Az OSI esetében könnyebb dolgunk van, mert Soros annak idején filozófusnak készült, és maga is szívesen fejtegeti a nyitott társadalom hasznát, mely befogadó, mely toleráns, mely dolgozik azon, hogy esélyt teremtsen a hátrányos helyzetben lévőknek. A norvég kultúra is megjelenik az NCTA magyarországi „leányvállalatánál”, amit azóta értek jobban, mióta pár napot töltöttem ebben a térségben, egy közösségfejlesztő work shopon, ahol főként civilek mutatták be gyakorlataikat. Az egy éve tartó sorozatunkban – melynek végéhez közeledünk – mintha már írtam volna a dániai élményeimről, de most megint ide kívánkozik.
A bemutatások után mi magyarok azt kérdeztük, hogy ha az önök szervezete – mert épp egy ilyen civil szervezettel ültünk egy asztalnál – a kábítószeresekkel foglalkozik, akkor mit tesznek annak érdekében, hogy kikeveredjenek hajléktalan életmódjukból a lecsúszott kábítószeresek? – Semmit, volt a válasz. Nekünk nem az a dolgunk, hogy megváltoztassuk, hanem az, hogy segítsünk rajtuk. Vagyis nem akarják rábeszélni őket az elvonókra, de adnak nekik hajlékot, vagy adnak nekik csere tűt stb. „Ha meg akar valaki változni – mondják -, akkor majd azon segítünk”. Nos, így néz ki egy gazdag állam, ha a kábítószeres lakást akar azt kap, ha elvonót azt, és így néz ki egy liberális gondolkodás, ha nem akar változtatni az életén, hát abban segítik, hogy folytassa úgy, ahogy akarja.
Számunkra – még az itteni magyar liberálisok számára is – alighanem ez megdöbbentő. Ám amikor egy Skandináv ország változtatni akar a világon, és erre jótékonyságból pénzt áldoz, akkor nyilván a saját eszméi alapján teszi ezt. Honnan is tudná, hogy másutt nem akkora a jólét, vagy hogy másutt nem 70% az önkénteskedő, mint náluk, hanem csak 2-3%. Vagy hogy másutt a segítésen azt értik, hogy reszocializálnak, sőt, hogy a konzervatív oldal mindehhez büntetőkategóriákat is felállít, és a segítéshez feltételeket is szabna.
A kölcsönös függés megértetése, a kikényszerítő együttműködés, ezek azok a típusú projektek, amelyek kedvére vannak a két szervezetnek, és szívesen támogatják, bármi is a profilja. Mert ezeket látják demokratikus felfogásúaknak. Számos dolog igazolja, hogy a jó ötletek is csak akkor válnak jobbá, ha szélesebb csoportok vitája előzi meg a megvalósítást. Nizák Péter példája az volt, hogy amikor a lekerekített járdák akadálymentesítéséért kezdtek el dolgozni, hálásak lehettek a gyengén látóknak, akik felhívták a figyelmet, hogy az nekik nem jó, mert így gondolkodás nélkül lesétálnak az úttestre. De ehhez az érintettek részvétele, tudása, bevonása szükséges. Ma már ismerjük a megoldást.
Ez voltaképp egy módszer, az úgynevezett deliberatív eljárásmeneté, ahol sok érdekelt vitatkozik, hogy megtalálják a legjobb megoldást, majd a hatalom felhasználja ezen viták végeredményét. Egy demokrácia épülhet a deliberatív elgondolásra, bár véleményem szerint nem igen van még olyan ország a világon, ahol ez mesterien menne már.