácia. Teljesen rendben van, csak ne túlozzanak, hogy egy ország áll mellettük meg ilyesmi.

Ma is az. Sokkal több idő jut egy diákra a kis létszám miatt. Van hangos óra és csendes óra. A csendes órán önállóan dolgozik, ezt is megtanulja.
Tud csipegetni a felsőbb osztályosok anyagából is, vagy ha valamit nem ért, ott talán éppen az alsóbb osztályosok anyaga jön be neki. Sokkal szabadabb és kreatívabb oktatási forma, be is vált.

Azért látott már olyat a világ, hogy a FIDESZ simán kihátrált valamiből, mer beszóltak neki. Internetadó meg ilyenek. Na, itt is meg kellene próbálni. Én drukkolok.

Köszönöm a szavaidat.
Bárcsak elolvasnák, amit írtál, netán meg is hallgatnának.
De: tényleg a 24. órában van az ország, minden téren.
És első helyen a fiatalok nevelése.
Ezt kellene egyszerű, paraszti logika alapján, mértékadó, valóban gyermeknevelés, -építés párti pedagógiai elvek alapján elindítani.

Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Bejelentkezés